کد خبر: ۷۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 27
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزات بهداشت از تشکیل کمیته پدافند غیرعامل برای تامین سلامت حجاجی که از عربستان برمی‌گردند، خبرداد.
به گزارش شفا آنلاین، آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست آمادگی نظام سلامت کشور برای بازگشت حجاج که با حضور معاون بهداشت و درمان امروز در وزارت بهداشت برگزار شد در خصوص مقابله با آسیب های ناشی از کرونا بیان کرد: معاونت بهداشت مدتها در تدارک برنامه‌ریزی برای مقابله با این ویروس است و امیدواریم حادثه جده به خوبی سپری شود.

وی با اشاره به نگرانی در خصوص حجاج زخمی که در بیمارستان های عربستان بستری هستند عنوان کرد: چون بیش از 85 درصد موارد ابتلا به کرونا ، در عربستان مشاهده شده و از طرفی حجاج بستری شده در بیمارستان‌های مشکوک به کرونا به سر می برند، این خطر جدی و ملموس‌تر احساس می‌شود . 

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت دقت در اجرای اقدامات لازم عنوان کرد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور‌العمل هایی را اجرا کرده‌ایم تا مردم با کمترین مخاطره مواجه شوند. پدافند زیستی و غیر عامل موضوع مهمی است که از مخاطرات زیستی به شمار می‌آید و دارایی های انسان را تهدید می‌کند. 

وی افزود: آنچه که باید برای کاهش آسیب برای حوادث زیستی انجام شود وجود برنامه‌ها و تمهیدات معین است که می‌تواند خسارت جانی و مالی را کاهش دهد، همچنین در قالب تشکیلات پدافند غیر عامل و قرارگاه پدافند زیستی مستقر در وزارت بهداشت باید با برنامه‌ریزی‌هایی در چارچوب قرار گیرد. 

آقاجانی همچنین اظهار کرد: برای این قبیل حوادث یک پیش‌نویس ارسال کرده‌ایم تا بتوانیم برنامه جامعی برای حوادث زیستی داشته باشیم. چراکه مقابله با این حوادث به عهده وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی است و در این راستا مسئولیت‌های سنگینی داریم که کرونا نیز از این قبیل است. 

وی با تاکید بر نقش آموزش کادر درمانی در پیشگیری کرونا اذعان کرد: یکی از نکات مهم آموزش کادر درمانی بیمارستان در بخشهای اورژانس پیش‌بیمارستانی ، ICU ، بخشهای ریه و عفونی است. بدین ترتیب اگر کادری آموزش ندیده باید به سرعت آموزشهای کوتاه مدت را بگذراند و با این بیماری آشنا شود.

معاونت درمان در مورد انتقال بیماران مبتلا نیز مطرح کرد: لازم است تا یک پایگاه ویژه در سطح پیش بیمارستانی به این امر اختصاص داده شود و کد 115 برای این کار در نظر گرفته شود. همچنین یک پروتوکل باید برای انتقال بیماران تدوین شود. 

وی در مورد اقدامات لازم در بیمارستان ها گفت: باید بتوانیم یک اتاق ایزوله خارج از اورژانس را به این امر اختصاص دهیم تا در کنترل بیماری موثر باشد.  در صورت وخامت اوضاع باید در مرکز استان ICU های ویژه‌ای هم در نظر بگیریم. یکی از اقدامات دیگر در اختیار گذاشتن تجهیزات حفاظت فردی ، به بخشهای ذکر شده است. لازم به ذکر است که کمیته پدافند غیر عامل باید به ریاست رئیس دانشگاه های علوم پزشکی با تمرکز بر کرونا تشکیل شود تا ببینیم آمادگی‌ها در چه سطحی قرار دارند.وحدت رویه وزارت بهداشت،‌اورژانس های پیش بیمارستانی و بیمارستانی نیز حائز اهمیت است. 

صابری نیا رئیس اورژانس کشور در حاشیه این مراسم خاطر نشان کرد: 19 فرودگاه با پایگاه‌های مراقبتی فعال شده‌اند. شیوه‌نامه های جهت جلوگیری از کرونا در نظر گرفته شده است، هر چند که امیدواریم این بیماری وارد کشور نشود اما در صورت ورود نیز آمادگی‌های لازم را داریم تمام شرایط بر اساس زیر ساخت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و برنامه‌ منسجمی در نظر گرفته شده است. 

وی در خصوص مجروحینی که به بیمارستان ها رفته‌اند بیان کرد: مشخص نیست بیمارستان‌هایی که مجروحین در آن بستری شده‌اند از نظر شیوع کرونا در چه وضعیتی قرار دارند، بدین ترتیب توصیه می‌کنیم از ازدحام جلوگیری شود زیرا پیشگیری را باید خود مردم انجام دهند. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: