کد خبر: ۷۹۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 04
شفا آنلاین>سلامت>داروي داراپريم قدمتي62 ساله دارد و براي درمان مالاريا و بيماري عفوني توکسوپلاسموزيس که دومين بيماري شايع ناشي از غذاي آلوده است، تجويز مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،شرکت دارويي تورينگ يک‌شبه بهاي اين دارو را تا بيش 50 برابر افزايش داد.

کارشناسان اظهار نگراني مي‌کنند که جهش ناگهاني قيمت اين دارو که ده‌ها سال با قيمتي مناسب توليد مي‌شد، مي‌تواند شرکت‌هاي دارويي را به‌سوي توليد داروهاي جايگزين، اما با کيفيت کمتر، سوق دهد. به گفته مرکز پيشگيري و کنترل بيماري آمريکا، نزديک به60 ميليون آمريکايي به توکسوپلاسموزيس مبتلا هستند.

 قيمت سرسام‌آور داراپريم مي‌تواند جان ميليون‌ها نفر در دنيا ازجمله بيماران مبتلا به ايدز و سرطان که از نقص سيستم ايمني رنج مي‌برند و همچنين نوزاداني را که از مادران آلوده به انگل توکسوپلاسما متولد مي‌شوند به خطر بيندازد.

زماني هر قرص داراپريم تنها يک دلار به فروش مي‌رسيد، اما از سال2010 هنگامي‌که شرکت کورفارما حق بازاريابي آن را به دست آورد، قيمت اين دارو رو به افزايش گذاشت. شرکت دارويي تورينگ نيز با خريد حق فروش انحصاري داراپريم بهاي آن را از قرصي 5/13دلار به750دلار افزايش داد. به‌اين‌ترتيب، هزينه درمان هر يک از مصرف‌کنندگان اين دارو به بيش از صدها هزار دلار در سال خواهد رسيد.

 قوانين فدرال ايالات‌متحده آمريکا، برخي از بيمارستان‌ها و شرکت‌هاي بيمه سلامت را قادر مي‌سازد تا داروها را با قيمت بسيار پايين‌تري به دست بيماران برسانند اما متاسفانه شرکت‌هاي دولتي و خصوصي بيمه سلامت و اکثر بيماران هنوز هم هزينه‌اي نزديک به قيمت عرضه‌شده اين دارو در بازار پرداخت مي‌کنند.


جنجال بر سر افزايش قيمت

در اوايل ماه جاري، انجمن پزشکي اچ‌آي‌وي و جامعه بيماري‌هاي عفوني آمريکا بيانيه مشترکي را به شرکت تورينگ ارسال کردند که افزايش ناگهاني و بي‌سابقه بهاي داراپريم را محکوم مي‌کرد و آن را امري توجيه‌ناپذير براي بيماران و تحمل‌ناپذير براي سيستم بهداشتي آمريکا مي‌خواند.

جوديت آبرگ، رئيس بخش بيماري‌هاي عفوني دانشکده پزشکي ايچان مي‌گويد: «افزايش ناگهاني قيمت داراپريم، بيمارستان‌ها را مجبور خواهد کرد تا به روش‌هاي درماني ديگر و البته با کارايي کمتر روي آورند که درنتيجه تاخير در درمان بيماران را به دنبال خواهد داشت.» اما ريما مک لئود، مدير مرکز توکسوپلاسموزيس در دانشگاه شيکاگو مي‌گويد که باوجود افزايش قيمت اين دارو، تاکنون هيچ موردي مبني بر تاخير در درمان بيماران ديده نشده و شرايط مساعد و عملي به نظر مي‌رسد.

سخنگوي شرکت تورينگ به خبرگزاري گفت که اين شرکت در حال رايزني با ديگر شرکت‌هاي توليد و پخش داروست و راهکارهايي را براي حل اين مسئله پيشنهاد مي‌کند؛ ازجمله مراقبت‌هاي بدون هزينه براي بيماراني که بيمه نيستند و يا ايجاد طرح‌هاي مساعدت در شرايط پرداخت قسط‌هاي بيمه سلامت براي بيماران. مارتين شکرلي، مديرعامل و موسس شرکت تورينگ مي‌گويد: «داراپريم دارويي است که به‌ندرت مصرف مي‌شود و درنتيجه، افزايش بهاي آن تاثير اندکي بر سيستم بهداشتي آمريکا خواهد داشت.

تورينگ از سود حاصله از افزايش بهاي اين دارو در جهت ارتقاي کيفيت و کاهش عوارض جانبي آن بهره خواهد برد.» او اضافه مي‌کند: «ما حريص نيستيم و قصد کلاه‌برداري از بيماران را هم نداريم. ما تنها داريم تمام تلاشمان را براي باقي ماندن در صنعت دارو انجام مي‌دهيم. اين واقعا معنا ندارد که تورينگ زير آتش انتقادات قرار بگيرد.» اما برخي پزشکان ادعاي شرکت تورينگ مبني بر نياز مبرم به ارتقاي داراپريم را زير سوال مي‌برند، چراکه به عقيده آنها عوارض جانبي اين دارو به‌راحتي قابل‌کنترل است.

وندي آرمسترانگ، استاد بيماري‌هاي عفوني در دانشگاه اموري مي‌گويد: «من به‌واقع فکر نمي‌کنم که توکسوپلاسموزيس جزو آن دسته از بيماري‌هايي است که نياز به اين‌همه هياهو براي يافتن درماني بهتر براي آن باشد!»


بخشي از يک روند

افزايش بهاي داراپريم نشانگر يک روند روبه رشد و دلال‌گونه در صنعت شرکت‌هاي داروسازي آمريکاست که داروهاي قديمي را مي‌خرند وهمان داروها را با افزايش قيمت به فروش مي‌رسانند. براي مثال، پس‌ازاينکه شرکت دارويي روداليس حق فروش داروي سيکلوسرين را براي درمان موثر نوع جديدي از بيماري سل که در برابر آنتي‌بيوتيک‌هاي قبلي مقاوم بود، به دست آورد، بهاي هر بسته از آن را که حاوي 30 قرص بود از500 دلار به10800 دلار افزايش داد. اسکات اسپنسر، مديرعامل اين شرکت مي‌گويد که افزايش قيمت اين دارو براي حصول اطمينان از تامين مقادير کافي داروي موردنياز مردم بوده است. شرکت دارويي واليانت نيز پس از خريد حق توليد انحصاري دو قلم داروي قلبي- عروقي به نام‌هاي ايزوپرل و نيتروپرس، قيمت آنها را به ترتيب 525 و 212 درصد افزايش داد.Advisory.com

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: