کد خبر: ۷۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 20
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد
شفاآنلاین:جامعه>معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان‌ و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه همه افراد جامعه باید در جهت حمایت اجتماعی از سالمندان همکاری کنند، گفت: ۲۷درصد سالمندان کشور بیکار و بدون حقوق و ۱۷درصد بدون هرگونه درآمد و حمایت مالی زندگی می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین : علی‌اکبر سیاری در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی سالمند برگزار شد، اظهار داشت: طبق آمارهای سال 90 بیش از 6 میلیون سالمند در کشور وجود دارد که این میزان در حال حاضر نسبت به دو سال پیش افزایش یافته و جا دارد که با همکاری دستگاه‌ها نسبت به مسئله سالمندی در کشور توجه شود.

وی افزود: 70 درصد جمعیت ما در رده سنی 15 تا 65 سالگی قرار دارد و این دوران طلایی جمعیت به‌شمار می‌رود و به‌دلیل رشد بالای جمعیت در دهه 50 و 60 هجری شمسی در کشور در حال حاضر رشد سالمندی را شاهد هستیم.  

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: رشد جمعیت به دو عامل زاد و ولد و مرگ و میر بستگی دارد و در صورتی که زاد و ولد کاهش و مرگ و میر نیز بیش‌تر شود، افزایش جمعیت را شاهد نخواهیم بود.

سیاری با بیان اینکه بعد از انقلاب 20 سال امید به زندگی در میان افراد افزایش یافته است، گفت: سالمندان بزرگ‌ترین سرمایه دانش و خرد جامعه هستند و باید سعی کنیم از آن‌ها بهره‌های کافی در زمینه علم و دانش را ببریم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: براساس تحقیقات سال 92، 27 درصد سالمندان بیکار و بدون حقوق، 17 درصد بدون هرگونه درآمد و حمایت مالی و 32.7 درصد نیز از وضعیت اقتصادی خود رضایت ندارند.

سیاری بیان داشت: اولین تقاضای سالمندان حمایت مالی از آن‌ها بوده و همچنین 8.9 درصد از سالمندان کشور به تنهایی زندگی کرده و 52 درصد نیز احساس تنهایی می‌کنند.

وی در رابطه با وضعیت جسمی سالمندان کشور گفت: 24 درصد این افراد مشکلات عضلانی و اسکلتی، 36 درصد قلبی و عروقی و 8 درصد مشکل افزایش فشار خون و 32.8 درصد افزایش چربی خون دارند.

به گفته سیاری 31.5 درصد سالمندان مشکلات شنوایی و 53 درصد آن‌ها نیز مشکلات بینایی دارند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با مسئله رفاه اجتماعی، سلامت جسمی و روانی سالمندان تأکید کرد در این زمینه باید اقدامات جدی صورت بگیرد. دو بخش اصلی در کشور در این زمینه مسئولیت دارند که بهزیستی در بخش رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت در حوزه سلامت جسمانی و روانی باید اقدامات لازم را برای سالمندان انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های بهداشت جسمی و روانی سالمندان به کمک متخصصین برنامه‌ریزی شده و ادامه دارد، گفت: مسئله رفاه اجتاماهی و سلامت جسمانی و روانی سالمندان را باید با همکاری دستگاه‌های مختلف پیش ببریم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم که جامعه، سالم سالمند شود، افزود: برای این مسئله نیاز به تحرک، تغذیه مناسب و حمایت اجتماعی نیاز است.

وی به سه عامل کاهش شنوایی و بینایی و همچنین تعادل جسمانی باید در سالمندان مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که عدم توجه به این مسئله ممکن است سبب زمین‌خوردگی سالمند و سرانجام شکستگی لگن وی بیانجامد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه استعمال سیگار خطر سرطان ریه را 23 برابر و سکته قلبی و مغزی را 4 برابر می‌کند، افزود: افراد برای حفظ سلامتی خود در دوران سالمندی باید نسبت به این مسئله و عدم استعمال سیگار توجه داشته باشند.

سیاری ادامه داد: افرادی که احساس ناتوانی داشته و وزن آن‌ها 5 درصد در مدت محدودی کاهش یابد، همچنین قدرت عضلانی‌شان کم‌تر شود و گوشه‌گیر شوند، باید جهت جلوگیری از زمین گیر شدن آن‌ها اقدام لازم انجام گیرد؛ چراکه با تشخیص نشانه‌های ناتوانی می‌توان از عوارض آن در سالمندان جلوگیری کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در کشور حدود 6 تا 7 میلیون سالمند داریم، تصریح کرد: لازم است برای این افراد برنامه داشته باشیم و وضعیت رفاهی آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم تا جامعه‌ سالمند پویا را شاهد باشیم.

وی گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای روز سالمند، زندگی در شهرهای حامی سالمند است، بنابراین همه مردم، مسئولین، شهرداران، اعضای شورای شهر، رسانه‌ها و... باید در جهت افزایش حمایت اجتماعی از سالمندان همکاری کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: