کد خبر: ۷۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 02
شفا آنلاین>سلامت>یکی از مرگبارترین بیماری‌های مغزی عصر حاضر می‌تواند در اثر مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی آلوده و غیر استریل در افراد سالم به وجود بیاید.
به گزارش شفا آنلاین، کارشناسان هشدار می‌دهند استفاده از لوازم دندانپزشکی آلوده می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌ آلزایمر در آینده شود. 

گفتنی است، بر اساس جدیدترین تحقیقات ابزارهای آلوده به کار برده شده در جراحی‌های دندانپزشکی می‌تواند سبب تولید پروتئین آمیلوئید شود که نقش اساسی در ابتلای افراد به بیماری آلزایمر دارد. 

این پروتئین سبب ساخت توده‌های کوچکی در مغز می‌شود که منجر به مسدود شدن سیگنال های رفت و برگشتی بین سلول‌های مغز می‌شود و می‌تواند منجر به ابتلا به آلزایمر شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، البته این به معنای عدم مراجعه به دندانپزشکی نیست اما علاوه بر حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان مراجعه به مراکزی که ضد عفونی وسایل دندانپزشکی در آن به خوبی انجام می‌شود اهمیت ویژه‌ای دارد. 

بر اساس جدیدترین تحقیقات صورت گرفته توسط پروفسور Johncollnge متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه کالج لندن، پروتئین بتا آمیلوئید که یکی از اجزای بسیار مهم در ابتلا به بیماری مرگبار آلزایمر می‌تواند از طریق وسایل آلوده دندانپزشکی در مغز افراد به وجود بیاید. 

کارشناسان حتی اعتقاد دارند برخی روش‌های درمانی برای ترمیم، اصلاح و یا حتی خارج کردن دندان‌ها می‌تواند در بروز بیماری آلزایمر اثرگذار باشد. 

علاوه بر این بیماری عفونی مربوط به التهاب لثه که از سنین 30 سالگی بروز می‌کند یکی از عوامل اصلی در بروز بیماری آلزایمر در بزرگسالان است.

 بر اساس تحقیقات التهاب یک پاسخ درست در بدن سالم نسبت به عوامل عفونت زا است اما عفونت مداوم می‌تواند منجر به آسیب سیستم ایمنی بدن و بروز واکنش‌های زنجیره‌ای و در نهایت بروز بیماری آلزایمر شود . 

از جمله بیماری‌های لثه بسیار مرتبط با بیماری آلزایمر بیماری لثه پریودنتیت است که اکثر افراد بویژه زنان سالمند مبتلا به این بیماری دچار بیماری آلزایمر نیز می‌شوند. 

با وجود تمامی خطرها پزشکان توصیه می‌کنند افراد علاوه بر حفظ بهداشت دهان و دندان، انجام ورزش، مصرف آب به میزان کافی همینطور قهوه، از مصرف دخانیات جدا خودداری کنند، تمرین‌های ذهنی مانند حل جدول و یا یادگیری مهارت‌های جدید را یاد بگیرند.

کنترل قند و فشار خون نیز می‌تواند مانع از ابتلای افراد به بیماری آلزایمر شود.
در عین حال فاکتورهای ژنتیکی و یا سوانح و یا آسیب‌ به مغز نیز می‌تواند در ابتلای افراد به بیماری آلزایمر موثر باشد. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: