کد خبر: ۸۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 08
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>با برنده شدن خانم يويو تو، تعداد زنان برنده نوبل پزشکي از تعداد بازيکنان يک تيم فوتبال گذشت و به 12 رسيد
به گزارش شفا آنلاین، از سال 1901 تاکنون، 104 نوبت نوبل پزشکي اهدا شده (7 سال به دليل جنگهاي جهاني و 2 سال هم به دليل پيدا نکردن محقق شايسته، اين جايزه داده نشد).

به دليل مشترک بودن چند نفر در يک نوبل، 204 برنده نوبل پزشکي داريم که از اين تعداد فقط 12 نفر (9/5 درصد برندگان) زن بوده‌اند. اولين باري که يک زن برنده جايزه نوبل پزشکي شد، سال 1947 بود که گرتي کوري، همراه با همسرش کارل فرديناند کوري و به دليل کشف چرخه سوخت و ساز گليکوژن در بدن برنده نوبل پزشکي شد. (اين زوج، تنها زن و شوهر برنده نوبل پزشکي هستند).

 تا 30 سال بعد که روزالين يلو، به اتفاق دو دانشمند مرد براي تحقيق بر روي هورمون‌هاي پپتيدي نوبل گرفت، ديگر هيچ برنده زني نداشتيم. سومين نوبل پزشکي زنانه در 1983 بود که از باربارا مک‌کلينتاک براي تحقيقاتش در زمينه ژنتيک تقدير شد.

او تنها زني است که به‌طور انفرادي برنده نوبل پزشکي شد. اين آمار پايين، تنها جنبه جنسيتي نوبل پزشکي نيست. در طول قرن بيستم حق ارزش تحقيقات زنان بسياري ناديده گرفته شده و بلکه در مواردي جايزه نوبل براي چيزي به مردان داده شده که حق زنها بوده است (به اين پديده، «اثر ماتيلدا» گفته مي‌شود).

 معروفترين نمونه، ماجراي روزالين فرانکلين است. او پيشگام تحقيق درباره ساختار
DNA بود. موريس ويلکينز در 1951 عکسي را که فرانکلين از DNA گرفته بود، بدون اطلاع او به واتسون و کريک نشان داد.
اين عکس که به عکس 51 معروف است، به واتسون و کريک کمک کرد تا مقاله معروفشان درباره ساختار
DNA را منتشر کنند. هرچند فرانکلين هم با انتشار مقاله‌اي مشابه جزئيات بيشتري در مورد DNA را تشريح کرد اما آکادمي علوم سوئد، جايزه نوبل پزشکي 1962 را به ويلکينز، واتسون و کريک داد، بدون بردن حتي اسم روزالين فرانکلين.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: