کد خبر: ۸۰۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 07
شفا آنلاین>سلامت>ديرزماني است که موضوع مکمل‌ها و البته قاچاق، ذهن مسئولان سازمان غذا و دارو را درگير کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، موضوعي که اين اواخر شاهد رشد محبوبيت استفاده از آن در بين اقشار مختلف جامعه هستيم. ناگفته پيداست که مکمل‌ها در بين ورزشکاران محبوبيت خاصي دارد.

بارها گفته شده که بسياري از اين مکمل‌ها به صورت قاچاق وارد کشور و متاسفانه وارد باشگاه‌هاي ورزشي مي‌شوند و استفاده از بسياري از آنها زيان‌بار است. اما همچنان موضوع توزيع مکمل‌ها در بين جوان‌ها ادامه دارد.

قابل ذکر است که استفاده مناسب و به جا از مکمل‌ها نياز به فرهنگ‌سازي دارد. جامعه نياز دارد اين را دريابد که کاهش روند پيري، تامين نيرو و انرژي مورد نياز در هر فرد و البته دريافت کالري مورد نياز براي ورزشکاران، تنها با استفاده از مکمل‌هايي که هيچ‌گونه شناختي روي توليد و توزيع آنها نداريم راه حل مشکل نيست.

دبير فدراسيون پزشکي ورزشي در خصوص مکمل‌هاي غيرمجاز گفت: «منظور از مکمل‌هاي غيرمجاز مکمل‌هايي است که کاملا غير علمي و غير مجاز استفاده مي‌شوند. در اينگونه مکمل‌ها مخلوط اسيدآمونياک به همراه مکمل به ورزشکار داده مي‌شود. اسيدهاي آمونياک از دسته هورمون‌هاي حجم‌زا هستند که به اصطلاح به آنها هورمون‌هاي مردزا گفته شده و منجر به توليد حجم در بدن مي‌شوند.»

رضا سعيدي افزود: «در برخي از مواقع، اين آمونياک‌ها به‌صورت تزريقي به ورزشکاران ارائه مي‌شود. اگر چه فرم تزريقي به عضلات حجم مي‌دهد، اما عوارض فوق‌العاده جدي و خطرناکي را در پيش دارد که مي‌تواند سيستم‌هاي مختلف بدن ورزشکار را تحت تاثير قرار داده و به مخاطره بيندازد. از جمله به سيستم قندي عروقي، کبد و کليه‌ها مي‌تواند آسيب برساند.»

وي تصريح کرد: «عمده داروهايي که براي رسيدن به يک حجم کار استفاده مي‌شود، معمولا از دسته همين داروهاي آمونياک است. گرچه ساير مواد از اين دست نيز مي‌توانند با افزايش آب، الکتروليت حجم ميان‌بافتي عضلات را زياد کنند و درنتيجه ورزشکار احساس کند که افزايش حجم عضلاني پيدا کرده است. درصورتي که واقعيت چيز ديگري است.»

سعيدي ادامه داد: «واقعيت آن است که حجم مايع ميان‌بافتي زياد شده است و همان‌طور که مي‌دانيد اين يک مساله موقتي است و با کاهش دوز دارو، مايع ميان‌بافتي نيز کاهش پيدا مي‌کند و درنتيجه در ظاهر حجم عضلاني کاهش مي‌يابد. اين موضوع نيز به خودي خود مي‌تواند عوارض جدي براي بدن انسان داشته باشد.»

مسئولان وزارت بهداشت به دنبال راهکاري براي کاهش واردات مکمل به کشور بوده و محدوديت‌هايي براي ورود مکمل‌ها قائل شدند.

چنانچه سال گذشته در زمينه مکمل‌هاي ورزشي وارداتي حدود 98 ميليون يورو داشتيم که نسبت به سال‌هاي قبل با کاهش روبرو بود. همچنين سختگيري بر کار باشگاه‌هاي ورزشي نيز از ديگر اقداماتي است که سازمان غذا و دارو پيش رو دارد. چنانچه مديرکل نظارت و ارزيابي فراوردهاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو با بيان اينکه در زمينه مکمل‌هاي ورزشي که به صورت غيرمجاز در باشگاه‌هاي ورزشي عرضه مي‌شود، شوخي نداريم و حتما برخوردهاي قانوني با اين موضوع صورت مي‌گيرد، از آغاز اقدامات جديد نظارتي بر باشگا‌هاي ورزشي خبر داد.

اميرحسين جمشيدي با اشاره به يکي از اهداف سازمان غذا و دارو در زمينه مکمل‌ها، گفت: «در نظر داريم اقدامات ما به گونه‌اي باشد تا افرادي که نيازمند فراوردهي خارجي هستند، به سمت قاچاق نروند. يعني تقاضا طوري نباشد که قاچاق انجام گيرد و از هر فراورده به ميزان مورد نياز و به صورت مجاز در کشور وجود داشته باشد، اما نکته مهم اين است که ميزان اين فراورده، سقف تعيين شده داشته باشد.»

 جمشيدي با بيان اينکه در حال حاضر براي ورود هر فرآورده سقف تعيين کرده‌ايم، گفت: «يعني اعلام کرده‌ايم که واردکنندگان مکمل‌ها مي‌توانند فراوردهيي که مراحل ثبت را درست طي کرده‌اند، تا سقف تعيين شده واردات داشته باشند. در اين صورت هم از ورود غيرمجاز فراورده جلوگيري مي‌شود و هم فرآورده مورد نياز در کشور وجود دارد. همچنين با اين اقدام از توليدکننده نيز حمايت مي‌کنيم و به نظر مي‌رسد در سال گذشته اين حمايت از توليد داخل انجام گرفته است.»سپید

برچسب ها: مکمل‌ها ، مخرب ، قاچاق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: