کد خبر: ۷۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 08
شفا آنلاین>سلامت>براساس نتايج به دست آمده از يک مرور نظام‌مند که در JAMA به چاپ رسيده، شواهد موجود، از مصرف روزانه کورتيکواستروئيدهاي اينترانازال موضعي، همراه با شستشوي بيني و سينوس‌ها با سالين، به عنوان خط اول درمان سينوزيت مزمن در بزرگسالان حمايت مي‌کند. اين شواهد و توصيه‌ها بالاترين درجه، يعني A-I را کسب کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین،محققان در اين تحقيق، داده‌هاي 29 مقاله را بررسي کردند. اين داده‌ها مربوط به درمان‌هاي سينوزيت مزمن در بزرگسالان بود. مطالعات، شامل 12 متاآناليز، 13 مرور نظام‌مند و 4 کارآزمايي باليني تصادفي شاهددار بودند. در ميان نتايج، موارد زير قابل توجه هستند:

1) آنتاگونيست‌هاي لوکوترين نيز براي درمان نگهدارنده در بيماران مبتلا به سينوزيت با پوليپ توصيه مي‌شود (A-II).

2) کورتيکواستروئيدهاي سيستميک به عنوان درمان متناوب يا خلاصي‌بخش براي بيماراني که پوليپ‌هاي بيني دارند، قويا توصيه مي‌شود (A-I).

3) آنتي‌بيوتيک‌هاي کوتاه‌مدت و ماکروليدهاي طولاني‌مدت براي بيماران بدون پوليپ توصيه مي‌شود (A-II).

دکتر توماس شوونک، از نشريه New England Journal of Medicine، معتقد است: «اين نتايج بر استراتژي‌هاي درماني نسبتا کمي توجه ويژه نشان داده که براي آنها شواهد قابل قبولي وجود دارند.»
در اين تحقيق، جدول قابل استفاده‌اي آورده شده که فهرستي را از درمان‌هاي موجود، دوزاژ داروها، اثرات جانبي بالقوه و ديگر توصيه‌هاي نويسندگان در خود گنجانده است که قابل مقايسه با دستورالعمل‌هاي مورد قبول کنوني است. همچنين، الگوريتم درماني مبتني بر شواهدي نيز در اين مرور نظام‌مند قابل دستيابي است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: