کد خبر: ۷۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۸ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 19
شفا آنلاین>سلامت>محققان و پزشکان پروژه «طراحي ژنتيکي نوزاد» در يک گردهمايي جزئيات استفاده از اين فناوري جديد را براي آينده مورد بحث و بررسي قرار دادند.
به گزارش شفا آنلاین،اين فناوري که CRISPR-Cas9 نام دارد، دانشمندان را قادر مي‌سازد تا هر ژني را، از جمله ژن انسان را مورد هدف قرار داده و ويرايش کنند. با استفاده از اين فناوري دانشمندان مي‌توانند ژن‌‌هاي معيوب را شناسايي و ويرايش کرده يا با ژن‌‌هاي سالم جايگزين کنند.

موسسه جهاني خيريه پزشکي «ولکام تراست» و 4 سازمان تحقيقاتي برجسته انگليسي، از اين جامعه علمي درخواست کردند تا با ملاحظه و تفکر بيشتري به اين فناوري و به خصوص به پيامدهاي اخلاقي آن توجه داشته باشند.

دانشمندان در يک بيانيه مشترک اعلام کردند که استفاده از اين فناوري، پرسش‌‌هاي اخلاقي و قانوني فراواني را به دنبال خواهد داشت که بايد به موقع و حساب‌شده و پيش‌بيني شده مورد ارزيابي قرار گيرند. کاترين ليتلر، مشاور ارشد سياست و قانونگذاري شرکت ولکام تراست افزود: «بايد بحث و گفت‌وگو پيرامون اين مساله را هر چه زودتر آغاز کنيم و حضور دانشمندان، کارشناسان علوم اخلاقي، قانونگذاران، پزشکان، بيماران و خانواده‌هاي آنها و عموم مردم نيز در اين گفتمان الزامي است.»

بعد ازآنکه زيست‌شناسان چيني اعلام کردند که براي اولين بار در دنيا موفق به ويرايش دي‌ان‌اي جنين انسان شدند، خشم بين‌المللي را برانگيختند و توسط مخالفان تغيير ژنوم انسان محکوم شدند. منتقدان عقيده دارند که اين فناوري تغييري در ژن انسان پديد مي‌آورد که مي‌تواند چندين نسل دوام بياورد. ديويد کينگ، مدير گروه کمپين حفاظت از ژنتيک انسان، از اعضاي اين کمپين درخواست کرد تا همه جا عليه توسعه بيشتر اين فناوري سخنراني کنند. او طي بيانيه‌‌اي اظهار داشت: «اگر همين حالا اقدام به اين کار نکنيم، شکل‌گيري يک بازار طراحي نوزادان غني‌شده ژنتيکي اجتناب‌ناپذير خواهد بود.»

بيانيه شرکت ولکام تراست به اين موضوع اشاره مي‌کند که فناوري جديد در مراحل اوليه خود به سر مي‌برد و استفاده بالقوه درماني از آن هنوز به مرحله اجرا در نيامده است؛ اگر چه، در همين مراحل اوليه نيز سوالات بسيار حياتي و مهمي درباره اين فناوري وجود دارد که بايد پاسخي براي آنها يافت و راه‌ها و زمينه‌هاي مختلف استفاده يا حتي سوءاستفاده از اين فناوري نيز بايد به طور شفاف ترسيم شوند.

اين راهکارها در تحقيقات ژنتيکي و کاربردهاي بالقوه آن در بيماران و همچنين چگونگي به‌کارگيري آن در سلول‌هاي نابارور و CRISPR-Cas9 شامل استفاده از فناوري سلول‌هاي جنسي انسان است.

راب باکل، عضو شوراي تحقيقات پزشکي بريتانيا و يکي از امضاکنندگان اين بيانيه مي‌گويد: «در حالي که فناوري ويرايش ژنوم انسان در حال تکامل است، اين امر بسيار حياتي است که پيشرفت در اين زمينه در چارچوب مقررات انجام گيرد تا پتانسيل کامل ويرايش ژنوم از راهي علمي، اخلاقي و قانوني به طور دقيق فهم شود.»

امسال آکادمي ملي علوم ايالات متحده همراه موسسه پزشکي اين آکادمي براي رسيدگي به مسائل علمي، اخلاقي و قانوني مرتبط با تحقيقات روي ويرايش ژن انسان يک گردهمايي بين‌المللي ترتيب خواهد داد و براي بحث درباره اين موضوع از محققان و کارشناسان علم ژنتيک از سرتاسر جهان دعوت خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: