کد خبر: ۸۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 12
شفا آنلاین>اجتماعی> عصر دیروز دانشکده پرستاري دانشگاه تهران، شاهد تجمع اعتراض‌آميز دانشجويان به طرح تربيت کمک‌پرستاراني بود که به‌تازگي به آنها لقب بهيار 1ساله داده شده است.
به گزارش شفا آنلاین،دانشجوياني که در اين تحصن شرکت کرده بودند، به تغييراتي که در شرح وظايف کمک‌بهياران ايجاد شده و آنان را در امور باليني و درماني بيمار شرکت مي‌دهد، معترض بودند. آنان در اين تجمع دانشجويي، با صدور بيانه‌اي خواستار تغيير در شرح وظايف کمک‌پرستاران و حذف اموري شدند که با جان بيمار سر و کار دارد.

يکي ديگر از مطالبات مهم اين دانشجويان، جايگزيني واژه بيماريار به جاي کمک‌پرستار يا کمک‌بهيار به‌منظور جلوگيري از تداخل وظايف آنان با پرستاران و بهياران بوده است.


دخالت کمک‌پرستار به امور درماني، تهديدي براي جان بيماران است

يکي از دانشجويان حاضر در اين تجمع، در توضيح درخواست‌هاي معترضان گفت: «کمک‌پرستاران که براساس تعريف سازمان نظام پرستاري معادل کمک‌بهياران هستند، در امور باليني دخالتي ندارند، ولي از آنجا که مسئولين معتقد بودند وجود همراه در بخش، تاثير منفي دارد، امور جاري بيمار که در پرونده بيمار ذکر نمي‌شود به کمک‌پرستاران سپرده مي‌شود، در حالي که در دوره جديد شرح وظايف کمک پرستاران با پرستاران تداخل دارد.»

او ادامه داد: «پيش از اين، شرح وظايف کمک‌بهياران شامل 22 مورد بود که در دوره جديد به 32 مورد افزايش پيدا کرده است و شامل نظارت بر علايم حياتي بيمار مانند دماي بدن، فشار خون، ضربان قلب و تعداد تنفس مي‌شود. اين در حالي است که پرستاران براي اين مشاهدات که مي‌توان براساس آنها تشخيص پزشک را تغيير داد، 4سال درس مي‌خوانند و مسلم است که يک دوره 1ساله نمي‌تواند افراد را براي اين هدف آماده کند.»

او خاطرنشان کرد: «هزينه دوره تربيت کمک‌پرستاران، پيش از اين 400تا 500 هزار تومان و طول دوره آنها 3 تا 4 ماه بود، اما در وهله اول تصويب شده بود بهياران 1ساله با هزينه 5 ميليون و 800 هزار تومان و طول دوره 1 سال تربيت شوند که پس از اعتراضات فراوان، هزينه دوره آموزشي آنان به 3ميليون و 600هزار تومان کاهش پيدا کرد و شرح وظايف اصلاح شد، اما هنوز اعلام مي‌شود که اين افراد با عنوان بهيار جذب خواهند شد.»

اين دانشجوي پرستاري در پايان تاکيد کرد: «نکته مهم ديگر اين است که براي سن، نوع مدرک ديپلم و شرايط جسماني اين افراد هيچ محدوديتي وضع نشده است و آنان حتي 1واحد دانشگاهي هم در مورد برخورد با مددجو نگذرانده‌اند، پس در شرايط کمبود نيروي پرستار فعلي و در حاليکه 20هزار کمک‌بهيار آماده به کار وجود دارند، آيا نيازي هست که 1سال براي تربيت بهيار صبر کنيم و جان بيمار و بازار کار پرستاران را به‌دست آنان بسپاريم؟»

سود 3 ميليون توماني به ازاي هر نفر

دبير کل خانه پرستاري هم با انتقاد از اين دوره آموزشي براي کمک پرستاران، مي‌گويد: «در دولت‌هاي پيشين به دليل اينکه اين طرح هيچ توجيه منطقي نداشت، مورد تاييد قرار نگرفت.

پرستاري علمي در جهان روز به روز سطح آن بالا مي‌رود اما در حال حاضر در صدمين سالگرد تاسيس رشته آکادميک پرستاري در ايران، شاهد افت اين رشته در کشور هستيم.» محمد شريفي مقدم، گفت:« به دنبال پيشرفت درمان بيماري‌ها، مراقبت از بيمار نيز نياز به دانش بيشتري دارد. در تمام رشته‌هاي پزشکي نياز به کارشناس و کارشناس ارشد وجود دارد زيرا هم نيازها جديد است وهم با جان بيماران در ارتباط است.»

وي با اشاره به طرح تربيت کمک پرستار از سوي معاونت پرستاري وزارت بهداشت توضيح داد: «از هرسويي نامي براي اين گروه برده مي‌شود. برخي مي‌گويند کمک پرستار، برخي بهيار و غيره اما با کنار زدن اين اسامي مي‌توان گفت براي اين گروه شرح وظايفي در نظر گرفته شده که اين وظايف با پرستار يکي است و هيچ توجيهي علمي براي آن وجود ندارد.» شريفي مقدم با بيان اينکه کمبود نيروي پرستار وجود ندارد، افزود: «دانش‌‌آموختگان پرستاري به درستي جذب نمي‌شوند و جذابيت‌هاي لازم وجود ندارد تا پرستارها به کار خود ادامه بدهند.»

وي با تاکيد بر تربيت 30 هزار بهيار در کشور، توضيح داد: «معاونت پرستاري اعلام کرده است که مردم بسياري از امور مراقبتي را انجام مي‌دهند که شامل رخت شستن و حمام کردن بيمار و نظاير اين‌هاست. بايد توجه کنيم که اين امور در شرح وظايف کمک بهيار است.» شريفي مقدم هزينه‌هاي اين دوره را 800 هزار تومان دانست و افزود: «مسئولان هزينه اين دوره را 3 ميليون و 800 هزار تومان اعلام کرده‌اند که از نظر بنده اين دوره تنها با 800 هزار تومان قابل اجراست.»

مدير کل خانه پرستاران در پايان، برگزاري اين دوره را براي سلامت جامعه نامناسب دانست و گفت: عليرغم مخالفت هيئت مديره نظام پرستاري، تشکل‌هاي مختلف و اعلام نارضايتي تمام افراد جامعه پرستاري، اين طرح در حال اجراست. به عنوان خانه پرستاران مخالف اجراي اين طرح هستيم.» لازم به ذکر است در راستاي اعتراض دانشجويان، کلاس‌هاي کمک پرستاري ديروز برگزار نشد.سپید


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
حميد
|
-
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
0
0
اتفاقا بسيار طرح درست وكارشناسي شده اي است مگر گرفتن فشار خون يا دماي بدن چهار سال وقت نياز دارد
مريم
|
-
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
0
0
من خودم پرستار هستم چرا عزيزان حسادت ميكنند .من سرفصلهاي آموزشي كه برايشان تدريس ميشود را ديدم همه آنچه به ما در مدت چها سال گفتن هستن اما خلاصه ومفيد
راضيه
|
-
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
0
0
با اين كمبود نيرو بهترين كار ممكن همينه تازه آبجي من سه سال بهياري خونده وديپلم بهياري داره ميگه درسهاي اينها مفيد تر از درسهاي ما هست به قول آبجي دو سال فقط ادبيات وپرورشي خوندن
مهديه
|
-
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
0
0
آقايون فكر ميكنن همه جا تهرانه بيا بندر عباس برادر يا برو زاهدان. پرستاران كه كلاس ميذارن .اگه دلسوزن همين عزيزاني كه اعتراض كردن بلند بشن بيان نيكشهر زاهدان خدمت كنن .خدا خير بده باني اين كار را واقعا طرح عاليه
ابراهيم
|
-
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
0
0
لطف خدا آقاي هاشمي وزير محترم آنقدر كارشون درسته كه بي گدار به آب نميزنن. مسلما اين طرح حاصل كار كارشناسي و مطالعه دقيق ايشان وهمكارانشان مي باشد. اينكه بعضيها از روي غرور و تعصب حرف ميزنن نشان از عدم مطالعه دقيق ميباشد
سمندري
|
-
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
0
0
بعضيها فقط بلدند مخالفت كنن .چرا كمك نميكنن مشكلات حل بشه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: