کد خبر: ۷۷۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 18
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگاه رويان در سال 84 بانک بندناف خصوصي را افتتاح کرد. بانک خصوصي به وسيله هزينه‌اي که خود مردم جهت نگهداري از بند ناف مي‌دهند، اداره مي‌شود و نيازي نيست از دولت کمکي گرفته شود.

به گزارش شفا آنلاین، در سال 87 بانک عمومي بند ناف نيز توسط رويان راه‌اندازي شد. در همه جاي دنيا بانک عمومي به وسيله دولت و کمک‌ خيرين اداره مي‌شود. براي تامين هزينه‌هاي اين بانک ما توانستيم اعتبارات اوليه‌اي را فراهم کنيم و در همان زمان سه هزار نمونه بندناف ذخيره کرديم.

پس از آن اعتبارات مورد نياز فراهم نشد و با بودجه پژوهشگاه دو هزار نمونه ديگر نيز ذخيره کرديم. وقتي ديگر اعتباري براي اين امر تخصيص داده نشد، ذخيره سازي در بانک عمومي نيز متوقف شد و در حد همان 5 هزار نمونه باقي ماند.

از امسال شروع کرده‌ايم با سازمان‌ها و خيريه‌هايي که تمايل دارند در جهت بهبود بيماري‌ها فعاليت داشته باشند کمک بگيريم تا بتوانيم دوباره بانک عمومي را فعال کنيم. بخشي از درآمد بانک خصوصي را نيز مي‌توانيم براي اين امر سرمايه گذاري کنيم.

بانک خصوصي کماکان کار خود را ادامه مي‌دهد و دليل آنهم تامين هزينه آن از طرف مردم است. تا به حال 55 هزار نمونه بند ناف در اين بانک ذخيره شده و انتظار مي‌رود تا پايان سال به 60 هزار نمونه برسد. اگر اين تعداد کم است به دليل ظرفيتي است که پژوهشگاه رويان دارد و بيش از اين نمي‌تواند ذخيره کند وگرنه تمايل مردم به ذخيره سازي بند ناف بسيار زياد است.

علاوه بر امکاني که براي ذخيره سازي فراهم کرده‌ايم در تلاشيم تا بتوانيم بخش‌هاي پيوند بندناف را نيز در ايران گسترش دهيم تا بتوان به ميزان بيشتري از اين نمونه‌ها براي بيماران استفاده کرد. تا به حال 30 هزار پيوند بند ناف در دنيا انجام شده که تا حد زيادي موفق بوده است. امروزه مي‌توان از اين پيوند به جاي پيوند مغز استخوان استفاده شود. يکي از ويژگي‌هاي خون بند ناف قابل دسترس بودن آن است. به محض اينکه از کودک بيماري نمونه خوني گرفته شود و فاکتورهاي ژنتيکي وي شناسايي شود، مي‌توان از بانک بند ناف استعلام کرد و اطلاع رساني کرد.


در سال گذشته سه نمونه از بانک خصوصي و سه نمونه از بانک عمومي بند ناف رويان براي پيوند بيماران استفاده شد. در سال جاري نيز سه نمونه از بانک عمومي و دو نمونه از بانک خصوص جهت پيوند استفاده شده‌اند.

از نمونه‌هاي خصوصي يک عدد براي خود فردي که بند ناف را ذخيره کرده بود استفاده شد و ديگري نيز با اهداي فرد مورد نظر براي بيمار ديگري استفاده شد. سه نمونه نيز داريم آماده مي‌کنيم تا براي پيوند بفرستيم.

براي ذخيره سازي بندناف در بانک خصوصي مبلغ دو ميليون تومان به عنوان هزينه اوليه توسط فرد دريافت مي‌شود و پس از آن نيز سالانه بايد صد هزار تومان جهت نگه‌داري از نمونه پرداخت کنند. طبق گفته بانک جهاني مي‌توان يک نمونه بند ناف را تا بيست سال نگهداري کرد. ما نيز در ايران به مردم همين را گفته‌ايم و تا همين زمان از نمونه‌ها نگهداري مي‌کنيم. جايگاه ما از نظر ذخيره سازي خون بندناف در منطقه عالي است.

بسياري از کشورهاي منطقه درخواست داده‌اند براي آنها نيز بانک‌هايي را ايجاد کنيم. در شهر اربيل عراق نيز يک بانک بند ناف احداث کرديم که استقبال خوبي از آن شد ولي در حال حاضر با وضعيتي که در عراق وجود دارد کار در اين شهر فعال نيست.

براي افراد زيادي اين سوال وجود دارد که آيا بايد همه خانواده‌ها خون بند ناف فرزندان خود را ذخيره کنند؟ بايد در پاسخ به اين افراد گفت، هيچ اجباري در اين کار نيست، ولي اگر خانواده‌اي از نظر مالي مشکلي ندارد و مي‌تواند هزينه ذخيره سازي را پرداخت کند، اين کار را انجام دهد. حتي اگر اين خون براي همان فرد استفاده نشد، مي‌توان براي کودکان بيمار ديگري از آن استفاده کرد.

اين نکته وجود دارد که در پيوند بند ناف نياز نيست همه فاکتورهاي ژنتيکي مشابه باشد و تنها چند فاکتور کفايت مي‌کند. بنابراين احتمال اينکه بتوان از بند ناف فردي براي بيمار ديگري استفاده کرد بسيار زياد است و تا به حال نيز کودکان زيادي با همين پيوند توانسته‌اند به زندگي بازگردند.

به خانواده‌هايي که ريسک فاکتور بيماري‌هاي خوني را دارند يا يکي از فرزندان آن خانواده دچار بيماري‌هاي خوني است توصيه مي‌شود تلاش کنند خون بند ناف فرزند جديد را ذخيره کنند. در بسياري از موارد مي‌توان از اين بند ناف براي خواهر يا برادر بيمار استفاده کرد. همانگونه که سال گذشته خانواده‌اي از شهرستان داراب استان فارس خون بند ناف فرزند خود را ذخيره کرده بودند که براي برادر بزرگتر آن فرد که دچار بيماري تالاسمي بود استفاده شد و در حال حاضر حال آن بيمار مساعد است.


مرتضي ضرابي

رئيس بانک خون بند ناف پژوهشگاه رويان

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: