کد خبر: ۷۹۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 06
شفا آنلاین>اجتماعی>آتش‌نشانان براساس شغل ويژه خود به‌طور 24 ساعته در معرض بسياري از استرس‌هاي روحي و رواني و صدمات فيزيکي، شيميايي و غيره قرار مي‌گيرند.
به گزارش شفا آنلاین، با توجه به مطالعات و بررسي‌ها، آتش نشانان در هر مأموريت مي‌توانند در معرض عوامل زيان آور مختلفي قرار گيرند که سلامتي آنها را تهديد مي‌کند. آمادگي جسماني جزو لاينفک نيازهاي شغلي آتش‌نشان است.

 طي سال‌ها تحقيق در بين گروه کثيري از آتش‌نشان‌ها مشخص شده که چند بيماري در بين اين گروه شغلي به نسبت بالاتر از ساير مشاغل ديده مي‌شود.

محققان ارتباطي بين اين بيماري‌ها و استنشاق گازها و بخارهاي ناشي از حريق کشف کرده‌اند، که عبارتند از :سرطان ريه به‌خصوص در آتش‌نشان‌هاي با سابقه شغلي بالاتر، سرطان کليه و مجاري ادرار، اختلال در سيستم عصبي، بيمار‌ي‌هاي قلبي، نارسايي آئورت و بيماري‌هاي ريوي است.

عوارض فيزيولوژيکي که در اثر شوک ناشي از خارج شدن از يک وضعيت سکون و يا خواب نسبتاً آرام با شنيدن صداي زنگ حريق و حادثه (با قدرت حداقل 85 دسي بل) در لحظات پيش‌بيني نشده ايجاد مي‌شود، و همچنين پاسخ فوري و بي‌درنگ به نجات و امداد شهروندان به‌ويژه در هنگام شب، به حدي شدت دارد که مقدار قابل توجهي هورمون آدرنالين به‌طور ناگهاني در آتش‌نشانان آزاد مي‌شود.

 اين امر مي‌تواند، تغييراتي در ضربان قلب، فشار خون و متابوليسم بدن آتش‌نشانان به وجود آورد. پس از اعلام حريق و حادثه، آتش نشانان به منظور امدادرساني بايد سوار بر خودروهاي خود شده و در سطح شهر مسافتي را طي کنند.

رانندگي با خودروهاي سبک و سنگين در ترافيک و معابر کم عرض و تقاطع‌هاي غيرهندسي، با توجه به استرس ناشي از دير رسيدن به صحنه عمليات، آتش‌نشانان را از نظر روحي و رواني تحت تاثير قرار مي‌دهد؛ علاوه براينکه اگر خودروهاي آتش‌نشاني نيز توان حرکت و سرعت لازمه را نداشته باشند، بر ميزان ترشحات آدرنالين آنان افزوده شده و قلب و سيستم گردش خون و گوارش آنان را تحت تأثير قرار مي دهد. از طرفي نيز استنشاق دود و گازهايي که ميزان کمي از آنها مي‌تواند کشنده باشد، خسارت جبران ناپذيري بر آتش‌نشانان وارد مي‌کند و اين امر غيرقابل اجتناب است.

 به‌طوري که بارها شاهد بيهوشي و يا مسموميت آتش‌نشانان با انواع گازهاي سمي و کشنده نظير کلر، اکسيدهاي نيتروژن، هيدروژن سيانيد، اکرولين، ايزوسيانات، منواکسيدکربن، هيدروژن سولفوره و... در حوادث مختلف بوده‌ايم. تحقيقات نشان مي‌دهد که اکثر آتش‌نشانان با توجه به ميزان جذب و مدت زمان قرارگيري در معرض گازهاي سمي، دچار عوارض متعددي از قبيل اختلالات تنفسي، گوارشي، ضايعات عصبي، خوني، قلبي، بيماري‌هاي پوستي، نرمي استخوان و اختلالات رواني مي‌شوند.


محمود طاهري

رئيس اداره طب‌کار مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: