کد خبر: ۷۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 18
شفا آنلاین>سلامت>خوني که در بند ناف وجود دارد يک منبع سلول‌هاي بنيادي است. به دليل افزايش ميزان ابتلا به سرطان‌ها و بيماري‌هاي ژنتيکي، استفاده از اين سلول‌هاي بنيادي نيز افزايش يافته است. يکي از حسن‌هاي اين سلول‌ها سازگاري بالاي آنهاست.
به گزارش شفا آنلاین،اين سلول ها براي پيوند بسيار مناسب هستند. ولي يک عيب بزرگ نيز همراه اين سلول‌ها است. تعداد اين سلول‌ها بسيار کم است و نمي‌تواند از آنها براي درمان يک فرد بالغ استفاده کرد. تنها استفا ده آن براي کودکان است.

فقط کودکاني که کمتر از 20 کيلوگرم وزن داشته باشند قابليت اين را دارند که با اين تعداد سلول درمان شوند.برخي افراد خون بند ناف کودکان خود را در بانک‌هاي خصوصي بند ناف ذخيره مي‌کنند تا بعدها اگر اين کودکان دچار بيماري شدند بتوانند از آنها استفاده کنند. تعداد افرادي که تا به حال توانسته‌اند از بند ناف خودشان که ذخيره کرده‌اند استفاده کنند، انگشت شمار است و در دنيا شايد به عدد سه برسد.

با توجه به اينکه تنها در کودکي قابل استفاده هستند و بيشتر افراد نيز در کودکي دچار بيماري‌هايي که نياز به استفاده از سلول بنيادي داشته باشد نداشته‌اند. پيشنهاد من اين است که افراد پس از تولد فرزندشان خون بند ناف وي را به يکي از بانک‌هاي عمومي بند ناف تقديم کنند. در اين صورت اگر فرزندشان بيمار شد به راحتي مي‌توان از اين خون استفاده کرد و اگر هم بيمار نشد ممکن است براي کودکان ديگر مورد استفاده قرار گيرد و هزينه خاصي هم ندارد.

اگر هم علاقه‌اي به اين کار ندارند مي‌توانند خون بند ناف را در بانک‌هاي خصوصي ذخيره کنند و زماني که کودکشان به وزن بيش از بيست کيلوگرم يا 6 سالگي رسيد، خون را به يک بانک عمومي اهدا کنند.البته بند ناف براي بزرگسالان نيز قابل استفاده است ولي در ايران تا به حال استفاده نشده است. مي‌توان دو يا سه خون بند ناف را با يکديگر ترکيب کرد و براي يک بزرگسال استفاده کرد. اين کار در جهان انجام شده است.

 براي بزرگسالان نيز روش‌هاي ديگري براي پيوند وجود دارد.پيوند در کل موضوع وقتگير و پرهزينه‌اي است و به همين دليل نيز تا به حال تعداد بخش‌هاي پيوند زيادي وجود ندارد تا بتوان از خون بند ناف استفاده کرد. شايد عده‌اي بگويند پس چرا بايد خون بند‌ناف را ذخيره کنيم در صورتي که بخش پيوند کم است، بايد در پاسخ گفت، خون بند ناف بسيار منبع مهم و مناسبي است و ما نمي‌توانيم اجازه دهيم به راحتي هدر برود و از آن استفاده‌اي نشود. در کل ذخيزه خون بند ناف اقدام مثبتي است و بايد تلاش شود که بهتر از آن استفاده شود


مهشيد مهدي زاده

فوق تخصص خون و سرطان شناسي
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: