کد خبر: ۷۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 24
شفا آنلاین>سلامت>یافته های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تنکابن حاکی از این است که شناخت فاکتورهای پروگنوستیک در سرطان پستان و دانستن رابطه بین آنها و رابطه آنها با میزان بقا بیماران به تخمین آسان تر عاقبت بیماری و بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.
به گزارش شفا آنلاین، هدف از این پژوهش بررسی میزان بقا بیماران مبتلا به سرطان پستان است که توسط دکتر شهربانو کیهانیان دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، فوق تخصص خون و انکولوژی و جمعی از همکارانش انجام شده است.

پژوهش از نوع توصیفی مقطعی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام بیماران مبتلا به سرطان پستان بوده است. همچنین در این مطالعه 100 زن مبتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد 100 درصد بقای عاری از بیماری یک ساله، 91 درصد بقای عاری از بیماری سه ساله و 72 درصد بقای عاری از بیماری پنج ساله داشتند و میانگین بقای کلی بیماران نیز 80 ماه بوده است.

یافته های این پژوهش نشان داد که با توجه به وجود رابطه بین بقای کلی و وضعیت neu/2 -HER توصیه می شود افرادی که دارای score II.III می باشند تحت درمان با Herceptin قرار گیرند. همچنین این پژوهش نشان می دهد که متغییرهایی مثل سن و مرحله بالاتر، وضعیت گیرنده استروژن، پروژسترون و هورمون تراپی با توجه به اختلافات قابل توجه ای که نشان می دهند نسبت خطر بیشتری را با میزان بقا نشان می دهد، اگر چه از نظر آماری معنی دار نبودند.

براساس نتایج این پژوهش مشخص شد که مراجعه بیماران در مراحل بالاتر بیماری و سن بالاتر می تواند از علل میزان بقای پایین تر بیماران باشد، به همین دلیل آموزش به زنان در جهت شناسایی زودتر سرطان باید با جدیت بیشتری توسط مراکز بهداشتی پیگیری شود.

نتیجه این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران انجام شده است.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: