کد خبر: ۷۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 19
جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادرار در گفتگو با شفا آنلاین هشدارداد:
شفا آنلاین- جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادرار گفت: در دو دهه گذشته سن ازدواج در جوامع شرقی نیز افزایش یافته و علاوه بر آن جمعیت کره زمین نیز رو به پیری گذاشته است. این درحالی است که در کشور ماعلاوه بر پیر شدن جمعیت، هم سن ازدواج افزایش یافته و هم اینکه بعلت افزایش طلاق، ازدواج مجدد در سنین بالا و بدنبال آن تقاضا برای بچه دارشدن هم بیشتر شده است.

دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: مطالعات نشان می دهند که با افزایش سن مرد، مدت زمان انتظار تا حاملگی افزایش یافته و میزان حاملگی کاهش می یابد. حال آنکه در مقایسه مردان 40 ساله با مردان 30 ساله، میزان باروری در مردان 40 ساله 30 درصد کاهش می یابد.

وی ادامه داد: درچینین شرایطی علاوه بر آسیب به قدرت باروری، مردان مسن اغلب دارای زنان مسن و اختلالات جنسی مثل اختلال نعوظ هستند.ضمن اینکه کاهش فعالیت جنسی از میزان حامله شدن می کاهد. میزان رابطه زناشوئی در مردان زیر 40 سال هم به طور متوسط 6 بار در ماه است.اما این میزان به یک تا دو بار در ماه بعد از 50 سالگی کاهش می یابد.

وی اظهارکرد: مطلب مهم در مردان مسن افزایش اختلالات کروموزمی می باشد. با زیاد شدن سن، کروموزومهای اسپرم از نظر تعداد و ساختمان دچار تغییر می شوند. با افزایش سن اندکس شکسته شدن کروموزم در مردان افزایش یافته و در سن 47 سالگی به 30 درصد می رسد.

رئیس انجمن سلامت خانواده افزود:در موارد زیر لازم است اندکس شکسته شدن کروموزم اسپرمها در مرد اندازه گیری شود:

Bildergebnis für ‫اختلال ناباروری‬‎

· تمام زوجهای با ناباروری غیر قابل توجیه

· سابقه سقط مکرر

· مردان بالای 40 سال

· مردانی که در مواجهه با مواد سمی بوده اند

· مردانی که دارای واریکوسل با علامت سوال برای جراحی هستند

وی افزود: در مردانی که دارای اندکس شکسته شدن کروموزمی بالا هستند، اقداماتی ازجمله استفاده از آنتی اکسیدان ها و اجتناب از محیط گرم مثل جکوزی از میزان اندکس شکسته شدن کروموزم می کاهد، اختلالات کروموزومی سبب نقائص ژنتیکی در فرزندان می شود.

به گفته صفری نژاد با افزایش سن مرد، صرف نظر از سن زن، میزان سقط های خود به خودی نیز افزایش می یابد.

جراح کلیه ومجاری ادرارتصریح کرد :به طور خلاصه با افزایش سن تغییرات زیر در باروری مردان رخ می دهد:

· کاهش تعداد و حرکت اسپرم و کاهش اسپرم های با شکل طبیعی

· کاهش میزان حاملگی

· افزایش جهش ژنی

· افزایش میزان سقط

· افزایش نقائص مادرزادی در نوزادان

· افزایش احتمال مرگ جنین

· افزایش تعدادی از بیماری های ژنتیکی در فرزندان مثل سندرم داون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: