کد خبر: ۷۹۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 28
شفا آنلاین>سلامت>اولين مستنداتي که از علم بيهوشي وجود دارد، داستان‌هايي است که در شاهنامه فردوسي روايت شده است.

به گزارش شفا آنلاین،زماني‌که رودابه، مادر رستم درحال به دنيا آوردن وي بوده است، به دليل درشت هيکل بودن نوزاد با مشکل روبه‌رو شده و زال با استفاده از پر سيمرغ ترکيبي از کافور را تهيه کرده و به رودابه مي‌دهد تا تحمل درد سزارين براي مادر آسان شود. به همين دليل به عمل سرازين رستمينه يا رستم‌زاد گفته مي‌شود.

چنانچه به تاريخ قديم رجوع کنيم، مي‌توان به شهر سوخته سيستان اشاره کرد، که عمل جراحي چشم در آن انجام مي‌شده است. قطعا وقتي عمل جراحي صورت مي‌گرفته، بيهوشي هم وجود داشته است.

ابوعلي سينا که يکي از دانشمندان بزرگ سرزمين پارس بوده از داروهاي بيهوشي و مسکن‌ها استفاده مي‌کرده است. وي علاوه براينکه نحوه استفاده از داروهاي بيهوشي را توضيح داده، مباحث گسترده‌اي درخصوص انواع مختلف درد و روش‌هاي التيام آنها دارد. در مورد روش‌هاي مراقبت از راه هوايي نيز مطالبي زيادي دارد که مستند شده است. در کنار اينها مطالبي که در هند باستان و فرهنگ آسياي شرقي وجود داشته نيز قابل ذکر است.

آنچه که امروزه درکتب علمي پزشکي ديده مي شود، قدمت رشته بيهوشي به 200 سال مي‌رسد. شايد به جا باشد که تحقيقات خود را در اين زمينه گسترش داده و آن را مستند کنيم، تا اين علم به جايگاه واقعي خود برسد.

در طي اين 200 سال رشد و گسترش رشته بيهوشي کمک زيادي به پيشرفت ساير علوم پزشکي و رشته‌هاي پزشکي و کشف بيماري‌ها و درمان آنها با استفاده از جراحي شده است. درواقع علم بيهوشي به کاربرد روش‌هاي جراحي متنوع کمک کرد. درحاليکه حفظ و مراقب از بيمار و توجه به اين نکته که وي درد نکشد، مراقبت‌هاي قلبي، تنفسي و مغزي حين و پس از جراحي در حيطه کاري رشته بيهوشي محسوب مي‌شود.

طي سال‌هاي اخير اين رشته رشد کرد و در ايران نيز در 15سال اخير در رشته هاي فوق‌تخصصي مانند بيهوشي در جراحي قلب توفيق زيادي حاصل شد. رشته درد، آي سي يو و بيهوشي اطفال نيز از جمله دستاوردهايي است که توانسته در جهت ارائه خدمات بهتر به بيماران ياري رسان باشد.

تمام نکاتي که بيان شد، مي‌خواهد اين مطلب را برساند که امروزه وقتي مي‌خواهيم فردي را بيهوش کنيم، از يک متدولوژي استفاده مي‌کنيم که اين متدولوژي حفظ عملکرد ارگان‌ها با استفاده از داروهاست. اين متدولوژي همراه با کاهش سطح هوشياري بيمار است، به صورتي که بتواند درد حاصله را تحمل کند.

يعني از داروهاي مختلفي استفاده مي‌شود که از راه‌هاي وريدي، استنشاقي و مصرف برچسب‌هاي پوستي جذب مي‌شود. چراکه در هرطيفي از بيماران نمي‌توان از روش واحدي استفاده کرد. مثلا در مواردي که نوزادي تازه به دنيا آمده يا فردي مبتلا به بيماري قلبي است، بايد از روش‌هاي مختلفي استفاده شود.

علي دبّاغ

قائم مقام رئيس مرکز تحقيقات بيهوشي دانشگاه علوم‌پزشکي شهيدبهشتي
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
همكار بيهوشي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
0
0
اقادكتر دباغ عزيز،مي دونم تو هم دلت براي همكاران بيهوشي مي سوزه، ولي خواهش مي كنم بجاي تاريخچه و داستانهاي مشابه از گرفتاريهاي مسوليتي و گمنامي بيهوشي و درامد ناچيزشان بخصوص در دي كلنيكها بگو!! بابا ما داريم له ميشيم!! از يك طرف كار نسبتا مفتي( در مقايسه با ساير پزشكان جراح و داخلي) و از يك طرف فشار كرايدر اتاق عمل و توقعات بجا و گاه نابجاي جراحان و بيماران (چون پول زيادي بابت اعمال جراحي بخصوص زيبايي به كلنيك و جراحان داده اند)
همکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
0
0
همکار محترم با توجه به کامنتهای شما به نظر می رسد شما از متخصصین بیهوشی فاقد سهام هستید که در کلینیکهای جراحی شرق تهران کار می کنیدهمکار گرامی اولا آن کلینیکهایی که در ...... در آن مشغولید کلا کلینیکهای خوش سابقه ای نیستند و جراحان معروف و فوق تخصص های جراحی پلاستیک غالبا کمتر تمایل به کار در آنها دارند چون محل جولان جراحان زیبایی کاذب و انجام عمل بعد از بیهوشی توسط کمک جراحان (به علت عدم تخصص واقعی جراح) می باشند.
علاوه براین همیشه کار در رشته بیوشی در بخش خصوصی مستلزم داشتن سهام بوده وشما هم در صورت داشتن سهام از این مشکلات رهایی پیدا می کنید .ضمن اینکه در حال حاضر در بخش دولتی ودر بسیاری شهرستانها دریافتی پزشکان بیهوشی رشد خیلی بالایی داشته و از کار کردن در چنین شرایطی بهتر است ودر آخر بهترین کار اعلام شرایط کاریتان برای سهامداران بیهوشی کلینیکهای مربوط است واگر شرایط راناعادلانه دیدید به کلینیک دیگری بروید.(در کلینیکهای شناخته شده دستمزد عملهایی که گفتید برای متخصص بیهوشی حدود دویست تا سیصد هزار تومان ونه پنجاه هزار تومان است.این کار خیلی بهتر از کامنت گذاری در سایت و علیه دیگر همکاران است.
دكتر احمدى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
0
0
دوست عزىز جراح بنظر تازه فوق تخصص گرفته، حق با متخصصين بيهوشي است چون اختلاف دستمزدشان با شما جراحان حتي اگر ٢٠٠تا٢٥٠ در كلينكي كه شماعمل ميكنيد باشد تازه حداكثر٢تا٥درصد دريافتي شماست،،در ضمن ايشان اگر در كلنيكها و يا حتي بيمارستانهاي بزرگ موفق به خريد سهام شوند ،،از چاله به چاه مي افتد چون در انصورت هر روز بايد هر روز دنبال جراحاني با طرز فكر امثال حضرتعالى باشند تا دلخوش نشوند و مريضهايشان را به كلنيكهاي شرق تهران نبرند و تازه در بهترين حالت مبلغ بسيار كمتري از پولي را كه سرمايه گذاري كرده اند را با منت بگيرند(نسبت به سود ١٠درصدي بانكي) مخلص دكتر محمد با معرفت هستيم!!
پاسخ به همکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
0
0
درود بر دوستان و همکاران

بعد از یک عمر پرهیز از سایتهای گفتگوی پزشکان ایرانی امروز از سایتهای تاریخی و فلسفی که حداقل تحریک کننده اعصاب آدمی نیستند به این سایت وَزین وارد شدم .
خارج از همه مشکلات مطالب و کامنتها از این شخصی که بعنوان همکار در بالا کامنت گذاشته یک سوال دارم :
"Do you cause of nausea & vomiting"
توصیه به خرید سهام یک میلیارد و خرده ای بیمارستان برای رسیدن به دستمزد کاری که انجام میدهیم ! در حالیکه اگر کمپلیکاسیونی ایجاد کنیم از جیب خودمان خسارت را باید بپردازیم !!!
بچه بودیم این وقت ها از فرد مزبور سوال میکردیم " عزیز جان شما به روح اعتقاد داری ؟ "
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: