کد خبر: ۸۰۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 04
رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت خبرداد:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هر فرد مرگ مغزی با اهدای یک تا 8 ارگان حیاتی خود می‌تواند 8 نفر را از مرگ حتمی نجات دهد، گفت: سالانه 5 تا 8 هزار نفر در ایران با مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین : کتایون نجفی‌زاده در رابطه با فرآیند اهدای عضو، اظهار داشت: با برداشت عضو هیچ تغییری در ظاهر فرد اهدا کننده به وجود نمی‌آید و این فرآیند در اتاق عمل و با بیشترین مراقبت برای فرد اهدا کننده توسط تیم جراحی متخصص انجام می‌‌گیرد. پس از عمل برداشت عضو محل جراحی بخیه زده شده و از بیرون فقط به صورت یک خط تمیز عمل جراحی دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برداشت قرنیه برای فرد اهداکننده پروتز گذاشته می‌شود، افزود: صلاحیت فرد برای اهدای عضو پیوندی تنها در زمان فوت وی توسط پزشکان متخصصان تیم پیوند تشخیص داده می‌شود و به جز تعداد محدودی از بیماری‌های عفونی یا بدخیمی‌ها، ابتلاء به سایر بیماری‌ها منعی برای اهدا نیست و همچنین هیچ محدودیت سنی برای اهدای عضو ندارد.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت ادامه داد: تیم تخصصی برداشت عضو پیوندی فقط مجاز به برداشت اعضا و نسوجی است که اجازه آنها توسط خانواده فرد اهدا‌کننده داده شده باشد. همچنین در مقوله اهدا عضو هیچگونه وجهی بین  اهداکننده و گیرنده تبادل نمی‌شود و پیوند از مرگ مغزی در ایران کاملاً‌ رایگان است.

نجفی‌زاده گفت: به جز در مورد نارسایی شدید کلیه که علاوه بر پیوند از ارگان‌های افراد مرگ مغزی دو روش جایگزین دیالیز و پیوند از زنده برایش نیز وجود دارد، تنها راه نجات بیماران نیازمند به سایر اعضاء‌ها، فقط اعضای قابل پیوند افراد مرگ مغزی است.

به گفته وی، پس از تائید مرگ مغزی تنها مسیرهای باقی مانده برای خانواده یا نجات جان چند نفر با اهدای اعضاء قابل استفاده عزیزشان و یا خاکسپاری اعضاء است و راه سومی در این مسیر وجود ندارد. همچنین تخصیص ارگان‌های فرد مرگ مغزی، توسط مرکز تخصیص عضو وزارت بهداشت بر اساس متناسب بودن آزمایشات اهداکننده و گیرنده،میزان اورژانسی بودن وضعیت گیرنده و در آخر زمان ثبت‌نام است.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالانه 5 تا 8 هزار نفر در ایران با مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند،‌ افزود: از این تعداد حدود 2500 تا 4 هزار نفر دارای ارگان‌های قابل اهدا هستند ولی متأسفانه سالانه فقط حدود 700 نفر از 2500 تا 4 هزار مورد مرگ مغزی قابل اهدا، اعضاء خود را اهدا می‌کنند.

نجفی‌زاده بیان داشت: آمار رضایت اهدای عضو خانواده در سال 84، 5 درصد بود و با کمک ارگان‌های فرهنگ‌ساز، هنرمندان و خالقین آثار هنری و ورزشکاران در سال 94، به 70 درصد رسیده است، ولی با این حال با همکاری رسانه‌ها و نهادینه شدن فرهنگ اهدا عضو می‌توانیم شاهد افزایش هر چه بیشتر رضایت اهدا عضو خانواده باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 27 هزار بیمار نیازمند به عضو در کشور وجود دارد، تصریح کرد: روزانه 7 تا 10 نفر از این بیماران به علت عدم وجود ارگان مناسب پیوندی فوت می‌کنند در حالی که با اهدای عضو افراد مرگ مغزی می‌توان در جهت نجات جان این بیماران نیازمند گام برداشت.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مرگ مغزی غیرقابل برگشت است، گفت: در علم پزشکی دو نوع مرگ قلبی و مغزی وجود دارد و 90 درصد مرگ‌ها قلبی بوده و 10 درصد آن مغزی که در واقع در مرگ مغزی سلول‌های مغز منهدم شده و غیرقابل ترمیم است.

به گفته وی، فردی که دچار مرگ مغزی شده با بیماری که در کما رفته متفاوت است در حالی که از دید مردم کاملاً شبیه هم است. اساس تشخیص مرگ مغزی معاینات بالینی بوده و هیچ پزشکی اجازه ندارد از روی پرونده و مدارک تصویری مانند اسکن و نمای رادیولوژی در مورد مرگ مغزی اظهار نظر کند.

نجفی‌زاده خاطر نشان کرد: تائید مرگ مغزی فقط بر عهده 4 گروه پزشک آموزش دیده و معتمد وزارت بهداشت در تخصص‌های جراحی مغز و اعصاب، داخلی اعصاب، داخلی و بیهوشی است و سایر رشته‌های تخصصی پزشکی یا پزشکان این 4 رشته که دوره ندیده باشند و ابلاغ تائید وزیر را نداشته باشند مجوز تائید یا عدم تائید مرگ مغزی را ندارند.

قائم مقام وزیر بهداشت در پایان گفت:‌هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدا یک  تا 8 ارگان حیاتی خود شامل روده، لوزالعمده، دو کلیه، دو ریه، کبد و قلب 8 نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و با اهدای یک تا 53 بافت خود همین تعداد را از معلولیت برهاند.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: