کد خبر: ۷۸۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 27
شفا آنلاین>سلامت>سازمان ملل روز پنجشنبه 17 سپتامبر (26 شهريور) اعلام کرد که با بهبود آزمون‌هاي تشخيصي و توزيع گسترده پشه‌بند که به پيشرفت‌هاي بزرگي در مقابله با اين بيماري انجاميده است، مرگ‌وميرهاي ناشي از مالاريا در سراسر جهان از سال 2000 تاکنون 60 درصد کاهش‌يافته است.

به گزارش شفا آنلاین،15 سال پيش، تخمين زده مي‌شد که 262 ميليون مورد مالاريا، باعث مرگ تقريبا 840 هزار نفر شده باشد.براساس گزارش مشترک سازمان جهاني بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل (يونيسف) پيش‌بيني‌ها براي سال 2015 بيانگر آن است که حدود 214 ميليون مورد ابتلا به مالاريا احتمالا باعث مرگ 438 هزار نفر شود.


مارگرت چن، مديرکل سازمان جهاني بهداشت که اين گزارش را در پارلمان بريتانيا مي‌خواند، گفت: «کنترل جهاني مالاريا يکي از بزرگ‌ترين ماجراهاي موفقيت بهداشت عمومي در اين قرن است.»

براساس اين گزارش، اگر ميزان عفونت و مرگ‌ومير ناشي از مالاريا از سال 2000 ثابت باقي‌مانده بود، 2/6 ميليون نفر تابه‌حال مرده بودند.

چن ابراز اميدواري کرد با سرمايه‌گذاري بيشتر در زمينه توليد واکسن و دارو بتوان روزي اين بيماري را ريشه‌کن کرد.

او گفت: «مالاريا مهار شده است، اما به‌هيچ‌وجه از پاي درنيامده است» و اشاره کرد که کودکان زير پنج سال هنوز بخش عمده‌اي از قربانيان مالاريا را تشکيل مي‌دهند.

بيشترين پيشرفت‌ها در مقابله با مالاريا در آسيا و قفقاز به‌دست‌آمده است، اما تصوير بيماري در افريقا آن‌قدرها نويدبخش نيست. تقريبا حدود 80 درصد از مرگ‌ومير جهاني مالاريا در سال جاري در کشورهاي زير صحرا در آفريقا رخ مي‌دهد و تلاش‌ها براي کاهش ميزان‌هاي عفونت در اين منطقه، فاصله زيادي با ساير بخش‌هاي جهان دارد.

چن و آنتوني ليک،‌ مديرعامل يونيسف هشدار دادند که به علت «پيشرفت نايکسان»، بايد توجه و منابع بيشتري متوجه کشورهايي شود که بيشترين آسيب را از مالاريا ديده‌اند. ليک و چن در بيانيه‌اي مشترک گفتند: «حذف مالاريا در مقياس جهاني امکان‌پذير است- اما فقط درصورتي‌که ما بر اين موانع غلبه کنيم و پيشرفت را شتاب ببخشيم.» اين گزارش با تاکيد بر اقداماتي که به کاهش ميزان‌هاي عفونت کمک کرد، مي‌گويد که حدود يک ميليارد پشه‌بند آغشته به حشره‌کش از سال 2000 در آفريقا توزيع شده است.

در شروع اين هزاره، کمتر از 2 درصد از کودکان زير پنج سال زير اين پشه‌بندي‌هاي ويژه مي‌خوابيدند، اما اين رقم در 15 سال گذشته تا 68 درصد افزايش يافته است. اين گزارش بيان مي‌کند، با توجه به اينکه پشه‌ها عمدتا در شب گردش مي‌کنند، پخش گسترده پشه‌بند در نواحي با شيوع بالاي مالاريا به‌طور عمده‌اي به کاهش عفونت، به‌خصوص در ميان کودکان کمک کرده است. بر اساس اين گزارش،‌ پشه‌بندها نيز بهتر شده‌اند و به تکنولوژي‌هاي جديدي اشاره مي‌کند که از سال 2000 به بعد ايجاد شده‌ و نياز به آغشته کردن مجدد هر چند سال يک‌بار اين پشه‌بندها به حشره‌کش را برطرف کرده‌اند.

بريتانيا يکي از حاميان پيشگام توزيع پشه‌بندها بوده است و جاستين گرينبرگ، وزير توسعه بين‌المللي اين کشور روز پنجشنبه وعده داد که لندن به سرمايه‌گذاري در اين برنامه‌ها ادامه خواهد داد «تا زماني که مالاريا يک‌بار و براي هميشه پايان يابد.» اما او همچنين از دولت‌هاي کشورهايي که بيش از همه به‌وسيله اين بيماري آسيب ديده‌اند، خواست که تلاش‌هاي خودشان را تشديد کنند. او گفت: «ما مي‌خواهيم شاهد اين باشيم که کشورها روي پاهاي خودشان بايستند.»

يک مشکل مداوم، به‌خصوص در آفريقا، گرايشي در ميان بيماران و کارکنان پزشکي به درمان همه بيماري‌هاي تب‌دار به‌عنوان مالاريا است که باعث شده است دسترسي به داروها براي افرادي که واقعا مالاريا دارند، دچار مشکل شود.

شهري شدن فزاينده در سراسر جهان نيز به اين روند کاهش مالاريا کمک کرده است، زيرا مردمي که در شهر زندگي مي‌کنند، اغلب به سرويس‌هاي بهداشتي نزديک‌تر هستند.

گرچه به گفته سازمان جهاني بهداشت و يونيسف، تامين مالي براي مبارزه با مالاريا 20برابر شده است، اما آنها يادآور شدند براي تشديد مقابله بر ضد اين بيماري منابع بيشتري لازم است. اين دو آژانس وابسته به سازمان ملل، هدف خود را کاهش موارد عفونت مالاريا تا 90 درصد تا سال 2030 تعيين کرده‌اند.

ليک،‌ مديرعامل يونيسف، گفت: «ما مي‌دانيم که چگونه مالاريا را درمان کنيم و از آن پيشگيري کنيم. ازآنجايي‌که مي‌توانيم اين کار را انجام دهيم، بايد اين کار را انجام دهيم.»

باوجوداين اخبار خوب، ريچارد کاموي، وزير بهداشت سابق ناميبيا و يکي از فعالان اين حوزه، در اجلاس لندن هشدار داد که «بزرگ‌ترين اشتباهي که مي‌توانيم انجام دهيم اين است که بر طبل موفقيت‌هايمان بکوبيم.» او تاکيد کرد: «ما هنوز اين جنگ را نبرده‌ايم.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: