کد خبر: ۷۸۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 23
شفاآنلاین:جامعه>خانواده>با عجله نازنین دوساله را از خواب بیدار می‌کند و دست و صورت بچه خواب‌آلود را می‌شوید، چند نوع خوراکی داخل کیفش می‌گذارد و به سرویس مهد می‌سپارد؛ خودش هم بدون خوردن صبحانه می‌دود تا به آخرین قطار مترویی که او را سر ساعت به محل کارش می‌رساند، برسد... این شرح حال خیلی از زنان شاغل این سرزمین است که مادر هم هستند.

اشتغال زنان نه تنها ایراد ندارد بلکه برای رشد اجتماعی خود آنها و همچنین رشد اقتصادی جامعه و مشارکت هر چه بیشتر زنان در امور اجتماعی ضروری است، اما این مساله تا آنجا مفید است که با انجام تمهیداتی و به وجود آوردن شرایطی برای اشتغال مادران به فرزندان آنها لطمه ای وارد نشود.

قبل از سه سالگی من سر کار نرو!

بسیاری از روان شناسان کودک معتقدند سپردن بچه ها قبل از سه سالگی به مهدکودک یا تغییر دائمی مراقب، تبعات خوبی برای رشد روانی آنها و همچنین تربیتشان ندارد.

مادران شاغل اگر می توانند بهتر است حداقل در دو ـ سه سال اول زندگی کودک از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند و سر کار نروند و بچه ها قبل از این که به طور واضح بتوانند محیط مهد خود و اوضاع آنجا را توصیف کنند.

به مهد نفرستند و اگر هم این کار برایشان امکان پذیر نیست تا حد امکان یکی از نزدیکان مثل مادربزرگ، عمه، خاله و... برای نگهداری او در زمان هایی که مادر مشغول به کار است، کمک بگیرند.

سلام خانه خالی!

کلید را همان طور که یادش داده اند در قفل می چرخاند و در را باز می کند و وارد خانه خالی می شود، بدون این که لباس هایش را عوض کند چیزی از یخچال برمی دارد و می خورد و جلوی تلویزیون دراز می کشد تا این چند ساعت هم بگذرد و مادرش بیاید.

این هم شرح حال کودکان کمی بزرگ تر است که مادران شاغل دارند و مجبورند کمی زودتر از بچه های دیگر مستقل شوند و از سن 7 ـ 8 سالگی به بعد در اصطلاح «کلیددار» می شوند.

در این که مستقل شدن کودکان خیلی هم خوب و عالی است شکی نیست، اما زمان مستقل شدن آنها و قدر و قیمت به دست آمدن این استقلال هم یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود.

بهتر است مادران شاغل نوعی برنامه ریزی کنند که اگر نمی توانند قبل از فرزندانشان در منزل باشند، کودکشان کمترین ساعت ممکن را در خانه تنها بماند هرچند تنها ماندن کودک در خانه حتی برای یک ساعت هم ممکن است اثرات روحی و تربیتی زیادی بر وی بگذارد.

راه حل

شاید بهترین راه حل یک کار نیمه وقت برای زنان باشد یا کاری که ساعات آن انعطاف لازم را داشته باشد و مادر هر موقع احساس کرد که باید کنار فرزندش در منزل باشد، این امکان را داشته باشد.

بیشتر مخالفان با اشتغال زنان، تربیت فرزندان و آثار سوء کار آنها در بیرون از منزل را دلیل این مخالفت می دانند.

اما تحقیقات زیادی نشان داده است که اگر مادران شاغل چند شرط مهم ازجمله شروطی که برشمرده شد را رعایت کنند، نه تنها اشتغال آنها ضرری برای فرزندانشان ندارد بلکه فرزندان آنها با الگوبرداری از یک مادر موفق و فعال می توانند آینده ای بسیار خوب و درخشان داشته باشند.

خانه نشین شدن مادران شاغل راه حل نیست، اما تغییر شرایط کاری زنان می تواند بهترین و مناسب ترین راه حل برای مشکلات به وجود آمده برای مادران شاغل و فرزندان آنها باشد.جام جم آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: