کد خبر: ۸۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 15
عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران در گفتگو با شفا آنلاین تاکید کرد:
شفا آنلاین- عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان با اشاره به تمام اقدامات مفید انجام شده به ویژه تلاش های وزیربهداشت در راستای کاهش آلام جامعه درپی فاجعه منا گفت: بی تردید امکان انجام اقدامات گسترده تری هم وجود داشت تا تمام بازماندگان نیز مورد بررسی روانپزشکی قرار گیرند.

دکتر فربد فدائی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: حادثه منا موجب تأسف همه مسلمانان در جهان و به ویژه مردم ایران شد.البته این مسئله از چند جهت از نظر روانپزشکی حائز اهمیت است؛ اول این که یک رویداد وحشتناک ودلخراش پیش آمده که در آن جمع کثیری اززائران خانه خدا جان باخته یا مجروح شده اند وبخش قابل توجهی نیز خود را با خطر این که ممکن است هر لحظه زندگی اشان را از دست بدهند نیز مواجه شده اند.

Image result for ‫فاجعه منا‬‎

وی همچنین افزود: همینطورزائران عزیز شاهد بودند که دیگران چطور مورد جراحت و صدمه قرار می گیرند و مرگ دیگرزائران را به چشم دیده بودند. در واقع این موارد حالاتی را ایجاد می کند که به آن" اختلال فشار روانی به دنبال سانحه" گفته می شود و این همان چیزی است که در رزمندگان جبه های جنگ تحمیلی هم می دیدیم .که گاهی اوقات تحت عنوان "موجی شدن" به این موارد اشاره می شد.حال آنکه در واقع اشاره به همان "حالات روانی" داشت؛ در واقع این حالت یکی از شدیدترین حالت های روانپزشکی است که متأسفانه در این عزیزان نیز به وجود آمده است.

متخصص اعصاب و روان با اشاره به این که درپی این فاجعه هولناک وباورنکردنی و به علت بی توجهی مقامات سعودی نمک بر روی زخم بازماندگان هم پاشیده شد؛خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت جزء نخستین کسانی بود که تمام وقت در اختیار این عزیران و خانواده های بازماندگان بود و این امر برای آنها تسلی به شمار می رفت. ضمن این که حکایت از این هم داشت که وزارت بهداشت به کارتخصصی اش مشغول است.

وی همچنین افزود: در واقع دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت که مسئول رسیدگی به این قبیل مسائل است اعلام آمادگی کرد که افراد نیازمند مراقبت های بیشتر از این مراقبت ها نیز برخوردار خواهند شد.

دکترفدایی خاطرنشان کرد:البته باید توجه داشت از طرفی دیگر سازمان هایی که برای برخورد با بلایا و فجایع به وجود آمده اند باید در این مسائل نیز دخالت کنند. برای نمونه در سازمان هلال احمر تیم های ورزیده ای برای مراقبت و رسیدگی به این قبیل عزیزان وجود دارد که انشالله کار خودشان را انجام داده و خواهند داد.

دکتر فدائی در ادامه اذعان کرد: در مجموع اقداماتی انجام شد اما می شد کارهای گسترده تری انجام داد؛ یعنی می بایست همه این بازماندگان و خانواده هایشان مورد بررسی روانپزشکی قرار می گرفتند تا برای افراد نیازمند، کار تشخیصی و درمانی نیز انجام شود.یعنی نباید منتظر باشیم که چه کسی خودش با ابراز گله و شکایت به روانپزشک مراجعه می کند. چون بسیاری از بازماندگان رنج؛ اندوه؛ ترس و اضطراب را برای خودشان طبیعی می دانستند در حالی که ضمن طبیعی دانستن این مسئله تا حدود زیادی یک جنبه بیماری هم داشته که می توانسته با تشخیص و درمان به موقع روانپزشکی بهبود یابد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرح پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
0
0
عالی بود مثل همیشه. حرف های دکتر فدائی بسیار محتوا است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: