کد خبر: ۷۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 28
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>وقتی روز گذشته مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران، از نحوه درمان سوختگی‌اش گلایه کرد، این اتفاق با نگرانی افکار عمومی‌ همراه شد. احتمالا خیلی‌ها با خودشان گفته‌اند وقتی برای فردی چون دکتر طلایی هم امکانات درمان سوختگی در وضعیت فاجعه بار است که طلایی توصیف کرده، دیگر وای به حال دیگر شهروندان معمولی.

داستان از این قرار است که چندی قبل این مقام مسئول در تراس منزلش دچار سوختگی می شود و شلنگ پوسیده اجاق گاز کار دستش می دهد، اما وقتی به چند بیمارستان مختلف در تهران مراجعه می کند، به در بسته می خورد.

طلایی در توضیح روز حادثه برای خبرگزاری فارس تعریف کرده که « مرا سوار خودرو کردند و به بیمارستان طالقانی بردند، اما در بیمارستان در کمال عزت و احترام به ما گفتند که آژانس بگیرید و به بیمارستان مطهری بروید. شدت دردم بسیار زیاد شده و قدرتم تحلیل رفته بود. خودم را معرفی کردم و گفتم فلانی هستم و یک آمبولانس به من بدهید، اما گفتند بروید و آژانس بگیرید.»

بعد از این که به گفته طلایی، آمبولانس هم در اختیار این عضو شورای شهر تهران قرار نگرفت، «به بیمارستان مطهری رفتیم. در این بیمارستان هم پزشکان تشریف نداشتند. پرستاری که آنجا بود گفت پزشکان نیستند. یادم است در آن لحظه همسرم با دامادم در حال هماهنگ کردن بودند تا به داد ما برسند. وقتی دامادم آمد آخرین چیزی که یادم است گفت: یک پانسمانی، کاری انجام دهید، اما آن پرستار با آرامش گفت پزشکان منزل هستند و ابتدا باید پرونده تشکیل دهید.»

خلاصه بعد از این همه کش و قوس ها طلایی را به بیمارستان چمران می برند: «طی این مدتی که در اینجا بودم کادر پرستاری پزشکان و تیم مدیریت بسیار خوب عمل کردند و بهتر است بگویم که کادر پرستاری فرشتگان گمنامی هستند که بسیار زحمت می کشند و دیده نمی شوند.»

هزار برابر نگران تر شده ام

اینها گوشه ای از درد دل های طلایی است که با چشم خودش شاهد نارسایی های نظام درمان برای مداوای مصدومان سوختگی بوده است. این مقام مسئول گفته، الان بیشتر نگران حوادث غیرمترقبه است: «این حادثه درسی شد تا درد مردم را بهتر درک کنم. باور کنید نگرانی ام نسبت به وقوع حوادث غیرمترقبه هزار برابر بیشتر شده است و اگر خدای نکرده در تهران زلزله ای رخ دهد، قبل از این که تلفات ناشی از تخریب ساختمان داشته باشیم کشته های ناشی از انفجار لوله های گاز را داریم.»طلایی گلایه کرده که «تهران فاقد یک مرکز تخصصی جامع سوختگی است. بیمارستان های زیادی داریم، اما مرکز تخصصی سوختگی نداریم. در دیدار اخیر با شهردار تهران که به عیادت بنده آمده بود، به او گفتم می خواهم خواهشی از شما داشته باشم و آن این است که زمینی برای احداث مرکز پزشکی سوختگی در نظر بگیرید. با دوستان خیر هم صحبت می کنیم و وزیر بهداشت هم نظر موافق دارند و شهردار تهران نیز قول کمک داد.»آن طور که طلایی توضیح داده، شهردار تهران هم پیشنهاد داده که این کار از بین بیمارستان های نیمه کاره آغاز شود تا شروع کار ساخت این مرکز نیز سرعت بیشتری پیدا کند.

وزارت بهداشت: به شدت تکذیب می کنیم

روایت این داستان از زبان دکتر طلایی با شرح این روایت از زبان مسئولان وزارت بهداشت، 180 درجه فرق دارد. دکتر محمد حسین میردهقان، مدیر کل اعتبار بخشی و نظارت بر درمان وزارت بهداشت این روایت دکتر طلایی را کاملا رد می کند و می گوید: «ایشان با سوختگی 15 درصد به بیمارستان طالقانی مراجعه کرده بودند، یعنی وضعیت دکتر طلایی اصلا اورژانسی نبود و در شرایط عادی به ایشان آمبولانس تعلق نمی گرفت، اما با وجود این باز هم آمبولانس را برای رساندن مریض آماده می کنند، اما قبل از رسیدن آمبولانس، شخصی از بستگان وی به مسئولان بیمارستان گفته بود که خودشان با خودروی شخصی، دکتر طلایی را به بیمارستان شهید مطهری می برند.»

در بیمارستان شهید مطهری نیز به گفته میردهقان، همه کارهای شست وشو، پانسمان و تجویز مسکن به بیمار و ویزیت پزشک متخصص انجام شده است. یعنی این طور نبوده که پزشک حضور نداشته باشد. حتی در همین حین، رئیس بیمارستان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی منطقه هم به بالین ایشان می آیند. در نهایت هم با رضایت شخصی خودشان به بیمارستان شهید چمران می روند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید دارد که دوربین های مداربسته همه این وقایع را ثبت کرده است و این حرف ها کاملا مستند است. به عقیده میردهقان، احتمال دارد این گلایه های دکتر طلایی بیشتر به دلیل تنش های دوران بیماری بوده باشد که ما ایشان را در این زمینه کاملا درک می کنیم، اما روایت وی از فرآیند درمان را کاملا تکذیب می کنیم.

کمبود تخت سوختگی در شرایط اضطراری

حمیدرضا عزیزی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید دارد که کشور ما از کمبود تخت های سوختگی رنج می برد. به گفته این نماینده مجلس، تجهیز بیمارستان ها به تخت های سوختگی و تاسیس بیمارستان های ویژه سوانح و سوختگی به اعتبارات کافی و ویژه نیاز دارد.عزیزی خاطرنشان می کند که در بسیاری از بیمارستان های کشور، اصلا بخش سوختگی نداریم، در حالی که باید حداقل در مرکز هر استان، یک مرکز درمانی ویژه سوانح و سوختگی وجود داشته باشد.رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری نیز پیشتر به باشگاه خبرنگاران گفته بود که هم اکنون 864 تخت سوختگی در کشور وجود دارد، در حالی که تعداد این تخت ها حداقل باید دو یا سه برابر شود. در تهران هم فقط 132 تخت سوختگی وجود دارد که با توجه به تعداد بالای مراجعان، این تعداد جوابگو نیست.

مصطفی دهمردی تاکید کرده که جلوگیری از عفونت های بیمارستانی نیز یکی از مسائلی است که در زمینه بیماران سوختگی بسیار حائز اهمیت است. برای رسیدن به این مهم لازم است که به قول این مسئول، فقط یک تخت در یک اتاق قرار بگیرد، این در حالی است که اکثر اتاق های بیمارستان چهار تخته و پنج تخته است که احتمال عفونت را افزایش می دهد.نکته تاسف بارتر این است که به گفته دهمردی، فقط 50 یا 60 تخت استاندارد سوختگی یا ایزوله که همه کارهای سوختگی در آن انجام می شود، در کشور وجود دارد که در استان تهران نیز فقط 12 عدد از این تخت ها وجود دارد.

آمار مرگ ها 4 برابر می شود

درمان مصدومان سوختگی، کاملا اورژانسی است و حتی گاهی زندگی یک بیمار به ثانیه ها بند است. دکتر عزیزی یادآوری می کند: شش ساعت ابتدایی درمان مصدومان سوختگی، بسیار مهم است، زیرا اگر در همان شش ساعت اول سوختگی، به درمان این بیماران رسیدگی شود، احتمال مرگ ها، سه تا چهار برابر کمتر می شود، اما اگر به دلیل کمبود تخت سوختگی یا نبود امکانات و تجهیزات نتوانیم در ساعت های اولیه به این بیماران رسیدگی کنیم، آن وقت آمار مرگ و میر مصدومان سوختگی، سه تا چهار برابر بیشتر می شود.

رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری هم آمار داده که سالانه 150 هزار سوختگی در کشور داریم که 3000 مورد آن به مرگ منجر شده و 15 هزار بیمار نیز نیاز به بستری دارند که این آمار نسبت به دیگر کشور ها بالاتر است.

اوضاع در مناطق محروم، حادتر است

وقتی در بسیاری از استان های برخوردار کشور، مراکز درمانی ویژه بیماران سوختگی نداریم، در این شرایط وضعیت استان های محروم و شهرهای حاشیه ای کشور کاملا معلوم است. به گفته یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کمبود تخت های ویژه مصدومان سوختگی در مناطق محروم باعث شده که بار درمانی مصدومان سوختگی دیگر استان ها به تهران و برخی دیگر از کلانشهرهای کشور منتقل شود.

در حالی که به گفته عزیزی، می شود با تاسیس بخش سوختگی در بیمارستان های شهرهای کوچک و تجهیز این مراکز به خدمات مراقبت های ویژه، از انتقال مصدومان سوختگی به پایتخت جلوگیری کنیم.جام جم آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: