کد خبر: ۸۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 10
شفا آنلاین>طب سنتی>بر کسي پوشيده نيست که داروهاي شيميايي با تمام مزيت‌ها و اثربخشي به موقعي که دارد، عوارض جانبي هم دارند.
به گزارش شفا آنلاین،فراورده‌هاي طبيعي و اثربخشي گياهان دارويي امري است که هرچند در زمان‌هاي گذشته داراي جايگاه ويژه‌اي در ايران بود، اما به مرور زمان و با پيشرفت تکنولوژي، داروهاي شيميايي جايگزين آن گشت.

اکنون با گذشت زماني ديگر، مجدد نقش طب سنتي در حال پررنگ‌تر شدن است. در اين راستا گفت‌وگويي با جعفر ميرفخرايي، دبير انجمن تامين‌کنندگان فراورده‌هاي طبيعي و گياهان دارويي انجام داديم.

پديده مظفري


آيا فراورد‌هاي طبيعي و مکمل‌ها جايگاه خود را به‌درستي در چرخه درمان پيدا کرده است؟

کم کم پيدا مي‌کند. هر چيزي نياز به فرهنگ‌سازي دارد و مردم جامعه هستند که داروهاي شيميايي يا گياهان دارويي را انتخاب مي‌کنند. اما تا زماني که به آنها معرفي نشود، نمي‌دانند چه چيزي را براي چه منظوري بايد استفاده کرد. تمامي همايش‌هايي هم که برگزار مي‌شود، بدين منظور است. بنده به شخصه اعتقاد دارم به تمامي مردم اين جامعه بدهکار هستم. بايد بدون چشم‌داشت مادي در فرهنگ‌سازي کمک کرد تا مردم آگاه شوند. بعد از آگاهي است که مي‌توانند راه خود را انتخاب کنند. بدون آگاهي ممکن است هر چيزي را که به آنها معرفي مي‌شود، بپذيرند، بدون اينکه از اثرات و يا عوارض آن مطلع باشند. فرهنگ‌سازي نقطه به نقطه است که البته اين مرحله را آغاز کرديم و نقاط مختلف را کنار هم مي‌چينيم تا مسير و خط کامل شود. با حجيم شدن اين خط جامعه فراگير مي‌شود و آن موقع است که مي‌توان گفت ما رسالت خود را انجام داده‌ايم. بعد از فراگير شدن، جامعه انتخاب مي‌کند که کدام حجم فراگير شود و کدام حجم از بين برود. با فراگير شدن و استفاده کردن است که مردم به موردي باور و اعتقاد پيدا مي‌کنند. شرافت آدمي حکم مي‌کند که آنچه صحيح است و باور داريم به جامعه منتقل کنيم.

نقاط ضعف و قدرت فراورده‌هاي طبيعي چيست؟

داروهاي طبيعي با زمان طولاني‌تري نسبت به داروهاي شيميايي اثرات خود را نشان مي‌دهد. داروهاي شيميايي درست است که اثرات زودهنگام دارد و بهبودي را در زمان کمتري باز مي‌گرداند، اما عوارض خاص خود را نيز دارد.

سازمان جهاني بهداشت، دارويي را تجويز مي‌کند و مي‌گويد اين دارو خوب است، اما بعد از چند ماه قانون مي‌گذارد که بايد از فارماکوپه خارج شود، زيرا اثرات نامطلوبي را که در سيستم بدن افراد مي‌گذارد متوجه مي‌شوند.

اما فراورده‌هاي طبيعي زمان مي‌برد، تا اثر کنند، اما به مراتب اثرات نامطلوب کمتري نسبت به داروهاي شيميايي دارد. چنانچه حوصله کنند و آگاه شوند و همچنين تحمل کنند، به مراتب مفيدتر از داروهاي شيميايي است.

فرموديد اين آگاهي نياز به فرهنگ‌سازي دارد. در گام اول فرهنگ‌سازي براي اينکه مردم بيشتر با اين فراورده‌ها آشنا شوند، فکر مي‌کنيد چه ارگان‌ها و نهادهايي مي‌توانند کمک کنند؟

ما معتقديم فرهنگ‌سازي يعني اينکه از کتاب‌هاي دوره دبستان شروع به کار کنيم. بايد در خانواده قبل از رفتن به مدرسه، بچه را با اين موارد آشنا کنند تا بچه در حين تحصيل آشنايي بيشتري با اين امور پيدا کند. گياه دقيقا توسط آفريدگار براي ابناي بشر آفريده شده است. اين گياه هر کدام به فراخور حال خود براي ابناي بشر مفيد هستند.

در حال حاضر حدود 8 هزار گياه شناخته شده اما بين 400 تا 800 نوع از اين گياهان براي مصارف دارويي مصرف مي‌شود. هنگامي که اين موارد در دبستان آموزش داده شود و بگويند گياهان براي لذت و آرامش ابناي بشر به‌وجود آمده و بايد گرامي داشته شود، به همين شيوه بچه به گياه بها مي‌دهد. وقتي به گياه بها داده شد آن‌را خشک نمي‌کند و دور نمي‌ريزد. آرام آرام اين علم پيش مي‌رود.

درحال حاضر از گشنيز روغن درست کردند که مشکلات والدين را براي رفع بي‌اشتهايي بچه حل کنند. با خوردن سه بار در روز از اين گياه اين نگراني بدون استفاده از داروهاي شيميايي از بين مي‌رود. يا اينکه شرکتي ديگر امگا 3 گياهي، درست کرده است.

اين در حالي است که اصلا امگا 3 گياهي جايي نداريم و اين اولين شرکتي است که اين کار را انجام داده است. عامل اين توليدات پيشرفت‌هاي گام به گام ما در فرهنگ‌سازي است. ما رسالت داريم نياز مردم را تامين کنيم، چراکه خداوند ناظر بر ماست.

فکر مي‌کنيد چرا توليدات ما و فراورده‌هاي طبيعي ايران در يونسکو به ثبت نرسيده است؟
ما در طب سنتي سابقه طولاني داريم. يونان و مصر و ايران سابقه طولاني در اين زمينه دارند. ما دانشگاه جندي‌شاپور را داشتيم که بزرگان ما در آن تحصيل کردند. در آلمان 250 ميليون يورو هزينه فيلم‌سازي از شخصيت ابوعلي‌سينا کردند.

اينها مفاخر ما هستند، اما يک دوره‌اي از اين مبحث دور افتاديم. زماني که طب اروپايي آمد، طب سنتي و گياهان دارويي را منسوخ کرد. حال دوباره با مصارفي که شده و عوارض سوئي که به‌وجود آمده، شاهد رجوع جامعه به طرف طب سنتي هستيم.

هر روز به طب سنتي بيشتر بها داده مي‌شود. زماني که ما ساخت داروهاي گياهي را شروع کرديم، انجمن تشکيل داديم سه‌صدم درصد مصرف گياهان دارويي داشتيم. آقايون اطبا در مطب را باز مي‌کردند و ويزيتورهاي ما را بيرون مي‌کردند و مي‌گفتند اين آشغال‌ها را از مطب ما خارج کنيد. اين در حالي است که امسال 5‌درصد کل مصرف دارويي کشور را داروهاي گياهي تشکيل مي‌دهد. اين يک اقبال است و زحمتي که مي‌کشيم دارد به نتيجه مي‌رسد. در واقع فرهنگ‌سازي گام به گام است، فرهنگ‌سازي زحمت دارد. سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: