کد خبر: ۷۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 29
شفاآنلاین:جامعه>با وجود قول مساعد بیمه ها برای تسویه معوقه بیش از سه هزار میلیارد تومانی بیمارستانها تا آخر شهریور، هنوز با گذشت یک هفته از پاییز این مطالبات تسویه نشده است.
به گزارش شفا آنلاین : حدود 570 بیمارستان دولتی کشور به ازای خدماتی که به بیماران و مراجعان ارائه می کنند، اسناد مالی را به بیمه ها ارائه می کنند که مطابق قانون باید 60 درصد آن پس از دو هفته و بقیه آن بعد از دو ماه تسویه حساب شود.
اما اکنون به گفته مسئولان وزارت بهداشت، دو بیمه اصلی پایه کشور شامل سازمان بیمه تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ایرانیان بیش از سه هزار میلیارد تومان به بیمارستانهای دولتی بدهکارند و مطالبات این مراکز را از حدود زمستان 93 پرداخت نکرده اند.
تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان ها، این مراکز را در ارائه خدمات به بیماران و مراجعان با مشکلات جدی مواجه می کند، پرداخت کارانه به پرسنل را به تاخیر می اندازد و نارضایی کارکنان و شرکتهای طرف قرارداد بیمارستان را به دنبال دارد و خدمات رسانی بیمارستانها را مختل می کند.
اواسط شهریور امسال بود که در جلسه ای با حضور حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی که همزمان رییس شورای عالی بیمه نیز هست، برگزار شد. در این جلسه اعلام شد که علت تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستانها، طلب وصول نشده آنها از دولت است و قرار شد که اعتبار مورد نیاز این سازمانها برای پرداخت مطالبات بیمارستانها حداکثر تا آخر شهریور تامین شده و بدهی معوقه بیمارستانها تا اول تسویه شود.
اکنون پاییز آمده و مهر آغاز شده است اما مطالبات بیمه ها هنوز پا برجاست و بیمارستانهای کشور همچنان جان سختی می کنند و عبور بحران را انتظار می کشند.
غلامرضا محسنی،رئیس بیمارستان شهدای تجریش در این مورد  می گوید: بعد از صحبتهایی که مسئولان وزارت بهداشت در شهریور گذشته درباره بدهی بیمه ها به بیمارستانها داشتند، برخی بیمه ها تحرکاتی انجام دادند و حدود دو ماه از بدهی هایی که از دی 93 معوق مانده بود را پرداخت کردند.
به گفته این مسئول اکنون بدهی های عقب مانده به بهمن و اسفند رسیده است اما هنوز بیمه ها در پرداخت بدهی های خود به بیمارستانها عقب هستند و ریالی از مطالبات سال 94 را پرداخت نکرده اند.
وی می افزاید: بیمارستان شهدای تجریش از اسفند 93 هنوز مطالبه وصول نشده از بیمه ها دارد و مجموع بدهی بیمه ها به این بیماستان تا امروز ( سه شنبه 7 مهر) 50 میلیارد و 400 میلیون تومان است.
محسنی اضافه می کند: تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان از سوی بیمه ها باعث شده که کارانه پزشکان، پرستاران و کادر بیمارستانی از اردیبهشت امسال به تاخیر بیفتد. حقوق کارکنان پرداخت می شود اما تاخیر پنج ماهه در پرداخت کارانه و اضافه کار پرسنل آنها را ناراضی کرده است.
وی می گوید: علاوه بر آن شرکتهای دارویی، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی که طرف قرارداد بیمارستان هستند، مطالبات زیادی از بیمارستان دارند. این عقب ماندگی روی کیفیت خدمات بیمارستان به خصوص خدمات هتلینگ به بیماران، تاثیر مستقیم می گذارد و می تواند موجب نارضایی بیماران و مراجعه کنندگان شود.
رئیس بیمارستان شهدای تجریش اضافه می کند: همه تلاش ما این است که با رایزنی و گفت و گو، شرکتهای طرف قرارداد و پرسنل را راضی نگه داریم تا خدماتی که تعهد کرده ایم به مردم ارائه کنیم دچار اختلال نشود.
ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مورد  می گوید: بعد از رایزنی هایی که شهریور امسال بین مسئولان وزارت بهداشت و وزارت رفاه انجام شد، با پشتیبانی های مالی که از بیمه ها شد، مقداری از بدهی های باقیمانده سال 93 تسویه شد و مقداری زمان تاخیر بیمه ها جلو آمد و به حدود بهمن و اسفند رسید.
وی می افزاید: البته وضعیت بیمارستانها با هم متفاوت است، مطالبات معوقه برخی از این مراکز به حدود اسفند رسیده و کل بدهی سال 93 در برخی استانها تسویه شده اما برخی عقب تر هستند و در مجموع هنوز ریالی از بدهی سال 94 به بیمارستانها و مراکز بهداشتی- درمانی پرداخت نشده است.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه می کند: بدهی دو بیمه پایه اصلی به وزارت بهداشت بالای 30 هزار میلیارد ریال است و با توجه به اینکه خدمات رسانی مراکز درمانی به بیماران یک پدیده پویا و مستمر است، تاخیر بیمه ها به طور مداوم بر میزان حجم بدهی اضافه می کند و البته بیمارستانها را در ارائه خدمات مناسب به مردم با مشکل مواجه می کند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: