کد خبر: ۷۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 16
در حاشیه نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران مطرح شد
شفاآنلاین:سلامت>درمان>اجرای طرح غربالگری بیماری‌های خونی سبب شده است تا تعداد کودکان مبتلا به تالاسمی از هزار تولد در سال به 200 نوزاد کاهش یابد.

به گزارش شفا آنلاین :  حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: همان‌طور که می‌دانیم بیماران هموفیلی و تالاسمی تحت پوشش هستند و بخشی از هزینه‌های آن‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود، ولی برخی از بیماران مبتلابه بیماری‌های خونی مادرزادی پوشش مناسبی ندارند و فرانشیز آن‌ها زیاد است که لازم است به این بیماران نیز توجه شود و تحت حمایت قرار گیرند، چراکه هزینه‌های درمان و داروی آن‌ها می‌تواند خانواده بیماران را به زیر خط فقر بکشاند.

وی افزود: خوشبختانه خیریه‌هایی که در بخش سرطان‌های اطفال فعال هستند، داروهای کمیاب را تحت پوشش قرار داده‌اند و تا حد زیادی مشکلات این بیماران هموار شده است، اما گاهی درمان‌های کمکی برای درمان سرطان نیز وجود دارد که لازم است آن‌ها نیز مورد حمایت و پوشش بیمه قرار بگیرند.

ابوالقاسمی ادامه داد: برای پیشگیری از سرطان، سبک زندگی موضوع بسیار مهمی است به‌طوری‌که باید از خوردن غذاهای پرچرب جلوگیری کنیم و به غذاهای ارگانیک روی بیاوریم. درباره بیماری‌های خونی نیز مشاوره پزشکی بسیار اهمیت دارد و با استفاده از این مشاوره می‌توان آن‌ها را کنترل کرد بنابراین زوج‌های جوان نباید از مشاوره پیش از ازدواج غافل شوند.

وی افزود: همچنین اختلال در محیط‌ زیست، آلودگی آب، خاک، هوا و غذا و بی‌تحرکی در جامعه و چاقی می‌توانند در آینده سبب بروز سرطان شوند و این‌ها بالقوه خطرناک هستند و اگر بشر با طبیعت آشتی نکند موجب افزایش سرطان خواهد شد.

رئیس انجمن خون سرطان کودکان ایران در زمینه علت شیوع بیماری‌های خونی در کشور، گفت: ازدواج‌های فامیلی از مهم‌ترین علت ابتلا به بیماری‌های خونی در نوزادان است و این ازدواج‌ها شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

ابوالقاسمی افزود: اجرای طرح غربالگری بیماری‌های خونی سبب شده است تا تعداد کودکان مبتلا به تالاسمی از هزار تولد در سال به 200 نوزاد کاهش یابد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: