کد خبر: ۷۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 20
شفا آنلاین>سلامت>به صورت کلي بايد در نظر داشت همه افراد نوع بشر يک بار در زندگي خود سردرد را تجربه کرده اند.
به گزارش شفا آنلاین، با اين همه وزارت بهداشت آمارهاي مختلف خود را به صورت دائم به روز مي‌کند. آخرين آماري که منتشر شده است مي‌گويد سردرد سومين بيماري ناتوان کننده انسان به لحاظ تعداد روزهايي است که در حوزه کار و فعاليت روزانه فرد مداخله ايجاد مي کند.

 در رابطه با انواع سردرد و آمار افراد مبتلا به آن بايد گفت دو نوع سردرد داريم. سردرد تنشي و سردرد ميگرني. مجموعه اين دو سردرد 90 درصد سردردهاي جامعه را تشکيل مي‌دهد. آمار ميگرن به دقت بررسي و ثبت شده است.

 در دنيا اعلام شده بين 15 تا 18 درصد شيوع ميگرن است. 18 درصد از اين مقدار در زنان و نصف اين ميزان سردرد در مردان وجود دارد. بالا بودن سردرد در زنان نيز تنها در سنين باروري فراواني زيادي دارد. از سري ديگر سردرد به خودي خود شايع‌ترين علتي است که باعث مي‌شود بيماران به متخصصان مغز و اعصاب مراجعه کنند.

يعني بيشتر بيماران ما در مطب، بيماران مغز و اعصاب هستند. البته افرادي که دچار سردرد مي‌شوند، تنها به ما مراجعه نمي‌کنند و امکان دارد به روانپزشک، متخصصان داخلي، ارتوپد، به‌خاطر دردهاي گردني و حتي به پزشکان عمومي نيز مراجعه مي‌کنند. بسياري از مردم هم به صورت خودسرانه با مصرف مسکن سردرد خود را درمان مي‌کنند. با اين همه بايد در نظر داشت سردرد مزمن را به جاي تسکين با قرص‌هاي آرامش‌بخش بايد حتماً مراجعه کرد.

در رابطه با اينکه نسبت به گذشته چه ميزان انواع سردرد و عوامل آن تغيير پيدا کرده است، بايد گفت عوامل در حال تغيير است. براي مثال در غرب چندين دوره به علت صنعتي شدن و مصرف بيش از اندازه از فست فود ميزان سردردها در جامعه افزايش پيدا کرده بود.

در حال حاضر نيز اين مسئله در ايران ديده مي‌شود. استفاده از فست فودها، آلودگي هوا، استرس، چند شغله شدن مردم و باقي مسائل همگي از دلايل ابتلاي مردم به سردرد هستند. حقيقت اين است که براي مشاهده علل اصلي، بايد آمارهاي جديد و به روز داشت. امکان دارد علل سردرد در افراد جامعه تغيير پيدا کرده باشد اما الزاماً ميزان درصد سردرد در جامعه تغيير نمي‌کند.

براي مثال وجود نيترات در سوسيس تا سالها باعث سردرد در مردم مي‌شد. اين نيترات در حال حاضر در سوسيس‌ها وجود ندارد اما امکان دارد دليل اصلي سردرد در مردم آلودگي هوا يا استرس ناشي از مسائل اقتصادي باشد.

اطلاع رساني نيز به مردم اهميت بسيار مهمي دارد. اطلاع رساني سطوح مختلفي دارد. يکي از رده‌هاي آن اطلاع رساني مستقيم به مردم است و در رده‌هاي بالاتر قسمت کادر پزشکي، اعم از پرستار، پزشک عمومي و متخصصين هستند.

هر گروه بنا به نوع درگيري آنها بايد اطلاع رساني خاص خود را انجام دهند. اطلاع رساني تخصصي به متخصصين کشور بايد وجود داشته باشد تا آنها بتوانند چکيده اين مطالب را در قالب مصاحبه‌ها، تبليغات بين برنامه‌اي، تبليغات در سطح شهر، تبليغات اجتماعي و حتي در کتاب‌هاي درسي، بتوانند از نتايج آن استفاده کنند.سپید


سيد محمدحسن پاک‌نژاد

متخصص مغز و اعصاب


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: