کد خبر: ۷۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 18
شفا آنلاین>سلامت>مسواک‌ها نه‌فقط به دليل خرابي دندان‌ها بلکه به دليل وجود عوامل بيماري‌زا در محيط، مرتب در معرض خطر آلوده شدن با ميکروارگانيسم‌ها هستند.
به گزارش شفاآنلاین،وقتي شخص به گلودرد استرپتوکوکي مبتلا است يا لثه‌هايش متورم شده‌اند، تعجبي ندارد که ويروس‌ها و باکتري‌ها بر روي مسواکش باقي بمانند و بار ديگر که مسواک مي‌زند دوباره به بدنش برگردند، پس در اين مواقع توصيه مي‌شود مسواک خود را ضدعفوني کند، اما براي اين کار از چه مواد ضدعفوني‌کننده‌اي مي‌توان استفاده کرد؟

محققان آزمايشي انجام داده‌اند که نشان مي‌دهد تاثير مواد ضدعفوني‌کننده مختلف بر روي مسواک‌ها چگونه است. آنان در اين تحقيق بر روي تاثير مواد ضدعفوني‌کننده‌اي مانند کلرهگزيدين گلوکونات، سديم هيپوکلريت و آب بر روي ميکروارگانيسم‌هاي استرپتوکوکي مطالعه کرده‌اند و مسواک‌هاي 21 کودک را که بين 5 تا 12 سال سن داشتند براي اين کار انتخاب کردند. شيوه آزمايش به اين شکل بود که اين مسواک‌ها بعد از 5 روز متوالي و روزي دو بار مسواک زدن، در 3 محلول مختلف غوطه‌ور شدند و البته 4 تا 5 ساعت پيش از قرار گرفتن در اين محلول‌ها هم در آب گوشت‌ پخته قرار گرفتند.

محققان سپس مسواک‌ها را به 3 گروه تقسيم کردند و گروه اول را در کلرهگزيدين 2/0 درصد، گروه دوم را در سديم هيپوکلريت 1درصد و گروه سوم را در آب خالص قرار دادند. آنها پس از 24 ساعت مسواک‌ها را بيرون آوردند و دوباره در آب‌گوشت‌هاي پخته قراردادند و سپس آزمايش‌هاي خود را براي سنجيدن ميزان باکتري‌هاي استرپتوکوکي شروع کردند.

تحليل‌هاي نهايي نشان مي‌دهد که ضدعفوني کردن با کلرهگزيدين باعث کاهش 100درصدي توده‌هاي باکتري‌هاي استرپتوکوکي شده است؛ درحالي‌که سديم هيپوکلريت اين ميکروارگانيسم‌ها را 71درصد کاهش داده است و در مقابل، باکتري مسواک‌هايي که در آب خالص قرار داده‌شده بودند تنها 14درصد کاهش پيداکرده بودند.

اين نتايج نشان مي‌دهد که کلرهگزيدين و سديم هيپوکلريت سبب ضدعفوني کردن مسواک‌ها مي‌شوند. به گفته پژوهشگران، تفاوت فاحش آلودگي مسواک‌هاي گروه 3 با دو گروه ديگر نشان مي‌دهد درصورتي‌که شخص مسواکش را با آب بشويد و در محيط عادي نگاه دارد، آن را به منبعي از آلودگي تبديل کرده است.

اين يافته‌ها مي‌گويند که اشخاص بايد مسواک‌هاي خود را در دوره‌هاي زماني مشخص ضدعفوني کنند. اين کار براي جلوگيري از دچار شدن مجدد به عفونت‌هاي استرپتوکوکي ضروري است و در ضمن به‌سلامت عمومي شخص هم کمک مي‌کند.

گفتني است اين تحقيق تنها روي ميکروارگانيسم‌هايي که دردهان شخص رشد مي‌کنند، انجام‌گرفته است و محققان مي‌گويند در مراحل بعد، بر روي بقاي ساير ميکروارگانيسم‌ها مانند ساير باکتري‌ها، قارچ‌ها و ويروس‌ها کار خواهند کرد. در ضمن آنان مي‌گويند خواص ضدعفوني‌کنند‌‌گي ساير محلول‌هاي ضدميکروبي مانند نمک و برگ چريش به‌عنوان جايگزين‌هايي مقرون‌به‌صرفه، قابل‌دسترس و غير سمي مي‌توانند مورد بررسي قرار گيرند.

مسواک‌هاي آلوده، با پوسيدگي دندان و التهاب لثه و دهان تماس داشته‌اند و به همين دليل است که انجمن دندان‌پزشکان آمريکا توصيه مي‌کند اشخاص مسواک خود را هر 2 تا 3 ماه يک‌بار تعويض کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: