کد خبر: ۷۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 18
شفا آنلاین>سلامت>خون بند ناف نسبت به خون‌هاي محيطي، سلول‌هاي بنيادي بيشتري دارد و به همين دليل هم چند سالي است تلاش دارند از آن استفاده كنند.
به گزارش شفا آنلاین،  البته مقدار خون بند ناف كم است و از هر نوزاد تنها 50 الي 100 ميلي ليتر به دست مي‌آيد كه تنها براي درمان بيماران زير هفت سال استفاده مي شود و براي درمان افراد بزرگسال نياز است از چند خون بند ناف استفاده شود.

 اين كار در برخي از كشورها و از جمله ايران انجام مي‌شود. اين درمان تنها در تهران انجام مي شود و تا به حال در شيراز انجام نشده است. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد موفقيت استفاده از اين روش كم بوده است و بيماران به خون‌هاي محيطي بهتر پاسخ داده‌اند. به همين دليل تلاش دارند كمتر از ْآن استفاده كنند. روش‌هايي براي استفاده از خون‌هاي محيطي وجود دارد.

 بسته به نوع بيماري مي توان از سلول‌هاي خوني خود فرد يا يك اهدا كننده استفاده كرد. در بيماري سرطان مي‌توان با استفاده از دستگاهي خاص سلول‌هاي تك هسته‌اي خود بيمار را جدا كرده و از آنها سلول‌هاي بنيادي را استخراج كرده و استفاده کرد. اگر فرد دچار بيماري تالاسمي و يا چنين بيماري‌هايي باشد نمي‌توان از خون خودش استفاده كرد و بايد يك اهدا كننده خون بدهد. وي‍ژگي‌هاي اهدا كننده نيز بسيار مهم است و بايد از نظر بافتي به فرد مورد نظر شبيه باشد.

 در دنياي معمول از بين يك ميليون نفر آدم ممكن است بافت دو نفر شبيه به هم باشد بنابراين فرد اهدا كننده بايد نسبت نزديك به بيمار داشته باشد. براي بچه‌ها از مغز استخوان استفاده مي‌شود. ولي براي بزرگسالان استفاده از خون محيطي بهتر است و نمونه مغز استخوان گرفتن سخت است.
 در مورد موفقيت پيوند خون‌هاي محيطي از خود فرد در شيراز بين 50 تا 90درصد موفقيت ايجاد مي شود. به خود فرد و بيماري او ممكن است بين اين طيف متفاوت باشد. ولي در كل موفقيت اين روش خوب است و بيماران زيادي از اين روش استقبال كرده‌اند. اگر خون از فرد ديگري باشد احتمال موفقيت كمتر مي‌شود ولي آن هم روش خوبي است. استقبال از اين روش‌ها در مركز سلول‌هاي بنيادي در بيمارستان نمازي شيراز بسيار بالا است به حدي كه بسياري از بيماران مجبور مي‌شوند شش ماه در ليست انتظار بمانند.

با توجه به اينكه بيماران سرطاني آنقدرها وقت ندارند و بسياري از آنها ممكن است در اين شش ماه انتظار، جان خود را از دست بدهند بهتر است فكري براي اين كار شود. البته هزينه اين روش در ايران بسيار كم است و اصلا با درمان در خارج از كشور قابل مقايسه نيست. هزينه اين درمان در ايران 12 تا 13 ميليون تومان است كه دولت 8 ميليون تومان آن را تقبل كرده و براي همه بيماران پرداخت مي‌كند. اين روش در خارج از کشور با يك ميليارد تومان هزينه انجام مي‌شود.

مريم ذاكري نيا

هماتولوژيست و عضو هيات علمي دانشگاه

علوم پزشكي شيراز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: