کد خبر: ۷۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 17
شفا آنلاین>سلامت>لاغر شدن آرزوي بسياري از جوانان و حتي ميانسالان امروزي است. با شيوع چاقي و اضافه وزن در بين ايراني‌ها جو لاغر شدن نيز شديدا گسترش يافته است.

به گزارش شفا آنلاین،برای هر نيازي نيز فکر و چاره‌اي شده و هر روز بر تعداد تبليغات دستگاه‌هاي لاغري افزوده مي‌شود. هر روز از وسايل جديدي رونمايي مي‌شود که طبق گفته مبلغانشان مي‌توانند در يک يا چند جلسه بدون استفاده از هيچ ابزار ديگري به راحتي کاهش وزن داشته باشند. حال مشکل اينجا است که هنوز هم براي استفاده از اين دستگاه‌ها توسط متخصصان مربوطه بحث هست و هيچ نتيجه‌گيري در اين باره نشده است.

هنوز هم متخصصان جراحي و تغذيه نتوانسته‌اند مجوزهاي لازم براي استفاده از اين دستگاه‌ها را به دست بياورند. هنوز سازمان‌هاي مربوطه مطمئن نيستند که اين دستگاه‌ها بتوانند چاقي‌هاي موضعي را رفع کنند.

مجيد حاجي فرجي، رئيس انستيتو تغذيه ايران گفت: «دستگاه‌هايي که از آنها به عنوان دستگاه‌هاي لاغري نام مي‌برند، دستگاه‌هاي کاهش سايز هستند و در جامعه به آنها دستگاه لاغري مي‌گويند.

اين دستگاه‌ها مي‌توانند به همراه رژيم غذايي و همچنين ورزش‌هاي منظم، موجب رفع چاقي موضعي شوند. اين دستگاه‌ها ساخته شده‌اند که چاقي‌هاي موضعي که راه حل ديگري براي رفع آنها نيست را رفع کنند و کاربرد ديگري قرار نيست داشته باشند. اين دستگاه‌ها تنوع بسيار بالايي دارند و در انواع مختلف در بازار تجهيزات پزشکي وجود دارند، ولي شيوه عملکرد همه آنها تقريبا يکسان است.»

وي افزود: «نکته‌اي که در استفاده از اين دستگاه‌ها بايد به آن دقت کرد مربوط به ميزان کاهش سايز است. در بهترين حالت و در زماني که از ليپوساکشن استفاده مي‌شود تنها 5 کيلوگرم از وزن بدن کاهش مي‌يابد که آن هم چربي موضعي است و با احتساب خطري که مي‌تواند داشته باشد انجام مي‌شود. اين موضوعاتي که گفته مي‌شود مي‌توان با دستگاه‌هاي لاغري همه چربي‌هاي اضافه را از بين برد و بين 20 تا 30 کيلو کاهش وزن داشته باشيد، همه تبليغات است و عملا امکان‌پذير نيست.»

حاجي فرجي ادامه داد: «همه اين دستگاه‌ها يا به صورت تهاجمي يا غيرتهاجمي عمل مي‌کنند. دستگاه‌هاي تهاجمي تنها براي زماني است که نياز است فرد جراحي کند. در اين دستگاه‌ها بايد دقت کرد که چه کسي از آن استفاده مي‌کند. فرد مورد نظر بايد جراح باشد و در کار خود مهارت داشته باشد. اگر جراح نتواند درست کار را انجام دهد ممکن است مشکلاتي براي فرد ايجاد شود. اين دستگاه‌ها مخصوص متخصصان جراحي است و متخصصان تغذيه نمي‌توانند از آنها استفاده کنند.»

رئيس انستيتو تغذيه ايران عنوان کرد: «انواع غيرتهاجمي نيز شامل مدل‌هاي متفاوتي است. معروف‌ترين آنها دستگاه‌هاي ‌LPG است. اين دستگاه‌ها روي قسمت‌هاي نرم بدن مانند شکم، ران و باسن تاثير دارند. اين دستگاه‌ها با مکش کمک مي‌کنند که متابوليسم سلول‌هاي چربي افزايش يابد. تجمع سلول‌هاي چربي شکسته شده و بدن فرم بهتري به خود مي‌گيرد. جريان خون در آن ناحيه نيز افزايش يافته و موجب از بين رفتن چربي‌هاي زائد آن ناحيه مي‌شود. با اين دستگاه‌ها مشکلات ساختاري را نيز مي‌توان حل کرد.»

وي ادامه داد: «نوع ديگر اين دستگاه‌ها "اولترا سونيک" است. اين دستگاه‌ها موجب از بين بردن چربي‌هاي تجمع يافته زير پوست مي‌شوند و موجب مي‌شوند جريان خون در اين ناحيه افزايش يابد. معمولا عوارض خاصي ندارد و ممکن است تنها موجب التهاب موضعي شود که قابل رفع است. دستگاه ديگر RF است که با ايجاد ميدان مغناطيسي کار مي‌کند.

اين دستگاه بايد زير نظر متخصص تغذيه يا جراح استفاده شود و نياز است در استفاده از آن دقت زيادي شود.اين دستگاه مي‌تواند اثرات سوئي براي زنان باردار و شيرده داشته باشد.»

حاجي فرجي تصريح کرد: «عده‌اي در تبليغات خود مي‌گويند تضمين 100 درصد براي لاغري دارند در حالي که هيچ دستگاهي تضمين ندارد و نمي‌توان با اطمينان گفت که مي‌تواند کار مورد نظر را درست انجام دهد. در بيشتر تبليغات نيز عنوان مي‌شود بدون نياز به رژيم غذايي و ورزش مي‌توان تنها با اين دستگاه‌ها لاغر شد در حالي که همه اينها تبليغات است و ممکن نيست بتوان بدون رژيم غذايي اين مشکلات را حل کرد. اگر هم چربي‌ها از بين بروند، بعد از مدت کوتاهي بازمي‌گردند. نکته ديگري که در تبليغات زياد به چشم مي‌خورد غيرقابل بازگشت بودن چربي‌ها است. اين موضوع نيز يک دروغ است و شما از هر دستگاهي که استفاده کنيد، باز هم ممکن است اين چربي‌ها بازگردند و نمي‌توان از دست آنها به اين سادگي، راحت شد.»

وي افزود: «از طرف وزارت بهداشت به برخي از متخصصان که مي‌توانند از دستگاه‌هاي کاهش سايز استفاده کنند، ابلاغ کرده که نامه‌اي تهيه شود که درخواست براي استفاده اين دستگاه‌ها داده شود. ما اين کار را کرده‌ايم ولي هنوز هم جوابي نرسيده و به ما چيزي نگفته‌اند. هنوز مجوز قطعي براي استفاده از برخي از اين دستگاه‌ها داده نشده است.»

عليرضا سليماني، مسئول اداره کارشناسي تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو گفت: «برخي از دستگاه‌هاي لاغري که در بازار وجود دارد، داراي مجوز از سازمان غذا و دارو است و با همين مجوز نيز وارد کشور شده‌اند، ولي دستگاه‌هايي نيز وجود دارند که هيچگونه مجوزي ندارند و در مراکز غيرقانوني از آنها استفاده مي‌شود.

دستگاه‌هايي مانند کمربندهاي لاغري که تبليغات زيادي نيز براي آنها وجود دارد، چه از نوع لرزشي و چه از نوع الکتريکي باشند، غيرمجاز هستند و تا به حال براي آنها از طرف اين سازمان مجوزي داده نشده است. گفته مي‌شود اين دستگاه‌ها مي توانند سايز کمر را کاهش دهند ولي اين امر به اثبات نرسيده و مجوز نگرفته اند. دستگاه‌هاي زيادي از اين قبيل وجود دارد که مي‌توان به گوشواره‌هاي لاغري اشاره کرد.»

وي ادامه داد: «برخي دستگاه‌ها نيز براي مدتي مجاز اعلام شده و ورود آنها به کشور مشکلي ندارد. از اين دستگاه‌ها مي‌توان به اولتراسونيک اشاره کرد که مي‌توانند سلول‌هاي چربي را کاهش دهند و اين موضوع به اثبات رسيده است. در استفاده از همه اين دستگاه‌ها بايد توجه داشت که نقش مکمل را ايفا مي‌کنند و نمي‌توانند به تنهايي موجب کاهش سايز شوند.»

سليماني عنوان کرد: «ادعاهاي زيادي براي اين دستگاه‌ها وجود دارد. برخي مدعي هستند که در يک جلسه و بدون هيچ مشکلي مي توانند سايز را کاهش دهند. از مردم در صورتي که چنين تبليغات غيرمعقولي را مشاهده کردند، به هيچ عنوان اطمينان نکنند و سمت چنين افرادي نروند چرا که چنين موضوعي اصلا امکان‌پذير نيست.»

مسئول اداره کارشناسي تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو گفت: «تنها متخصصان در حوزه‌هاي خاصي حق استفاده از اين دستگاه‌ها را دارند و هر کسي نمي‌تواند از آنها استفاده کند. استفاده از اينگونه وسايل در باشگاه‌هاي بدن‌سازي و آرايشگاه‌هاي زنانه غيرقانوني است و مردم بايد اين موضوع را مدنظر داشته باشند.»


وي افزود: «راه‌هايي وجود دارد که مردم مي‌توانند متوجه شوند وسيله‌اي که استفاده مي‌شود، داراي مجوز است يا به صورت قاچاق وارد شده است. هنگام مراجعه به مرکزي که از اين دستگاه‌ها استفاده مي‌کنند مي‌توان نام دستگاه و سريال آن را ثبت کرده و از سازمان غذا و دارو استعلام کرد.

اگر موارد استفاده غيرقانوني آنها نيز ديده شد؛ افراد مي‌توانند مورد را با سازمان غذا و دارو مکاتبه کنند. پس از بررسي اين افراد به مقام قضايي معرفي مي‌شوند. اين وظيفه مردم است که تبليغات و استفاده‌هاي نامتعارف اين وسايل را به ما اطلاع‌رساني کنند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: