کد خبر: ۸۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 18
شفا آنلاین>سلامت>دبير علمی اولين كنگره مفاهيم و اصول كاربردی شنوایی شناسی، اظهارداشت: شیوع کم شنوایی در مراکز استان ها ۴.۷ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده است و سالانه ۴ تا ۵ هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می شوند.
به گزارش شفا آنلاین، دكتر سعيد فراهانی گفت: اختلالات شنوايي، بار اقتصادي و اجتماعي سنگيني بر افراد، خانواده ها  و كشور ها دارد. ۳ تا۵ درصد جمعیت ايران  داراي اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق هستند. اختلالات شنوایی، شایعترین نقیصه مادرزادي در بدو تولد است و ۵۰ درصد اختلالات شنوایی در بدو تولد به علت بیماري های ژنتیک است. ناشنوایی، بعد از عقب ماندگی ذهنی، رتبه دوم معلولیت ها را در کشور به خود اختصاص داده است.

مدير گروه شنوايي شناسی دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: شیوع کم شنوایی در مراکز استان ها برابر ۴.۷ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده است و سالانه ۴ تا ۵ هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می شوند.

وی ادامه داد: میزان اختلالات شنوایی ناشی از مسائل ژنتیکی در ایران نسبت به آمار جهانی بالاتر است. بطوریکه ۶۰ تا ۷۰ درصد مراجعین به مراکز توانبخشی کشور که دچار مشکل شنوایی بوده اند از خانواده هایی هستند تا ۷۰ درصد مراجعین به مراکز توانبخشی کشور که دچار مشکل شنوایی بوده اند از خانواده هایی هستند که ازدواج فامیلی داشته اند.

فراهانی اظهار داشت: كم شنوايي در کودکان می تواند رشد گفتار و زبان  و مهارت هاي شناختي او را به تاخير انداحته و پيشرفت تحصيلي آنان را در مدرسه متاثر و به  تعویق بیاندازد.  در بالغین، اختلال شنوایی اغلب سبب ایجاد مشکلات در ارتباطات اجتماعي، شغل یابی، کار و حفظ شغل می شود. در سالمندان علاوه بر ايجاد مشكلات شديد ارتباطي و  اجتماعي باعث انزوا طلبي اين عزيزان جهت رهايي از تمسخر اطرافيان به واسطه بلند صحبت كردن، درک نامناسب گفتار و اشتباه جواب دادن می گردد.

مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: بر اساس آمار مراجع معتبر، حدود ۱۴ تا ۳۱ درصد از افراد كم شنوا جهت دريافت سمعک اقدام مي كنند به عبارتي از هر ۵ نفر نيازمند به استفاده از سمعک ۴ نفر سمعک نمي گيرند. اين آمار در كشور هاي پيشرفته است و در كشورهاي در حال توسعه و ايران آمار استفاده از سمعک در كم شنوايان بسيار پايين است.

وی اظهار داشت: تجويز وسايل كمك شنوايي، همچون سمعك و كاشت حلزون  در نوزادان و كودكان امري حياتي بوده و در اين مورد هدف تنها اصلاح و تقويت شنوايي نخواهد بود، بلكه هدف بزرگتر رشد گفتار و زبان، رشد مهارت های شناختي، تحصيلي، اجتماعي و هوشي و...، است. تجويز سمعک در سالمندان كم شنوا، علاوه بر اصلاح كم شنوايي در آنها سبب تاخير در  بروز مشكلات شناختي شده و از شدت اين مشكلات نيز خواهد كاست.

فراهانی ادامه داد: در ايران، به رغم توسعه پوشش برنامه هاي غربالگری شنوایی نوزادن در بخش هاي زايشگاهي و بيمارستاني، فراهم شدن امكانات و تجهيزات دقيق ارزيابي شنوايي به شيوه هاي رفتاری، فيزيولوژيك و الكتروفيزيولوژيک در حيطه كلينيك هاي شنوايي شناسي توسط افراد آموزش ديده دانشگاهی و بالا بودن آمار كم شنوايي نسبت به ميانگين آمارهای جهانی همچنان فقر فرهنگی عامل اصلي در استفاده نكردن مناسب از وسايل كمك شنوايي و سمعك در افراد نيازمند  مي باشد.

دبیر علمی اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی شناسی عنوان کرد: خانواده هاي عزيز كه داراي نوزاد ، كودك يا جوان و سالمند كم شنوا در منزل هستند بايد از عواقب و عوارض  بهره نگرفتن از سمعك و ديگر وسايل كمك شنوايي آگاه گشته و مطلع باشند تجويز و تنظيم سمعک مناسب يک شيوه درمان غير طبي كم شنوايي است كه از جمله وظايف دانش آموختگان شنوايي شناسي مي باشد و  در طي استفاده از سمعك نيز بسياري از نكات پزشكی و باليني وجود دارد كه با سلامت شنوايي بيمار در ارتباط بوده و فقط يك شنوايي شناس تحصيل كرده دانشگاهي با مهارت كافي، صلاحيت مديريت باليني و تجويز و تنظيم سمعك را خواهد داشت.

وی در پایان یادآور شد: هدف از برگزاري اولين كنگره مفاهيم و اصول كاربردي شنوایی شناسي در ايران (Audiology in-Practice) كه توسط دانشگاه علوم پزشكي تهران و با همكاري ديگر دانشگاههاي علوم پزشكي كشور، سازمان نظام پزشکی، سازمان بهزيستی و انجمن شركت های تجهيزات كمک شنوايي و سمعک در روزهای ۱۲ تا ۱۴ آبان ۹۴ در مركز همايش هاي بين المللي برج ميلاد برگزار مي شود، توانمند سازي دانش آموختگان شنوايي شناسي در حيطه هاي مختلف پركتيكال و كاربردي از جمله تجويز و تنظيم سمعک، كاشت حلزون شنوایی، مواجهه با اختلالات پردازش شنوايي مركزي، توانبخشي شنوايي، ارزيابي و توانبخشي اختلالات تعادلی، ارزيابي و درمان وزوز گوش و بسياري از مباحث روز شنوايي شناسي با حضور اساتيد برجسته داخل و خارج از كشور است. كه اميد است با ارتقاي دانش و مهارت هاي باليني و عملي شنوايي شناسان كشور بتوان گام هاي اساسي در خدمت رساني به نظام سلامت كشور و افراد داراي كم شنوايي و اختلال تعادل برداشت.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: