کد خبر: ۸۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>سلامت>بيژن نقيب‌زاده، متخصص گوش وحلق وبيني و رئيس انجمن راينولوژي است. او که هم دربخش دولتي و هم بخش خصوصي فعال است تلاش مي‌کرد موضعي منصفانه و بينابين اتخاذ کند.
به گزارش شفا آنلاین،جراحي‌هاي زيبايي را آميخته‌اي از عوامل گوناگون همچون دانش، مهارت، تجربه، هنر، قضاوت و امثالهم دانست و گفت: «همانطور که نمي‌شود چنين عملي را کاملا محدود کرد و يک قانون سفت وسخت براي آن تصويب کرد و گفت که همين است و لاغير، در عين حال نمي‌توان يک آزادي بي حد و حصر هم به آن اعطا نمود.

 بعضي‌ها مي‌گويند خود بازار به خودي خود، مي‌تواند تعيين کننده قيمت باشد و به دخالت کسي نياز ندارد، ولي به هرحال خدماتي که ارائه مي‌شود بايد بر اساس واقعيات جامعه باشد.»

معاون بين‌الملل دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي افزود: «نه آن وضعيتي که قبلا با تعرفه‌هاي بسيار پايين و بي معنا وجود داشت درست بود و نه اينکه به شکل بي حد و حصر، تعرفه‌ها را به حال خود رها کنيم.

نه افراط و نه تفريط. به نظر من وزارت بهداشت البته تا حدي در تلاش براي اصلاح اين وضعيت و معقول‌تر کردن تعرفه‌ها هست و سعي بر رساندن به تعادل آن دارد.» وي تعيين تعرفه‌ها را وظيفه همه اعضاي جامعه پزشکي خواند و تصريح کرد: «تعرفه‌ها نه فقط به وسيله وزارتخانه، بلکه بايد توسط همه کساني که در اين سيستم ذي‌مدخل هستند مشخص شود. مانند انجمن‌هاي پزشکي که نظرات خاصي در اين موضوع دارند و يا نظام پزشکي به عنوان يک نهاد مرجع که مي‌تواند صاحب نظر باشد.»

رئيس انجمن راينولوژي ادامه داد: «مسئولين سلامت کشور بايد در مواجهه با مسائلي از اين دست، همه‌جانبه نگر باشند. اگر رشته‌اي تعرفه‌هاي به شدت بالا داشته باشد و رشته‌ مشابه ديگري از تعرفه‌هاي پاييني برخوردار باشد، خواه‌ناخواه بازار طلب مي‌کند که همه به سمت آن رشته که تعرفه‌هاي بالاتري دارد جذب شوند. در اين‌صورت تکليف بقيه رشته‌هاي پزشکي چه مي‌شود؟

بنابر اين تعرفه‌ها بايد معقول و متعادل باشند.» وي ماليات‌ بستن بر جراحي‌هاي زيبايي را لازم ولي ناکافي دانست و گفت: «آيا در مملکت ما ماليات‌ها به واقع پرداخت مي‌شود؟ و اگر هم بشود، وقتي شما يک کالا يا خدمتي را خريداري مي‌کنيد که مالياتي همانند ماليات بر ارزش افزوده براي آن درنظر گرفته شده است، نهايتا آيا اين ماليات از مصرف‌کننده گرفته نمي‌شود؟

ماليات بستن بر همه فعاليت‌هاي اقتصادي خوب و بلکه لازم است، ولي براي اين منظور، راه‌حل قطعي نيست.» نقيب‌زاده پوشش بيمه‌اي براي جراحي‌هاي زيبايي را کاري شدني و معقول ارزيابي کرد و با ذکر مثالي از اعمال جراحي دندان گفت: «بسياري از خدمات دندانپزشکي تحت پوشش بيمه نيست. ولي شما مي‌توانيد مبلغ اضافه‌اي براي خريد بيمه تکميلي پرداخت ‌کنيد، و درقبال آن هزينه‌هاي تعدادي از خدمات درماني در حد معقول پوشش داده مي‌شود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: