کد خبر: ۷۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 28
شفا آنلاین>سلامت>با شناخت جهشات ژنی و تغییرات DNA و عوامل موثر بر آن می‌توان از بروز بیماری‌های ژنتیکی و سرطان پیشگیری کرد.
به گزارش شفا آنلاین، در جهان پیرامون ما یکی از مهمترین موضوع‌هایی که می‌توان به آن پرداخت کوچکترین اجزا بدن موجودات زنده، سلول است که در هسته آن رشته‌های کرو موزونی و پروتئینی به نام DNA وجود دارد.

ماده پروتئینی DNA هنگام تغییرات ژنی که در هسته به وجود می‌آید دچار جهشاتی می‌شود که بیشتر مواقع مضر و محصول آن بیماری‌های ژنتیکی و انواع سرطان است.

مسعود گرشاسبی رئیس انجمن ژنتیک با اشاره به جهشات ژنی و بروز بیماری‌های ژنتیکی و انواع سرطان‌ها اظهار کرد: ماده پروتئینی DNA موجود در هسته سلول‌ها نقش به سزایی در سرنوشت افراد دارد به طور کلی بر اثر عوامل محیطی، ژنتیکی، تغذیه، عوامل شیمیایی و ... دچار یک سری تغییراتی به نام جهشات ژنی می‌شود و باعث بروز بسیاری از بیماری‌های نو ظهور ژنتیکی می‌شود.

وی افزود: هنگام همانند سازی DNA اگر ژن‌ها دچار تغییرات و جهشات ژنی شوند مشکلاتی در سلول‌ها، بافت‌ و دستگاه‌های مختلف بدن به وجود می‌آید که عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها است.

شاید همه ما با بیماران ژنتیکی و سرطانی در اطرافمان آشنا باشیم که برای درمان خود متحمل رنج‌های بسیاری می‌شوند و آرزو داشتند کاش زودتر از بیماریشان با خبر می‌شدند و از پیشرفت آن پیشگیری می کردند.اما هستند کسانی که به این امر بی‌توجه‌اند و هنگامی از بیماری خود مطلع می‌شوند خیلی دیر شده است.

رئیس انجمن ژنتیک با اشاره به این که انجام آزمایش ساده ژنتیکی بسیاری از مشکلات را رفع می کند، تاکید کرد: اختلال ناگهانی در دستگاه‌های مختلف بدن می‌تواند نشانه‌ای برای بروز برخی از بیماری‌های ژنتیکی و سرطانی باشد به طور مثال ممکن است اختلالاتی در دستگاه گوارش، تنفسی، ایمنی و پوست، دستگاه عصبی و ... به وجود بیاید که بیانگر آغاز بیماریهای ژنتیکی مختلف و سرطان باشد.

حال این سوال در ذهن ما تداعی میشود، چگونه می‌توان از جهشات ژنی و بروز بیماری‌های ژنتیکی و سرطان جلوگیری کرد.

توجه به سلامت بدن و در معرض قرار نگرفتن عوامل موثر بر بروز بیماری‌های ژنتیکی و سرطانی می‌تواند از بهترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری‌ها باشد.

گرشاسبی در پایان با اشاره به راهکار‌های موثر بر پیشگیری بیماری‌های ژنتیکی و سرطانی گفت: عوامل مختلفی از جمله عوامل محیطی، شیمیایی، استفاده بی‌رویه از لوازم بهداشتی و آرایشی و ... بر بروز بیماری های ژنتیکی موثر است بهترین راه مقابله با این بیماری‌ها شناخت عوامل موثر و پرهیز از قرار گرفتن در معرض عوامل موثر بر بروز بیماری های ژنتیکی و  سرطانی است.

گفتنی است: جهشات ژنی و تغییر در ماده پروتئینی DNA دستخوش تغییرات محیطی، شیمیایی و ... می‌تواند در آینده ما نقش به سزایی داشته باشد تنها با انجام اقداماتی مانند آزمایشات ژنتیکی و پیشگیری از قرار گرفتن در معرض عوامل موثر بر بروز بیماری‌های ژنتیکی و سرطانی می‌توانیم بدنی سالم و آینده‌ای تضمین شده در برابر این بیماری‌ها داشته باشیم.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: