کد خبر: ۷۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 02
شفا آنلاین>اجتماعی>روزنامه ديلي‌تلگراف در گزارشي با اشاره به استفاده از دستگاه‌هاي رايانه‌اي پيچيده کنترل جمعيت از سوي مقامات سعودي در ايام حج، فاش کرد که راه‌هاي ورودي به پل جمرات که حادثه مرگبار پنجشنبه در آن رخ داد، تحت پوشش کامل اين سيستم پيشرفته نيستند.
به گزارش شفا آنلاین،مقامات سعودي با استفاده از اين سيستم پيچيده آماري رايانه‌اي مي‌توانستند مانع از بروز حادثه مرگبار در منطقه مي جمرات شوند.درحالي‌که متخصصان ايمني مي‌گويند، هنوز خيلي زود است که بتوان دلايل حادثه روز پنجشنبه را مشخص ساخت، اما اين حادثه احتمالاً سؤالاتي را در مورد نحوه مديريت جمعيت عظيم مسلمانان که هرساله براي برگزاري مراسم حج به عربستان سعودي مي‌آيند، ايجاد خواهد کرد.

اين حادثه خونين در خيابان شماره 204 که يکي از دو محل اصلي ورودي از منا به‌طرف جمرات است، رخ داده است.

اين حادثه در حالي رخ مي‌دهد که به دنبال آخرين حادثه مرگبار در مراسم حج در سال 2006 ميلادي که در جريان آن
346 نفر کشته شدند، شرکت انگليسي «کراود ويژون» مسئوليت راه‌اندازي يک سيستم رايانه‌اي پيشرفته به‌منظور کنترل جمعيت در اين منطقه بر عهده داشته است.

مقامات سعودي با توجه به نصب نرم‌افزارهاي تجزيه‌وتحليل آماري و پيچيده جمعيت که متصل به اتاق کنترل مرکزي است مي‌توانستند که آخرين وضعيت مربوط به تردد جمعيت در محل را با دقت بسيارزياد پيش‌بيني کرده و مانع از بروز اتفاقات اين‌چنيني شوند.

اما اين شرکت انگليسي در همين حال گفته است که تجهيزات آنها نمي‌توانند ورودي‌ها به منطقه جمرات را تحت پوشش قرار دهند.

فيونا استرنس، مؤسس شرکت «کراود ويژون» به ديلي تلگراف گفت: «شرکت ما به‌صورت فعال درگير در رويدادهاي مرتبط با حج بوده و دولت عربستان سعودي نيز سرمايه‌گذاري قابل‌توجهي در اين رابطه کرده است.»

فيونا استرنس در همين حال گفته است: «اما اين تجهيزات و منابع عمدتاً در اطراف پل جمرات که حوادث قبلي در آنجا رخ داده و نه در منطقه‌اي که حادثه روز پنجشنبه در آنجا روي داد، بکار گرفته شده‌اند.»

وي در همين حال از اظهارنظر در اين مورد چرا اين فناوري در سطح وسيع‌تري در مناطق ورودي به پل جمرات به کار گرفته نشده است، خودداري کرد اما گفت: «هنوز زود است که در مورد علت دقيق اين حادثه اظهارنظر کرد.»

به دنبال حادثه سال 2006 ميلادي اقدامات ايمني به‌منظور جلوگيري از بروز حوادث در مراسم حج به شکل وسيعي از سوي دولت عربستان سعودي صورت گرفت و به همين دليل نيز در 9 سال گذشته حوادث کمي در اين مراسم به وقوع پيوسته است. حادثه روز پنجشنبه در حالي صورت مي‌گيرد که در کمتر از 2 هفته پيش نيز براثر سقوط يک بالابر در نزديکي محل مسجدالحرام در مکه، بيش از يک‌صد نفر کشته شدند.

تلخ‌ترين حادثه در ايام حج مربوط به جولاي سال 1990 ميلادي است که براثر فشار جمعيت هنگام عبور از يک تونل در نزديکي اماکن مقدس مکه يک هزار و 426 نفر جان باختند و از آن زمان تاکنون 9 حادثه ديگر رخ داده است.

بر اساس گزارش‌هاي منتشرشده طي 25سال گذشته بيش از 3 هزار نفر در جريان حوادث حج جان باخته‌اند.

به گفته هيئت حج انگليس سالانه بيش از 25 هزار انگليسي براي برگزاري مراسم حج به عربستان سعودي مي‌روند و تاکنون گزارشي از کشته و يا زخمي شدن آنها در حادثه پنجشنبه رمي جمرات منتشرنشده است. براساس گزارش‌هاي منتشرشده اين مرگبارترين حادثه صورت گرفته در عربستان سعودي در ايام حج طي 25 سال گذشته به‌شمار مي‌آيد.Daily Telegraph



 



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: