کد خبر: ۷۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 23
دکتر حریرچی در کنگره بین المللی بیهوشی ومراقبتهای ویژه خبرداد:
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >قائم مقام وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران، بین 22 کشور منطقه در بیشتر شاخص های سلامت بهداشتی و درمانی، رتبه های 12 تا 15 را دارد و این موضوع رتبه خوبی در منطقه و جهان به شمار نمی آید.

به گزارش خبرنگار شفاآنلاین، دکتر ایرج حریرچی، روز چهارشنبه در دوازدهمین کنگره بین المللی بیهوشی، مراقبت های ویژه و درد افزود: نظام سلامت ما در مقایسه جهانی نیز در اکثر شاخص ها رتبه 94 تا 140 را سیر می کند و این مطلوب ملت، جامعه پزشکی و رهبر که سیاست های ابلاغی سلامت را ارایه کرده اند، نیست.
وی تصریح کرد: ما باید رتبه های اول بر اساس چشم انداز 20 ساله کشور در سال 1404 را کسب کنیم اما این سوال مطرح است که چرا نظام سلامت ما به شرایط مطلوب نرسیده است.
حریرچی، گفت: نظام سلامت ما سه هدف افزایش سلامت، محافظت مالی از مردم و پاسخگویی بیشتر و افزایش رضایتمندی مردم را دارد که باید تلاش های جدی برای رساندن به شرایط مطلوب را طی کند.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت اظهارداشت: نظام سلامت ما ایراد دارد. کل نظام سلامت ما یک وسیله است و هدف نیست و هدف اصلی ما تامین سلامت مردم است ؛ به رغم تلاش های دانشگاه های علوم پزشکی کشور ، نظام سلامت با مشکلاتی مواجه است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در کل دنیا 18.9 درصد پرداختی از جیب مردم برای ارایه خدمات بهداشتی درمانی است اما در منطقه 36 درصد و در کشور ما 60 درصد بوده است و اینکه خانوارهایی به خاطر پرداخت زیاد ازجیب برای درمان به زیر خط فقر کشیده شده اند.
حریرچی، ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت بخش عمده ای از این مشکلات رفع شده است که امیدواریم با تلاش همه دستگاه های اجرایی متولی امر سلامت بسیاری از این مشکلات حل شود.
وی گفت : ما طی دو سال گذشته با اجرای طرح تحول سلامت که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است، سعی کرده ایم این نقیصه ها را رفع کنیم.
حریرچی در ادامه به نقش متخصصان بیهوشی در کشور اشاره کرد و گفت: متخصصان بیهوشی در ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه کاهش مرگ و میر تلاش جدی داشتند که این خدمات بسیار ارزنده است؛ ضمن اینکه پاکدستی که اکثر همکاران بیهوشی ما دارند نیز قابل تقدیر است.
حریرچی به اقدامات انجام شده در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات اشاره کرد و گفت: اقدامات بزرگی انجام شده است و اشتراک میزان K جراحی و بیهوشی در قیمت که قرار بود سال ها انجام شود، در این کتاب اصلاح شد که امیدواریم با همکاری سازمان نظام پزشکی و دیگر سازمان های مربوطه این اصلاح تعرفه ها را به اصلاح سالانه تبدیل کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت، تعرفه را یک ابزار سیاستگذاری عنوان کرد و گفت: قانون گذار تشخیص می دهد سپس تعرفه را بالا می برد. به عنوان مثال اگر بخواهد میزان زایمان طبیعی را بالا ببرد، تعرفه آن را بالا می برد و این یک اصل سیاستگذاری است.

دوازدهمین کنگره بین المللی بیهوشی، مراقبت های ویژه و درد که امروز در پژوهشگاه نیرو آغاز به کار کرد تا سه روز به کار خود ادامه می دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: