کد خبر: ۷۹۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 06
شفا آنلاین>سلامت>حواشي بيست و ششمين آزمون جايابي دانشجويان دندان‌پزشکي خارج از کشور پاياني ندارد.
به گزارش شفا آنلاین، بيان شد که فارغ‌التحصيلان خارج از کشور در روز آزمون، اطلاعي از محتواي آزمون نداشته و با حضور در جلسه متوجه شدند که آزمون نمره منفي ندارد. سه هفته بعد از آزمون با تکثير مصوبه‌اي در فضاي مجازي، داوطلبان به وزارت بهداشت مراجعه کردند و متوجه شدند که اين مصوبه صحيح است.

 به گفته وزارت بهداشت هيچ‌يک از داوطلبان حدنصاب قبولي را در اين آزمون کسب نکردند. و بر اساس مصوبه بايد در سال‌هاي پنجم، چهارم و سوم دندان‌پزشکي عمومي مشغول به تحصيل شوند. در پي اعتراض رتبه‌هاي برتر، وزارت بهداشت از رتبه 1 تا 139 را در دوره تکميلي پذيرفت و باقي داوطلبان بر اساس مصوبه موردپذيرش قرار مي‌گيرند.

اما هفته گذشته که نتايج و رتبه‌ها اعلام شد داوطلبان تنها يک روز فرصت داشتند تا دانشگاه دوره تکميلي خود را انتخاب کنند. عکس فرايند معمولي انتخاب محل‌ها در آزمون‌هاي کشور، که داوطلبان دست‌وپا مي‌شکنند تا بتوانند دريکي از بهترين دانشگاه‌هاي کشور قبول شوند، اين بار اين دانشجويان انگيزه‌اي براي قبولي در دانشگاه‌هاي همچون تهران و شهيد بهشتي را ندارند،‌ زيرا شهريه‌هاي سرسام‌آور اين دانشگاه‌ها باعث شده آن‌ها ترجيح بدهند به شهرستان بروند، در يک دانشگاه معمولي دوره خود را بگذرانند تا بتوانند پروانه فعاليت درماني خود را بگيرند.

يکي از فارغ‌التحصيلان در درباره شهريه‌ها مي‌گويد: «با مراجعه به دانشگاه‌ها از حدود شهريه‌ها مطلع شديم. دانشگاه تهران براي اين دوره سالانه 60‌‌ميليون تومان دريافت مي‌کند. دانشکده شهيد بهشتي نيز سالانه 60 الي 70 ميليون دريافتي دارد، درحالي‌که دانشگاه آزاد که دولتي محسوب نمي‌شود براي اين دوره سالانه حدود 60 تا 70 ميليون دريافت مي‌کند.» وي به شهريه‌هاي پايين‌تر نيز اشاره ‌مي‌کند و مي‌گويد: «دانشگاه شاهد ترمي 12 ميليون تومان دريافت مي‌کند که سالانه 24 ميليون ‌تومان مي‌شود اما انتخاب اين دانشگاه ريسک بزرگي است زيرا داراي مصاحبه گزينشي مخصوص خود است»

 همچنين اين فارغ‌التحصيل از پاسخ يکي از مسئولين دانشگاه شهيد بهشتي مبني بر چرايي گران بودن شهريه اين دانشکده مي‌گويد: «مسئولان دانشگاه به ما مي‌گويند که به‌هرحال دانشکده شهيد بهشتي جزو بهترين دانشکده‌هاي دندان‌پزشکي است و در پايان مدرک اين دانشگاه را مي‌گيريم.»

درحالي‌که فارغ‌التحصيلان معتقدند که آن‌ها اين دوره را براي دريافت پروانه فعاليت‌هايشان مي‌گذرانند، يکي ديگر از داوطلبان ترمي 30 ميليون تومان را بسيار بالا مي‌داند و مي‌گويد: «اين دو دانشگاه درگذشته نيز پذيرش داشته‌اند و همين شهريه‌ها را دريافت کرده‌اند.»


چرا دانشگاه‌هاي شهرهاي دور مناسب‌تر است؟

براساس پرس‌وجو‌هاي يکي از فارغ‌التحصيلان، دانشگاه اراک کمترين دريافتي را داشته است که سالانه 17‌ميليون تومان بوده است، دانشگاه زنجان و اهواز سالانه 18 الي 19 ميليون تومان، دانشگاه همدان سالانه 26 ميليون، دانشگاه رشت نيز سالانه 18 ميليون تومان دريافت مي‌کند. وي معتقد است که دانشگاه سراسري شهرستان ازلحاظ ميزان شهريه مناسب‌تر هستند. دانشگاه آزاد اصفهان که در خوراسگان است سالانه 44 ميليون دريافت مي‌کند.

دانشگاه علوم پزشکي کرج نيز به‌عنوان يک دانشگاه دولتي بااينکه شهريه را اعلام نکرده‌اند اما بر اساس شنيده‌هاي اين دانشجو قرار است حدود 40 الي 45 ميليون بگيرد. وي در اين خصوص مي‌گويد: «محدوده تهران ‌جز دانشگاه شاهد شهريه‌هاي بسيار بالايي را مي‌گيرند که به دليل اين شهريه فارغ‌التحصيلان مايل‌اند به شهرستان بروند.»


تهران و شهيد بهشتي پذيرش ندارند

بسياري از دانشگاه‌هاي اعلام‌شده از سوي وزارت بهداشت هنوز اطلاعي از پذيرش اين فارغ‌التحصيلان ندارند. درحالي‌که در اطلاعيه وزارت بهداشت هرکدام از اين دانشگاه‌ها ظرفيت دارند.  در تماس با دانشگاه شهيد بهشتي، يکي از مسئولين در پاسخ به سؤال ميزان شهريه‌ها گفت: «اصلاً دانشگاه ما کسي نمي‌پذيرند ولي شهريه‌ها حدوداً 70 تا 80 ميليون سالانه است.»

همچنين درباره ظرفيت‌هاي اعلام‌شده از طرف وزارت بهداشت اظهار بي‌اطلاعي کرد و ظرفيت را براي اتباع غير ايراني عنوان کرد. يکي از فارغ‌التحصيلان درباره بي‌اطلاعي دانشگاه‌ها مي‌گويد: « دانشگاه قم نيز بي‌اطلاع است.

من به اين دانشگاه مراجعه کرده‌ام و مسئولين اين دانشگاه اظهار بي‌اطلاعي کرده و بيان کردند که پذيرش ندارند. اين دانشگاه گفته است که بالاترين دانشجويان ما ترم نه هستند و واحدهاي تکميلي در اين دانشگاه ارائه نمي‌شود.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: