کد خبر: ۷۷۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 18
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان دانشگاه يوسي‌ال‌اي موفق به اختراع تکنيک جديدي شدند که به بيماران فلج کامل اين توان را مي‌دهد تا بتوانند اختياري و ارادي اندام خود را حرکت دهند.

به گزارش شفا آنلاین،دراين روش، با آموزش گام به گام روباتيک و تحريک نخاعي غيرتهاجمي، بيمار که نياز به عمل جراحي هم ندارد، قادر خواهد بود به راحتي هزاران قدم بردارد. مارک پولاک يک ورزشکار39ساله است که به مدت چهارسال فلج بود اما توانست با استفاده ازدستگاهي به نام «اسکلت خارجي روباتيک» ماهيچه‌هاي پاهايش را بعد از پنج روز آموزش حرکت دهد.

اين اولين باري است که يک فرد مبتلا به فلج کامل و مزمن با به کارگيري يک سيستم روباتيک، کنترل ارادي اندام خود را به‌دست مي‌آورد. اين تکنيک نه تنها به راه رفتن پولاک کمک کرد، بلکه فوايد ديگري نيز براي سلامتي او به همراه داشت، ازجمله بهبود عملکرد قلب وعروق و کشساني عضلات. مارک پولاک بيناييش را سال 1998از دست داد.

او اولين نابينايي بود که به قطب جنوب رفت. سال 2010 او از پنجره طبقه دوم خانه‌اش سقوط کرد و با آسيب ديدن نخاعش از کمربه پايين فلج شد. در دانشگاه يوسي‌ال‌اي، پولاک پيشرفت قابل توجهي داشت. او مي‌گويد: «در تمام مدت تمرين ضربان قلبم ازشدت هيجان به138بار دردقيقه مي‌رسيد.

من يک ورزشکارهستم اما سال‌ها قادر به حرکت دادن پاهايم نبودم. اين لحظه براي من بسيار شگفت‌انگيز است.» پولاک با اينکه نابينا بود، اما هيچ‌وقت از ورزش و فعاليت دست برنداشت. او در مسابقات دوي استقامت در بيابان، کوه‌ها و يخ‌هاي قطبي به رقابت پرداخت وموفق به کسب مدال‌هاي زيادي شد و از آن زمان به عنوان يک سخنگوي الهام‌بخش در سراسر دنيا شروع به فعاليت کرد.

رگي ادگرتون، نويسنده ارشد اين پژوهش واستاد برجسته بيولوژي و فيزيولوژي تلفيقي، بيولوژي اعصاب وجراح مغز و اعصاب دانشگاه يوسي‌ال‌اي مي‌گويد: «اگر ربات تمام کار را انجام دهد، اندام بيمارکاملا غيرفعال شده و سيستم عصبي او نيز از کار مي‌افتد؛ بنابراين با تحريک الکتريکي نخاع، بيمار مي‌تواند اندام خود را به‌طور اختياري حرکت دهد.»

ادگرتون و تيم تحقيقاتي‌اش جوايز و افتخارات متعددي را براي تحقيقات خود دريافت کردند، از جمله جايزه معروف اکتشافات برجسته مکانيک در سال 2011. پيتر ويلدروتر، رييس و مديرعامل بنياد کريستوفر و دانا ريو و حامي مالي اين پژوهش مي‌گويند: «ادگرتون، اولين کسي است که اقدام به اختراع چنين رباتي کرده است و يافته‌ها و دستاوردهاي او ما را در فهم و درک بهتر گزينه‌هاي مختلف درماني ممکن براي بيماران فلج شده کمک مي‌کند.

با توجه به پيچيدگي‌هاي آسيب نخاعي، به جاي يک درمان منفرد نياز به ترکيبي از درمان‌هاي متفاوت براي رسيدن به نتيجه مطلوب داريم. چيزي که الان شاهد آن هستيم به ما نشان مي‌دهد که نخاع حتي سال‌ها پس از آسيب نيز داراي پتانسيل بالا براي بهبود يافتن است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: