کد خبر: ۷۹۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 28
شفا آنلاین>اجتماعی>ماجراي بررسي و آناليز آب‌هاي معدني موجود در سطح بازار، اتفاقي بود که به دستور وزير بهداشت در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار گرفت.
به گزارش شفا آنلاین، اين سازمان هم پيرو اين دستور، به بررسي و آناليز بيش از 300 برند آب معدني از نظر آلاينده‌هاي شيميايي و ميکروبي طي يک ماه اخير پرداخت. آناليزي که سرانجام به آلوده بودن 10 درصد آب معدني‌هاي موجود در بازار اشاره کرد و تذکراتي به شرکت‌هاي متخلف داده شد.

رئيس سازمان غذا و دارو در همين زمينه گفت: «شرکت‌هاي توليدکننده آب معدني که توقف توليد دريافت کردند، تا اصلاح ميزان آلاينده‌ها و حذف آنها نمي‌توانند محصول خود را در سطح بازار عرضه کنند.» رسول ديناروند حتي به جمع‌آوري آب‌هاي معدني غيراستاندارد از بازار اشاره کرد و گفت: «آب‌هاي معدني غيراستاندارد از بازار جمع‌آوري شده و مردم بدون نگراني مي‌توانند از آب‌هاي معدني موجود در سطح بازار استفاده کنند.»

اما ماجراي آب‌هاي معدني به اينجا ختم نشد و در آخرين روزهاي تابستان، مديرکل بازرسي و نظارت سازمان غذا و دارو خبر از پلمب خط توليد آب معدني «دماوند» داد. بهروز جنت در اين رابطه به صراط گفت: «طبق بررسي‌هاي صورت گرفته خط توليد آب معدني دماوند به علت رعايت نکردن قوانين و ضوابط سازمان غذا و دارو پلمب شد.» در همين خصوص مدير ارشد بازاريابي شرکت آب معدني دماوند با ذکر اين نکته که ممکن است اين يک سوتفاهم باشد گفت: «سازمان غذا و دارو خواستار توقف خط توليد شد و کارخانه دماوند هم به دليل پلمب شدن هيچ توليدي نداشت، اما دوباره به اينجا مراجعه کردند.»

ليلا حقي با اشاره به اين که از سازمان غذا و دارو دو بار به اينجا مراجعه کردند و همان دفعه اول اقدام به پلمب خط توليد کردند، افزود: «بار دوم هم از پلمب بازديد کردند و حتي در گزارش خود قيد کردند که پلمب قبلي سالم بوده و توليدي انجام نمي‌شده است.»

جدا از زمان بررسي و آناليز انجام شده که به دستور وزير بهداشت در دستور کار قرار گرفت، نکته قابل توجه در ماجراي شرکت‌هاي توليد آب معدني که منجر به دريافت تذکراتي از سازمان غذا و دارو شدند، رسانه‌اي کردن عنوان فقط يکي از اين شرکت‌هاست.

شرکتي که نسبت به ساير شرکت‌هاي توليد و بسته‌بندي آب معدني، حضور گسترده‌تري در سطح بازار دارد و قدر مسلم در بين مصرف‌کنندگان نيز شناخته شده‌تر است. اتفاقي که رئيس سازمان غذا و دارو در رابطه با آن به خانه ملت گفت: «سازمان غذا و دارو بعد از بررسي وضعيت کيفيت آب‌هاي معدني به آب معدني دماوند تذکر داد و اعلام کرد که تا اطلاع ثانوي بايد از توليد و توزيع اين آب آشاميدني جلوگيري شود.»

ديناروند ادامه داد: «بر اين اساس کارشناسان سازمان غذا و دارو به محل توليد شرکت آب معدني دماوند رفته و آن را پلمب کردند، زيرا از نگاه سازمان غذا و دارو بايد اصلاحاتي در نحوه توليد آب معدني دماوند صورت مي‌گرفت و در اين ميان اگر شرکت آب معدني دماوند منتظر بررسي مجدد مي‌ماند اين موضوع ظرف چند روز فيصله پيدا مي‌کرد، به گونه‌اي که مي‌توانست دوباره مجوز ورود به بازار را اخذ کند، اما متاسفانه اين شرکت منتظر نماند و بسته‌هاي آب معدني که در انبار مانده بود را توزيع کرد.»

در اين رابطه نيز مدير ارشد بازاريابي شرکت آب معدني دماوند  گفت: «تذکر ابتدايي سازمان غذا و دارو براي توقف توليد بود و وقتي ما توليد را متوقف کرديم، خواستار توقف توزيع شدند. اين در حالي است که ما استانداردهاي لازم را داريم و محصولات موجود در بازار سلامت کامل دارند.»

نکته قابل تامل، اين که خط توليد اين آب معدني بعد از سال‌ها و با حجم گسترده توزيع آن در سطح کشور، حالا به مرحله تذکر و سپس تعطيلي کشيده شده و در بين برندهاي مختلف مورد بررسي، تنها نام اين شرکت اعلام شده است.

موضوعي که ديناورند در خصوص آن گفت: «با توجه به اين که شرکت آب معدني دماوند توزيع محصولات خود را قطع نکرد، سازمان غذا و دارو ناچار شد تا توزيع آن را متوقف کرده و حتي اسم اين شرکت را نيز رسانه‌اي کند.» اما اگر از زاويه سطح توليد و توزيع به آن نگاه کنيم، شايد نتوان توجيه منطقي براي متوقف کردن چرخه عظيم توليد و توزيع يک شرکت آب معدني ظرف چند روز يافت.

نکته جالب‌تري هم در زمينه اين برند آب معدني وجود دارد و آن اتفاقي است که در سال 88 و در پي صادر شدن اين آب معدني براي نيروهاي ناتو مستقر در افغانستان افتاد.

در آن سال محموله صادر شده توسط اين شرکت به علت غير بهداشتي، سرطان‌زا بودن و آلودگي به سرب و آرسنيک و نيترات برگشت داده شد. در همين رابطه گزارشي هم از سوي وزارت بهداشت وقت تهيه شده بود که بر غير بهداشتي بودن اين آب معدني و عوارض آن صحه مي‌گذاشت.

ماجرايي که به دليل انعکاسش در روزنامه اعتماد به ارسال جوابيه اين شرکت بزرگ توليد آب معدني انجاميد و در آن ضمن تکذيب کليه موارد مورد ادعا، مبني بر آلوده بودن محصولات آب معدني دماوند به مواردي محدود حاکي از تغيير کيفيت اشاره کرد که به دليل نگهداري غيراصولي برخي از عرضه‌کنندگان آب اتفاق افتاده است.

لازم به ذکر است که رئيس سازمان غذا و دارو در خصوص رفع پلمب اين شرکت نيز گفت: «در بررسي‌هاي مجدد از آب معدني دماوند نمونه‌گيري خواهد شد و اگر نکات مدنظر اصلاح شود، تاييديه‌اي صادر خواهد شد و به اين ترتيب اين شرکت رفع پلمب شده و مي‌تواند مجدد فعاليت خود را از سر بگيرد.»

ليلا حقي با اشاره به حل و فصل شدن اين موضوع در هفته جاري، در خصوص رفع پلمب نيز  گفت: «در حال حاضر ما منتظر جواب نمونه‌برداري‌هايي هستيم که انجام شده و گفته‌اند جواب آزمايش را به دماوند نمي‌دهند و مستقيم به سازمان غذا و دارو اعلام خواهد شد.»

هرچند مي‌توان همه اين اتفاقات را خوش‌بينانه نگاه کرد و به اين انديشيد که حالا پس از گذشت چند سال، موضوع نظارت و بررسي يکي از مهم‌ترين محصولات آشاميدني به نتيجه خواهد رسيد و به سبب دستور وزير بهداشت، نظارت دقيق‌تري بر شرکت‌هاي آب معدني صورت مي‌گيرد. همچنين از تلاش‌هاي انجام شده توسط سازمان غذا و دارو نيز نمي‌توان به سادگي گذشت که بررسي وضعيت کيفيت آب معدني‌ها را در دستور کار خود قرار داده و به شکلي ويژه‌تر به اين موضوع مهم مي‌پردازد.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: