کد خبر: ۸۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 17
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت با درخواست از قوه قضائیه برای سرعت بخشیدن به احکام متخلفان فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی که در سلامت مردم بسیار نقش دارد، از تبادل دانشجو بین ایران و فرانسه خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، سید حسن هاشمی در حاشیه همایش روز جهانی غذا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره انتظارات وزارت بهداشت از نهادها و سازمان‌های مرتبط نظارتی بر سلامت غذای مردم اظهار کرد: متعاقبا ما از قوه قضائیه، دولت و مجلس انتظاراتی داریم. مثلا از قوه قضائیه انتظار داریم در صدور احکام سرعت عمل بیشتری صورت پذیرد زیرا مردم انتظار دارند محصولاتی که در حوزه دارو، غذا و آشامیدنی به عنوان متخلف و تخلف شناسایی می‌شود در کمترین زمان مجازات شوند.

وی ادامه داد: البته میزان جرایم نیز بستگی به تصمیمات و مصوبات دولت و مجلس دارد. 

هاشمی در ادامه با بیان اینکه تحول جدی در حوزه سلامت غذا و فرآورده‌های غذایی و‌ آشامیدنی طی یک سال گذشته اتفاق نیفتاده است افزود: انتظار بر آن است که با متخلفان غذایی برخورد جدی و سریع شود بنابراین باید در ماموریت و منابع نظارتی بازنگری صورت گیرد و اینکه فقط مطالبه‌گری صورت پذیرد درست نیست بلکه باید بازنگری در حوزه‌های نظارتی و ساختارهای آن انجام شود.

وزیر بهداشت درباره توصیه‌هایی به مردم در حوزه سلامت غذا عنوان کرد: هم‌اکنون مردم بیشتر از تولیدکنندگان اینگونه ضوابط را رعایت می‌کنند. به هر حال در کشور ما 50 درصد علت مرگ سکته‌های قلبی و مغزی است و مردم باید در رعایت مصرف فرآورده‌هایی مانند روغن توجه بیشتری کنند.

وی ادامه داد: امروز ما شاهد اضافه وزن مردم هستیم زیرا 30 سال قبل به اندازه امروز روغن مصرف نمی‌شد. همچنین مصرف میزان شکر و نمک مردم ایران بسیار بالاست بنابراین یک روزه و یک ساله نمی‌توان این اصلاحات را صورت داد ولی در مجموع مردم بیشتر از بنگاه‌های اقتصادی به مسائل سلامت توجه دارند. همچنین در مصرف چربی گیاهی نیز برخی شرکت‌ها رعایت‌های لازم را نمی‌کنند. بنابراین در این حوزه‌ها نمی‌توانم بگویم همه چیز خوب است به خصوص در حوزه روغن‌های غیرصنعتی که دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم.

هاشمی در ادامه پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه چرا وزارت بهداشت یا سازمان‌هایی مانند استاندارد به شرکت‌هایی مجوز تولید آبمیوه یا فرآورده‌های دیگر می‌دهد و بعد اعلام می‌کند که آنها تخلف کرده‌اند افزود: البته مجوز را اکثر سازمان‌ها می‌دهند ولی این ارائه مجوز یک توضیح دارد؛ شما فکر کنید یک پزشک یا یک مهندس و یا یک راننده گواهینامه پایان تحصیل یا قبولی خود را دریافت می‌کند این مجوز برای آن زمان است ولی وقتی که همین پزشک یا مهندس در نظام مهندسی یا نظام پزشکی تخلفی کرد باید به آن رسیدگی و نظارت لازم صورت پذیرد. بنابراین در بحث غذایی و آشامیدنی برخورد با متخلفان همیشگی است و آن مجوز اولیه فقط برای شروع کار است.

وی ادامه داد: آن چیزی که باعث شرمندگی ما است این است که چرا همه متخلفان فرآورده‌های غذایی را نمی‌توانیم شناسایی کنیم و یا اینکه اگر برخورد می‌کنیم چرا آن محصول باز به بازار بر می‌گردد و اصل این موضوعات بر می‌گردد به همان مجازات‌هایی که بازدارنده نیست. بنابراین ما مصمم هستیم به هیچ عنوان با سلامتی مردم بازی نشود و برخورد می‌کنیم ولی نیاز به همراهی قوه مقننه و قضائیه داریم تا اگر یک جاهایی جلوی متخلف را گرفتیم صدای برخی‌ها در نیاید.

وزیر بهداشت درباره نتایج سفر خود به فرانسه نیز عنوان کرد: در این سفر یک روزه با ایرانیان مقیم فرانسه که علاقه‌مند به کشورشان بودند ملاقات‌هایی صورت پذیرفت و آنها بسیار برای کار خیر و نیکوکارانه داوطلب بودند. همچنین ملاقاتی نیز با وزیر بهداشت و امور زنان و رفاه فرانسه داشتیم و برای روابط پیش رو تعریف جدیدی را در فضای جدید پساتحریم بحث و گفت‌وگو کردیم.

هاشمی ادامه داد: با صاحبان صنایع فرانسه نیز جلساتی داشتیم زیرا به هر حال یک سوم تجارت فرانسه با ایران در حوزه سلامت، دارو و لوازم بهداشتی و آرایشی است.

وی تصریح کرد: در این دیدارها آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی را اعلام کردیم ولی به آنها گفتیم انتظار نداریم که تجارت با آنها به معنای واردات به ایران به معنی صرف باشد بلکه انتظار انتقال تکنولوژی‌های جدید به ایران را داریم و حتما باید دانش پزشکی به طور متوازن به ایران وارد شود و آنها نیز معتقد بودند که دیگر منابع کشورها نفت و گاز نیست بلکه جوانان آن کشورها است همانطور که جوان‌های ایرانی واقعا با پتانسیل‌هایی که دارند قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیستند.

وزیر بهداشت با اشاره به تفاهمنامه‌هایی برای تبادل دانشجو بین ایران و فرانسه عنوان کرد: بیشترین انتظار ما از فرانسه انتقال دانش روز به ایران است زیرا آنها نباید فقط بازار 80 میلیونی ایران را ببینند بلکه ما نیز باید به بازار 300 مییونی پییرامونمان در منطقه توجه کنیم. بنابراین منتظر هستیم تا طی سفری که رئیس جمهور به فرانسه خواهند داشت تفاهمنامه‌های ما نیز نهایی شود.

هاشمی در خاتمه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اجساد حجاج ایرانی که در عربستان دفن شدند مربوط به بعد از سفر شما به این کشور است، خاطر نشان کرد: آن زمانی که ما به عربستان سفر کردیم آنها قول دادند که دیگر اجساد حجاج ایرانی را بدون اجازه دفن نکنند چنین کاری صورت نگرفت و مسلما هر تعداد که دفن شده است قبل از این سفر بود. ولی با این وجود بنده به شخصه از وزیر و وزارت بهداشت عربستان که پس از سفرم به این کشور همکاری‌های بیشتری انجام دادند تشکر می‌کنم سازمان‌های مربوطه در ایران نیز سعی می‌کنند اطلاعات دقیقی از مفقودانی که اجساد آنان معلوم نیست با همکاری نهادهای عربستانی به دست آورند. بر این اساس پزشکی قانونی ایران هم‌اکنون موظف شده است تا برای شناسایی اجساد ایرانی در عربستان اقدام کند.تسنیم

برچسب ها: همایش ، جهانی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: