کد خبر: ۷۸۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 26
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>به بهانه دوازدهمين کنگره بين‌المللي بيهوشي، مراقبت‌هاي ويژه و درد که فردا يکم مهرماه در پژوهشگاه نيرو آغاز خواهد شد، با محمدمهدي قيامت رياست کنگره در رابطه با مسائل و مشکلات موجود در جامعه متخصصين بيهوشي به گفت و گو نشستيم.
در حال حاضر متخصصين بيهوشي با چه مسائلي بيش از همه روبه‌رو هستند؟

به گزارش شفا آنلاین،هر صنفي مشکلات عام و خاص خودش را دارد. اما بايد به اين موضوع توجه کرد که بيهوشي نقطه اتصال تمام حوزه‌هاي پزشکي با هم است. از اتاق عمل، اورژانس، ICU، آندوسکوپي، بخش الکتروشوک براي بيماران روان درماني و تمامي صنف‌هاي پزشکي حتي در MRI در کودکان به متخصصين بيهوشي در آن مکان احتياج است.

بنابراين نقطه وصل تمام خدمات سلامت بيهوشي است. به طبيعت وسعت رشته ما، وسعت مشکلات هم وجود دارد. براي مثال در بخش تعرفه نويسي، هر رشته امکان دارد حدود 200 وظيفه براي خود به صورت تعريف شده داشته باشد، اما ما بيش از هزار وظيفه در حوزه خود تعريف کرده‌ايم.

در 10 سال گذشته با توجه به گسترده‌تر شدن حوزه پزشکي و بيهوشي در دنيا، وظايف حوزه بيهوشي نيز افزايش پيدا کرده است. متأسفانه سرعت اضافه کردن اين خدمات در خدمات تعرفه‌اي کشور ما، خيلي کند است و خيلي با تأخير و با مقاومت روبه‌رو مي‌شود. با وجود مقاومتي که وجود دارد، انگيزه‌اي که براي افزايش استانداردهاي سلامت است که البته از ملزومات بيمار و درمان وي تلقي مي‌شود، از بين برود.

خصوصاً که اين خدمات هم مسئوليت‌آور است و هم در صورت عدم انجام وظيفه درست متخصصين بيهوشي براي وي تداخلات خيلي جدي ايجاد مي‌کند. بنابراين به روزرساني خدمات تعرفه‌اي، يکي از مشکلات ماست.

منظور شما از اين مقاوت دقيقاً از سوي چه ارگاني است؟

بيشتر بيمه‌ها هستند. بيشترين مشکلات ما در بيمه خلاصه مي‌شود. بيمه خدماتي را که در ليست خود ندارد، پرداخت نمي‌کند. بيماري که خصوصي است، تعرفه خود را مي‌دهد و مشکلات خودش را حل مي‌کند اما بيمه‌ها در اين خدمات کسورات مي‌زنند و با وجودي که متخصص بيهوشي اين خدمات را به بيمار عرضه کرده است، با اين بهانه که اين فعاليت‌ها در ليست خدمات ما نيست، آن را پرداخت نمي‌کنند.

بنابراين ما يا بايد وجدان خودمان را زير پا بگذاريم و دست به خطا بزنيم و خدماتي که لازم است را انجام ندهيم، که باعث مي‌شود در حق بيمار کم‌کاري کرده باشيم و يا اين خدمات را ارائه کنيم، که در اين صورت هم مسئوليت‌آوري اين خدمات به گردن خود پزشک است. علاوه بر اين، تعرفه‌‌اي به پزشک تعلق نمي‌گيرد و باعث مي‌شود انگيزه وي براي بالابردن کيفيت کار خود و خدمتي که به بيمار عرضه مي‌کند به وجود نيايد يا از بين برود.

چه مشکلات ديگري در اين حوزه وجود دارد؟

از سوي ديگر، ما تنها حرفه‌اي هستيم که شرح وظايف ما شفاف و واضح است و با فعاليت‌هايي که انجمن براي صنف انجام داده، باعث شده که ما تنها رشته‌اي باشيم که نگذاريم کاري خلاف قانون مانند مسئله زيرميزي در حرفه ما وجود داشته باشد.

خدمات ما هميشه به صورت شفاف و پاک ارائه شده، گاهي مسئوليني که در بحث خدمات تعرفه مي‌خواهند به بررسي اين حوزه بپردازند، اکثراً مي‌گويند بيهوشي زيرميزي ندارد. همين موجب مي‌شود با توجه بيش از حد که به برخورد با حوزه‌هايي که امکان تخلف در آنها بيشتر است، کمتر به کارنامه خوب متخصصين بيهوشي توجه مي‌شود.

همين يک آزردگي ذهني براي ما ايجاد مي‌کند. ما تنها کافي است بگوييم داروي آمريکايي و چيني داريم. مطمئن باشيد تمامي بيماران داروي آمريکايي را انتخاب مي‌کنند و حاضرند ما به التفاوت آن را به متخصص بپردازند. در صورتي ما چيزي به نام داروي چيني نداريم ولي مي‌توان از بي‌اطلاعي بيماران سؤاستفاده کرد که ما هيچ‌گاه چنين کاري نکرده‌ايم.

به همين خاطر بي‌توجهي به فعاليت کاملاً قانوني يک حوزه از سوي مسئولين خدمات سلامت، باعث از بين رفتن انگيزه کافي براي ادامه فعاليت فعالان مي‌شوند. بهتر است مسئولين با در نظر گرفتن اين مسئله، متخصصين اين حوزه را بهتر ببينند و به آنها سرويس‌هاي ويژه بدهند.

در اين ميان طرح تحول سلامت چقدر روي اعمال و اجراي حقوق حوزه بيهوشي مؤثر بوده است؟

طرح تحول سلامت طرح خوبي بود و به هر حال در اين طرح تعرفه‌ها مقدار زيادي به واقعيت نزديک‌تر شد. اما دستکاري‌هايي که بعداً انجام شد، مجدداً موجبات آزردگي متخصصين و کارشناسان ما را به وجود آورد. دخالت‌هاي صنفي و حرفه‌اي که بعد از ويرايش‌هاي جديد اين طرح وارد جوزه کاري ما شد، خدمات بيهوشي را زير سؤال بردند.

علت عمده اين رويداد اعتراضاتي بود که قشر جراحان به شکل ناوارد و ناعادلانه به صنف بيهوشي داشتند. به همين دليل در تعريف تعرفه خدمات ما دستکاري صورت گرفت که مورد تأييد ما نيز نبود.

البته با حمايت وزير بهداشت و وزير رفاه، خيلي از آنها اصلاح شد، هرچند موارد اصلاح شده از اين خدمات براي ما نيز جنبه اعتباري دارند و کمتر شکل کمي و مالي به خود مي‌گيرند. بايد اشاره کرد که اين موارد در دست پيگيري و اقدام است تا دغدغه همکاران ما از بين برود. همچنين در نظر داشته باشيم که ما حقوق صنف بيهوشي را تا حد زيادي دريافت کنيم اما در جاهايي دستکاري‌هايي شد که مورد تأييد ما نبود.

عده بسياري بر اين باورند که ضريب k در بيهوشي و بين متخصصين بيهوشي از همه کمتر ديده شده است. نظر شما در اين باره چيست؟

ضريب k در ابتدا بسيار خوب بود و با صنف جراحي يکي شد. اما خود عدد k که در ابتدا قرار بود با تغيير پايه‌ها تغيير کند و دو برابر شود و زمان بيهوشي بيشتر مورد توجه قرار بگيرد، همگي قول‌هاي بود که به آنها و وعده‌هاي داده شده انجام نشد و دلخوري تعداد زيادي از همکاران و متخصصين بيهوشي را موجب شد و باعث اعتراضات شديد آنها شد.

برخي بر اين عقيده‌اند که ما در ICUها با متخصصين بيهوشي مواجه هستيم که در اين بخش‌ها فعاليت مي‌کنند اما دوره نديده‌اند. اين حرف تا چه اندازه مي‌تواند درست باشد؟

بايد در نظر داشت که متخصصين بيهوشي سالها از زمان جنگ تا به الان، ICUها را اداره کرده‌اند. اين صحبت، صحبت کساني است که به تازگي فلوشيپ دريافت کرده‌اند و معتقدند ICUها بايد به آنان سپرده شود. ما چنين چيزي را قبول نداريم. متخصصين بيهوشي هنوز هم که هنوز است در بيمارستان‌هاي تمام کشور بخش‌هاي ICU را اداره مي‌کنند و همگي دوره‌هاي لازم را ديده‌اند و مورد تأييد هستند.

بنابراين اين حرف که متخصصين بيهوشي دوره نديده‌اند صحت ندارد؟

خير، اصلاً حرفه متخصص بيهوشي در ICU است و طبيعت کار اين حوزه در اين بخش گنجانده مي‌شود.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: