کد خبر: ۸۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 16
شفا آنلاین>سلامت>دیابت یکی از بیماری‌های خفته در کشور ما است که 11 درصد از افراد جامعه را درگیر خود کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، مدام به دستشویی می روید و تشنه می‌شوید؟ نمی‌دانید باید علائم را جدی گرفت یا صبر كرد تا خودش خوب شود. ته دلتان هم از مراجعه به پزشک و پیگیری بیماری‌ می‌ترسید و دلتان می‌خواهد به شما بگویند هیچ خطری سلامتی تان را تهدید نمی‌كند. برچسب دیابتی خوردن و تزریق‌های مداوم برای خیلی ها مانند كابوس است. به همین دلیل سراغ دكتر اسد‌الله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران رفتیم تا بگوید چگونه باید با این بیماری كنار بیاییم و درمان مناسب را انتخاب كنیم. 

اسدالله رجب رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت در خصوص دیابت می‌گوید: آمار و ارقام شیوع دیابت در سراسر جهان و همچنین در ایران رو به افزایش است و متاسفانه سن ابتلا به دیابت در حال کاهش می‌باشد. در کشور ما 11 درصد افراد به دیابت مبتلا هستند، بنابراین باید به دنبال راهی برای کاهش این آمار و ارقام باشیم. مهمترین علل دیابت زندگی شهرنشینی و به دنبال آن بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض عوامل استرس‌زا است. بنابراین باید عواملی همچون سلامت جسمی، تغذیه مناسب و کنترل استرس مدیریت شوند.

تمام رازهای دیابت
این رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت در خصوص علل ابتلای فرد به دیابت عنوان کرد: دیابت یا بیماری قند هنگامی به وجود می‌آید که هورمون انسولین (عامل تنظیم کننده قند خون) یا به اندازه کافی در بدن تولید نشود و یا بافت‌های بدن به درستی به آن پاسخ ندهند. هورمون انسولین ورود قند به درون سلول‌ها را تسهیل می‌کند تا سلول‌ها بتوانند برای تامین انرژی خود از آن استفاده کنند. در نتیجه کمبود انسولین، قند خون بالا می‌رود که موجب بروز علائم بیماری در عضوهای حیاتی بدن همچون قلب، مغز، چشم و کلیه‌ها می‌گردد.

با خودتان روراست باشید
این صاحب‌نظر در خصوص انواع دیابت تصریح کرد: دیابت نوع 1 یا دیابت نوجوانان در نتیجه تخریب نابجای سلول‌های مولد انسولین به وسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد. این بیماران مجبور هستند با تزریق انسولین کمبود این هورمون را رفع و قند خون را تنظیم کنند. دیابت نوع 2 یا دیابت بزرگسالان معمولا در میانسالی رخ می‌دهد و زمینه‌های ارثی نیز در آن موثر است که علت این نوع دیابت مقاومت سلول‌های بدن به انسولین است.

بالا رفتن قند خون در این افراد موجب افزایش وزن شدید می‌گردد. شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع 2 است که ممکن است فرد 10 سال به دیابت نوع 2 مبتلا باشد، ولی متوجه آن نشود، چرا که برخلاف دیابت نوع 1 علائم آن دید در فرد آشکار می‌گردد. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به دیابت، به دیابت نوع 1 و 90 درصد به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

دیابت میل جنسی را فروکش می کند
اسدالله رجب متخصص غدد در خصوص نشانه‌های دیابت بیان کرد: از نشانه‌های دیابت در افراد می‌توان به تشنگی بیش از اندازه، شب ادراری در کودکان، گرسنگی زیاد، کاهش وزن ناگهانی، تاربینی، احساس خستگی فراوان، بهبود آهسته زخم‌ها و ناتوانی جنسی در مردان اشاره نمود. در دیابت نوع 2 میزان قند خون به تدریج بالا می ‌رود و بدن هم با آن سازگار می‌شود، به حدی که میزان قند خون در این افراد گاهی به 300 یا 400 هم می‌رسد که می‌تواند این وضعیت برای بیمار بسیار خطرناک و کشنده باشد.

اصلاح تغذیه؛ یک قدم تا واقعیت
وی در خصوص راه‌های درمانی گفت: اولین قدم این است که فرد باید آموزش‌های لازم برای کنترل شرایط و بیماری را ببیند تا بتواند قبل از نیاز به استفاده از روش‌های دارودرمانی با رژیم غذایی سالم، انجام حرکات ورزشی و متعادل نگهداشتن وزن بدن و اقداماتی این چنینی این بیماری را کنترل نمایند و در آخر با استفاده از قرص‌های خوراکی قند خون را پایین نگه دارند و اگر قرص‌ها پاسخ مثبت به درمان این بیماری ندهند، کار به تزریق انسولین می‌کشد.

کنترل دقیق دیابت و طبیعی کردن قند خون در هر دو نوع این بیماری می‌تواند موجب جلوگیری از بروز عوارض درازمدت تهدیدکننده حیات گردد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: