کد خبر: ۸۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 19
شفا آنلاین>اجتماعی>«مارسل پروست» نويسنده مطرح فرانسوي از نظر مالي زندگي آسوده‌اي داشت. اما ضعف جسماني و بيماري از همان کودکي زندگي او را تحت تاثير قرار داد.
 خالق رمان بسيار معروف «درجست‌وجوي زمان از دست رفته» براي اولين بار در 8 سالگي دچار حمله آسم شد و به همين دليل دوران کودکي و نوجواني اش را در خانه گذراند. با اين حال براي نوشتن داستان ها و به خصوص رمان بزرگش همه نيروي خود را به کار گرفت. او بعدها به ناراحتي قلبي هم مبتلا شد. پروست 10سال آخر زندگي اش را در يک اتاق خواب دم گرفته گذراند. او در همين اتاق مي‌نوشت، مطالعه مي کرد و از دوستانش پذيرايي مي‌کرد.

 او به خاطر نگارش رمان بلند «در جست‌وجو زمان از‌دست‌رفته» يكي از مشهورترين نويسندگان فرانسه و جهان به شمار مي‌رود. اين رمان كه هفت كتاب را در‌بر‌مي‌گيرد، به خاطر كاوش در مسائل روان‌شناختي و مهارت در تجزيه و تحليل و به تصوير كشيدن شخصيت‌ها و درون‌گرايي آنان و سبك پيچيده، حساس و محقق خود شهرت بسزايي دارد.

پروست سخت تحت ‌تأثير هانري برگسون، فيلسوف فرانسوي است، كه فرضيه‌هايش درباره زمان، درخور توجه قرار گرفت. همچنين آناتول فرانس، مونتسيكو و جان راسكين، فيلسوف، منتقد هنري و مطرح انگليسي را مي‌ستود.

پروست جامعه پاريسي را كه از آن در آثار خود حرف مي‌زند، به تصوير مي‌كشد. رمان «در جست‌وجوي زمان از‌دست‌رفته» شكل سنتي ندارد اما او در اين رمان بلند با طرحي هماهنگ تجربيات خود را برملا مي‌كند.

رمان پروست به خاطر ساختاري كاملاً وابسته به حالات و احساسات، اثري مربوط به گذشته و مرتبط با زماني از‌دست‌رفته مي‌شود. در نظر او زمان مي‌گذرد و بار ديگر بازمي‌گردد.

پروست معتقد است كه واقعيات تجربه بشري، به‌خاطر آوردن و دوباره‌‌سازي صحنه‌هاي در‌ياد‌آمده نيست، بلكه در تسخير احساسات جسماني است. پروست از مدتها پيش از مرگ، براي مردم فرانسه افسانه‌اي شده بود.

او به گفته خود، نمي‌‌داند چرا يك فنجان چاي با تكه‌اي از كيك، احساس شادماني در او پديد مي‌آورد و وي را به احساساتي ناخودآگاه مي‌كشاند. اما در حقيقت اين فنجان چاي نيست كه چنين حالتي در او به‌وجود مي‌آورد، بلكه حالتي است كه در او ايجاد مي‌شود و دررمان او جاي گرفته است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: