کد خبر: ۷۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 10
شفا آنلاین>سلامت>محققان به دنبال درمان جديدي هستند که انقلابي بالقوه در درمان سپسيس و سندرم زجر تنفسي حاد (ARDS) به وجود مي‌آورد.
به گزارش شفا آنلاین، اين دو بيماري، هر کدام از علل اصلي مرگ در بيماران بستري در بيمارستان به شمار مي‌آيند. در حال حاضر، درمان موثري براي اين دو سندرم تهديدکننده حيات وجود ندارد.

اين داروي جديد ضدالتهابي، به نام SAN101، به وسيله تيمي از دانشمندان و پزشکان اسکاتلندي ابداع و معرفي شده و نتيجه کشف اوليه‌اي است که دانشمندان حدود 6 سال قبل به آن دست يافتند. نتايج پيش‌باليني اين تحقيق به تازگي در نشريه Science Translational Medicine به چاپ رسيده است.

اين تيم تحقيقاتي، نانوذراتي را ابداع کرده‌اند که به سلول‌هاي ايمني باند شده و چرخه بيش از حد التهاب را (که باعث بروز سپسيس و ARDS مي‌شود را مهار مي‌کند.

رويکرد جديد اين توانايي را دارد تا تاثير سپسيس و ARDS را در افراد شديدا بدحال کاهش دهد. محقق ارشد اين مطالعه معتقد است: «به نظر مي‌رسد ما در جاده پيشرفت به سوي درمان باليني سپسيس و ARDS قرار گرفته‌ايم.»

سپسيس زماني رخ مي‌دهد که سيستم ايمني بدن در گردابي از واکنش‌ها، از جمله التهاب گسترده، گرفتار مي‌آيد. اين التهاب منجر به کاهش قابل توجه فشار خون مي‌شود که منبع تامين خون ارگان‌هاي حياتي را با محدوديت روبرو کرده و باعث نارسايي چند ارگاني مي‌شود.

يکي از عوارض اصلي و رايج سپسيس، ARDS است. تا 25 درصد از بيماران مبتلا به سپسيس شديد، به ARDS مبتلا شده و تا نيمي از اين دسته از بيماران جان خود را از دست مي‌دهند. آنچه محققان به عنوان درمان معرفي کرده‌اند، يک نانوذره ضدالتهابي است که خود را به ماکروفاژها باند مي‌کند. اين نانوذره اساسا التهاب را بلوک کرده و در چرخه واکنش‌هايي که منجر به سپسيس و ARDS مي‌شود، ايجاد تداخل مي‌کند.


محققان معتقدند: «اين يک مطالعه مهيج است که کارآيي فرمولاسيون نانوذره جديدي را در مدل‌هاي موشي پيش‌باليني مبتلا به سپسيس و مدل ريه انساني از ARDS که در آزمايشگاه قرار دارد، نشان مي‌دهد. اين تحقيق مورد نياز، يک نقطه عطف اساسي را پيشرفت SAN
101 معرفي مي‌کند که راه را براي ادامه توسعه دارو براساس ارزيابي نهايي در بيماران هموار مي‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: