کد خبر: ۷۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 26
شفا آنلاین>سلامت>معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی سامانه بهداشت ۱۹۰ جهت تسریع در روند رسیدگی به مطالبات مردم، گفت: این سامانه به ۱۱۰ پلیس و ۱۲۴ اصناف متصل است.
به گزارش شفا آنلاین،مهندس فرهادی معاون بهداشت و سلامت مرکز بهداشت محیط کار وزارت بهداشت در هفتمین جشنواره علمی بهداشت محیط گفت: حدود 6 یا 7 ماه گذشته بود که وزیر بهداشت در مجلس شورای اسلامی سال 94 را سال بهداشت محیط اعلام کردند. 

وی ادامه داد: از 7 الی 8 ماه پیش در وزارت بهداشت در تدارک زیر ساخت این کار بوده‌ایم و از رشته‌های مرتبط و مختلف مشاوره‌های لازم را گرفتیم تا بتوانیم شعار امسال را به سرانجام برسانیم. 

فرهادی در ادامه افزود: از اواخر فروردین وزیر بهداشت ماه هر صبح شنبه را روز بهداشت محیط اعلام کردند و از این مرکز به صورت یک هفته در میان گزارش‌هایی را در خصوص پیشرفت کار و وضعیت بهداشت محیط در کشور دریافت می‌کردند که از 3 هفته پیش تاکنون به جای حساس بهداشت محیط رسیده‌ایم و آن هم بحث تحول نظام سلامت با رویکرد بهداشت محیط است. 
گزارش نهایی تمامی اقدامات انجام گرفته در این زمینه را تقدیم وزیر بهداشت کرده‌ایم تا وی دستور نهایی را صادر کند. 

مهندس فرهادی در خصوص رویکردهای سه گانه بهداشت محیط کار افزود: برای بحث بهداشت محیط سه رویکرد ارائه کرده‌ایم 1- رویکرد اول : استفاده و ثبت مشارکت بخش خصوصی، حجم عظیمی از فعالیت‌ها را با واگذاری‌ها با دقت و مراقبت زیاد به بخش خصوص واگذار کنیم زیرا اگر واگذاری‌ها به شکل درستی انجام نگیرد، بهداشت محیط و سلامت مردم به خطر می‌افتد . موضوع دوم مشارکت بخش خصوصی واگذاری کارت بهداشت به پیشخوان دولت و بخش خصوصی است که می‌تواند منجر به استفاده از توان بالای بخش خصوصی شود2- رویکرد دوم استفاده از مردم که خدمت گیرندگان اصلی هستند. 

وی در این بخش کمتر به مطالبات مردم توجه شده است سامانه 1490 که توسط شخص وزیر بهداشت تغییر فرم داده شده به بهداشت 190 به عنوان سنگر اصلی مطالبات مردم می‌باشد که در این سامانه از سامانه‌های پلیس 110 و سامانه 124 اصناف استفاده شده است، همچنین نیروی انتظامی قول لینک کردن سامانه 110 را به این سامانه داده است، تا در مواقعی که شکایتی صورت می‌گیرد، اگر امکان درگیری وجود داشته باشد حضور به موقع 110 در محل را داشته باشیم و امیدواریم که این سامانه بتواند اعتماد مردم را جلب کند.3- رویکرد سوم ضعف در بازرسی‌ها بسیار مشهود است و برای تغییر آن برنامه‌های زیادی داریم. 

مهندس فرهادی در اشاره به برنامه‌های بهداشت محیط به مشکلات بازرسی افزود: در برنامه‌های خود به ضعف های بسیار زیاد در حوزه بازرسی پرداخته‌ایم تا بتوانیم بازرسان را به تجهیزات بازرسی مجهز کنیم و برای این امر شروع به مطالعات و پژوهش‌های زیادی در کشورهای کانادا، استرالیا، فرانسه و اتریش کرده‌ایم. 

وی در ادامه افزود: تجهیز امکانات آزمایشگاهی ما در این برنامه قرار دارد به ویژه آزمایشگاه آب و فاضلاب ، کنترل آلودگی و ریزگردها که می‌توان گفت: در بحث ریزگردها و پرتوها فاقد تجهیزات آزمایشگاهی به روز هستیم و فقط قادر به اندازه‌گیری آنها هستیم. 

مهندس فرهادی معاون بهداشت و خدمات مرکز بهداشت محیط کار وزارت بهداشت در پایان افزود: امیدواریم در 6 ماه دوم سال 94 بتوانیم پازل اسناد بالادستی را برای رسیدن به این تحول تدوین کنیم تا بتوانیم به شکلی شایسته شعار امسال را که سال بهداشت محیط است محقق کنیم. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: