کد خبر: ۸۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۳ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 18
شفاآنلاین:اجتماعی >معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفت: اگر قرار باشد تحولی در کشور صورت بگیرد این نخبگان هستند که آن را رقم می زنند و در صورت نادیده گرفتن نوابغ شاهد فرار مغزها از کشور هستیم که این موضوع پدیده مطلوبی برای کشور نیست.
به گزارش شفاآنلاین:نخبگان علمی، متخصصان و به عبارتی سرمایه های انسانی به عنوان یکی از عوامل کمیاب تولید به شدت مورد توجه دولت هاست . امروز سرمایه انسانی از ابزارهای مهم توسعه به شمار می رود و توسعه معطوف به حفظ سرمایه انسانی است.

اینکه ما در حفظ این سرمایه انسانی چقدر موفق بوده ایم و چقدر توانسته ایم این سرمایه های انسانی را شناسایی کنیم و پرورش دهیم موضوعی است که با حضور دکتر آریا الستی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان بررسی شد.


دکتر الستی در ابتدای این گفتگو درباره اینکه چه تعریفی از نخبگی وجود دارد گفت: فردی که دارای استعداد ویژه، در حوزه علمی، فرهنگی، هنری و مدیریتی باشد و این استعداد در کوران آموزش های مناسب قرار گیرد و فرد تخصص های لازم را کسب کند و با سعی و تلاش در جامعه اثرگذاری داشته باشد نخبه نامیده می شود.

دکتر الستی در پاسخ به این پرسش که آیا نفرات برتر آزمون های سراسری و صنعتگران نوآور جز نخبگان هستند یا خیر گفت: یک جوان مستعد و کوشا که آموزش های تخصصی لازم را کسب کند و بعد وارد بازار کار و تحقیق و زندگی حرفه ای شود در زمره استعدادهای برتر کشور قرار می گیرد و به آنها نخبه اطلاق نمی شود اما اگر همین فرد با پشتکار، علاقه و اجرای طرح های مختلف به مقبولیت و به مرحله پختگی برسد ، آن گاه در مرز نخبگی قرار می گیرد پس یک دانش آموز نمونه و ممتاز جز استعدادهای برتز هستند.

او در ادامه افزود: در مورد صنعت یکی از حوزه های نخبگی حوزه نوآوری است، اگر جوانی استعداد و خلاقیت داشته باشد و در مسیر اختراعات و ایده پردازی حرکت کند ما کماکان آن را به عنوان یک استعداد برتر در حوزه خلاقیت به حساب می آوریم و زمانی که فرد ایده هایش را به نتیجه برساند و به عنوان الگو و اسوه خلاقیت پذیرفته شود، می توان از او به عنوان نخبه یاد کرد چون یکی از ویژگی های نخبگان این است که بتواند مدیریت تخصصی کشور را برعهده بگیرد.
الستی در ادامه گفت: مسیر نخبگی از دوران نوجوانی شروع  و در دوران جوانی به اوج خود می رسد و در میانسالی به بار می نشیند اما مهم راهی است که افراد برای رسیدن به نخبگی طی می کنند.


او با اشاره به مسیر دشوار شناسایی نخبگان گفت: ابتدایی ترین و درعین حال مهمترین فعالیت در نظام نوابغ شناسایی نخبگان است که معمولا بهترین زمان برای شناسایی این افراد دوران تحصیل و دانش آموزی است به همین دلیل در منویات مقام معظم رهبری هم آمده است که در طرح شهاب استعدادهای برتر را شناسایی و هدایت کنیم. الستی با اشاره به طرح شباب خاطرنشان کرد: طرح شباب که امروز رهبرانقلاب فرمودند به کندی پیش می روند حاصل همکاری کامل وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی نخبگان است، ویژگی این طرح این است که بسیاری از استعدادهای درخشان از طریق آزمون، نمره و یا حتی معدل کشف نمی شوند بر همین اساس شیوه ما هم برای شناسایی این گروه بسیار متفاوت است در حقیقت اگر معمان آموزشهای لازم را دیده باشند به راحتی می توانند این افراد را شناسایی کنند.

در ادامه گفت: یکی دیگر از ویژگی های طرح شهاب گستردگی آن است و جداسازی صورت نمی گیرد زیرا در روش جداسازی استعدادهای برتر را از سایرین جدا می کردیم اما در این روش این امر صورت نمی پذیرد.
الستی در ادامه گفت: سه سال است که در بنیاد ملی نخبگان در تلاشیم تا بوجه طرح شهاب را تامین کنیم زیرا در این راه موانعی وجود دارد و مسئولان باید بپذیرند که مسئله نخبگان از امور اساسی و حیاتی کشور است زیرا اگر قرار باشد تحولی در کشور صورت بگیرد این نخبگان هستند که آن را رقم می زنند و در صورت نادیده گرفتن نوابغ شاهد فرار مغزها از کشور هستیم که این موضوع پدیده مطلوبی برای کشور نیست.
شبکه خبر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: