کد خبر: ۸۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 11
شفا آنلاین>سلامت>یافته های یک گروه از دانشمندان آمریکایی روی فیل ها می تواند در آینده زندگی کودکان مبتلا به سندروم نادر لی-فرامنی (Le-Fraumeni) را که می تواند به سرطان منجر شود، نجات دهد.
به گزارش شفا آنلاین،نتایج این پژوهش که در نشریه انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شده است نشان می دهد که فیل ها به سرطان مبتلا نمی شوند؛ چون ظاهراً به طور ژنتیکی در برابر این قاتل بزرگ انسان ها مصونیت دارند.
این حیوان عظیم الجثه در طول عمر 60-70 ساله اش فقط 5 درصد احتمال دارد به سرطان مبتلا شود؛ در حالی که این احتمال در مورد انسان 11 تا 25 درصد است که دلیل این امر وجود یک ژن اضافی به نام پ-53 در بدن فیل ها است.
پ-53 ژن سرکوب کننده تومور و در واقع ترمزی است بر رشد و تکثیر سریع وغیرعادی سلول ها که مشخصه اصلی سرطان است. فیل ها 20 نسخه از این ژن حفاظت کننده در برابر سرطان را دارند.
اما در بدن انسان تنها یک نسخه فعال از ژن پ-53 وجود دارد. یک بخش این ژن از مادر و بخش دیگر آن از پدر به فرد منتقل می شود. در صورتی که یکی از قطعات دی ان ای آسیب ببیند، خطر ابتلا به سرطان به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.
وندی کیسو که از نویسندگان پژوهش مشترک درباره تأثیرات حفاظتی ژن پ-53 در فیل ها است در این باره می گوید:نکته جالب در پژوهش این است که توانستیم تئوری نحوه کارکرد این ژن را روی 43 فیل در گروه های سنی مختلف آزمایش کنیم و نتیجه را بر حسب سن هر فیل بسنجیم.
وندی کیسو و همکارانش در دانشگاه یوتا و باغ وحش هاگل یوتا، گلبول های سفید خون فیل های آسیایی را در معرض پرتو قرار دادند تا نحوه عملکرد ژن پ-53 را دریابند و آن را با فعالیت سرکوب تومور در بدن انسان مقایسه کنند.
او می گوید :با مشاهده نحوه واکنش سلول به پرتو، که دی ان ای را تجزیه می کند و باعث جهش سلولی می شود، توانستیم دریابیم که بدن فیل با استفاده از ژن پ-53 چطور عمل می کند.
ژن پ-53 در نمونه هایی که از فیل ها گرفته شد باعث شد که احتمال متوقف شدن تکثیر سلول های آسیب دیده و مرگ آنها به صورت سلول های عادی دوبرابر شود.
پژوهشگران امیدوارند بتوانند با استفاده از اطلاعات به دست آمده از آزمایش بر روی فیل ها، به درمان کودکانی که به بیماری ارثی موسوم به لی-فرامنی (Le-Fraumeni) کمک کنند. در این بیماری، یک بخش از ژن پ-53 آسیب دیده است. افرادی که با سندروم لی-فرامنی به دنیا می آیند در دوران زندگی با ریسک 95 درصد برای ابتلا به سرطان روبه رو هستند.
جاشوآ شیفمن سرطان شناس انستیتوی سرطان شناسی هانتسمن در دانشگاه یوتا که سرپرستی پژوهش را برعهده داشت می گویید ممکن است روزی ژن های واقعی فیل ها زندگی انسان ها را نجات دهند:امروز مثل داستان های علمی تخیلی به نظر می رسد؛ ولی می دانیم که راه هایی– مثل نانوتکنولوژی – و روش‎هایی برای منتقل کردن برخی از انواع ژن ها پروتئین ها به سلول های مختلف بدن وجود دارد. ما با همکارانمان در سراسر دنیا تلاش می کنیم تا بفهمیم انتقال ژن پ-53 فیل به انسان کمک می کند یا نه.
به نظر کارشناسان علت وجود این شمار زیاد از ژن پ-53 در بدن فیل این است که وقتی از تولگی پا به بلوغ می گذارد، رشد خیلی زیادی می کند، و ژن مانع از ابتلا به سرطان در سلول های بدنش تکثیر می شود.
دانشمندان گمان می کنند که اگر این ذخیره اضافی از سلول های ضدسرطان در بدن فیل وجود نداشت، ممکن بود تا به حال نسل این حیوان منقرض شده بود.ایرنا
برچسب ها: فیل ، سرطان ، ژنی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: