کد خبر: ۷۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 16
شفا آنلاین>سلامت>تحقيقات جديد نشان مي‌دهند که افراد مبتلا به نشانه‌هاي اوتيسم ممکن است نسبت به افراد ديگر خلاق‌تر باشند.
به گزارش شفا آنلاین،اوتيسم اختلالي رشدي است که با مشکلاتي در مهارت‌هاي اجتماعي، احساسي و ارتباطي همراه است. تخمين زده مي‌شود که در آمريکا از بين هر 68 کودک، يک کودک مبتلا به اوتيسم بوده و اين اختلال در پسران پنج برابر شايع‌تر از دختران است.

 مطالعات پيشين نشان مي‌دهند که افراد داراي نشانه‌هاي اوتيستيک که معيارهاي لازم را براي تشخيص قطعي بيماري اوتيسم ندارند، ممکن است نسبت به افرادي که فاقد اين علائم هستند، از مهارت‌هاي شناختي بيشتري برخوردار باشند.

بر اساس گفته‌هاي دکتر بست، محقق دانشگاه استرلينگ در انگلستان، اين پژوهش بر پايه يافته‌هاي تحقيقات پيشين انجام شده و نشان مي‌دهد که افراد با نشانه‌هايي از اوتيسم خلاقيت بيشتري در مهارت حل مساله دارند. «اين مطالعه، اولين پژوهشي است که ارتباط بين نشانه‌هاي اوتيسم و طرز فکر خلاقانه را مي‌يابد.

اين مطالعه توضيح مي‌دهد که چگونه بعضي افراد که با يک مشکل ناتوان کننده شناخته مي‌شوند، مي‌توانند از مهارت و استعداد بالاتري در برخي زمينه‌ها برخوردار باشند.»


نشانه‌هاي اوتيسم به ايده‌هايي فراتر انتظار در تست خلاقيت منجر شدند

براي دست‌يابي به اين نتايج که در نشريه Journal of Autism and developmental disorders به چاپ رسيده، تيم تحقيقاتي دکتر بست، داده‌هاي به دست آمده از 312 نفر ناشناس را که پرسشنامه‌اي آنلاين مربوط به جمع‌آوري اطلاعات درباره علائم اوتيسم را پر کرده بودند، تحليل و بررسي کردند.

در اين مطالعه همچنين از هر شرکت‌کننده خواسته شد تا در شماري از تست‌هاي خلاقيت شرکت کنند. در اين تست‌ها شرکت‌کنندگان بايد تمام استفاده‌هاي ممکن را از اقلامي نظير گيره کاغذ و يا آجر که به ذهنشان مي‌رسيد، ذکر کنند. محققان سپس تعداد ايده‌هاي شرکت‌کننده‌ها و نيز خلاقيت و منحصربه‌فرد بودن آنها را بررسي کردند.

شرکت‌کنندگاني که از علائم اوتيستيک بيشتري برخوردار بودند، گرچه ايده‌هاي کمتري نسبت به افراد با علائم اوتيستيک کمتر داشتند، افکارشان پيچيده‌تر و غيرمعمول‌تر بود.

دکتر دوئتري از دانشکده روان‌شناسي در دانشگاه آنجليا در انگلستان و از محققان اين پژوهش مي‌گويد: «از آنجا که معمولا تصور مي‌شود افراد با علائم اوتيستيکِ بيشتر، داراي پردازش سخت‌تري در افکار باشند، نتايج بسيار شگفت‌آور است.»

اين گروه خاطرنشان مي‌کند محققان قبلي که از آزموني مشابه استفاده کرده بودند، متوجه شده‌اند که افراد عادي معمولا در ابتدا از ارتباط کلمات و ديگر استراتژي‌هاي ساده ذهني کمک مي‌گيرند تا ايده‌هاي واضح و بديهي ارائه دهند، پس از آن نياز به استراتژي‌هاي پيچيده‌تري است که منجر به ايده‌هاي خلاقانه مي‌شود.

اما محققان گمان مي‌کنند که افراد داراي اوتيسم اول به سراغ استراتژي‌هاي پيچيده‌تر ذهني مي‌روند و همين امر، آنها را قادر مي‌سازد تا از ابتدا ايده‌هاي غيرمعمول‌تري داشته‌ باشند او مي‌گويد: «به عبارت ديگر، در اين افراد مسير اصلي ارتباطي که آنها را قادر مي‌سازد تا ايده‌هاي متفاوتي داشته باشند، تخريب شده، در حالي‌که توانايي ويژه‌شان در ايجاد پاسخ‌هاي غيرمعمول نه تنها آسيب نديده که در برخي نيز بالاتر است.»

به نقل از محققان، اين يافته‌ها درک بهتري از چگونگي سازگاري مغز افراد با علائم اوتيسم در حل مسائل روزمره زندگي فراهم مي‌کند.
دکتر بست خاطرنشان مي‌کند که البته همه افراد با علائم اوتيستيک، داراي خلاقيت بيشتري در ظرفيت حل مساله خود نيستند. «اين نکته قابل ذکر است که تفاوت‌هاي بسيار زيادي ميان افراد مبتلا به اوتيسم وجود دارد.

افرادي وجود دارند که در عملکرد مستقل خود با مشکلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌کنند. در مقابل، افرادي هستند که از آسيب کمتري برخوردارند. همچنين، تمام افرادي که داراي اختلال اوتيسم و علائم وابسته به آن هستند، لزوما در حل مسائل خلاق و ماهر نيستند. فهم اين تفاوت‌ها کليد اصلي درک بيماري اوتيسم و تاثير آن بر زندگي افراد خواهد بود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: