کد خبر: ۷۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 07
شفا آنلاین>سلامت>شایع‌ترین نشانه‌های بیماری هوچکین بزرگ شدن غدد لنفاوی در بدن بیمار است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمدرضا قوام‌نصیری متخصص آنکولوژی در خصوص علل به‌وجود آمدن بیماری هوچکین گفت: علت بروز اغلب سرطان‌ها ناشناخته است اما علت ایجاد بیماری هوچکین ویروسی به نام اپیشتین‌بار است که در ضایعات هوچکینی اغلب دخالت دارد و می‌توان آن را در بدن بیمار مشاهده کرد یا آنتی کور آن را در خون اندازه‌گیری کرد.

وی در مورد علائم بیماری هوچکین اظهار کرد: در بیماری هوچکین ابتدا سیستم لنفاوی بدن فرد درگیر خواهد شد و غدد لنفاوری در قسمت‌هایی از بدن از جمله در اطراف گردن و قفسه‌ی سینه متورم می‌شود که در اصطلاح به آن آدنوپاتی می‌گویند لذا ممکن است در هر قسمت از بدن مشاهده شود.

قوام نصیری افزود: بزرگ شدن غدد لنفاوی در بیماری هوچکین از شایع‌ترین علائم است که ممکن است تا کشاله‌ی ران ادامه یابد ولی بیشتر در دو طرف گردن و زیر بغل و بالای دیافراگم بروز خواهد کرد.

وی درباره‌ی محدوده‌ی سنی که افراد بیشتر به بیماری هوچکین مبتلا می‌شوند، گفت: معمولاً سن افراد مبتلا به هوچکین در دهه‌های چهارم و پنجم می‌باشد ولی در جوانان و افراد بالای 50 سال هم ممکن است اتفاق بیافتد.

این متخصص آنکولوژی درباره نحوه‌ی درمان گفت: در مراحل ابتدایی بیماری هوچکین می‌توان از پرتودرمانی یا رادیوتراپی استفاده کرد که باید در این مرحله تمام سیستم لنفاوی رادیوتراپی شود. اما در مراحلی از این بیماری که پیشرفت زیادی کرده باشد از داروهای شیمی درمانی برای بهبود بیمار استفاده می‌کنیم. در گذشته در درمان با استفاده از اشعه از دُزهای بالای اشعه استفاده می‌شد ولی امروزه دُز اشعه را کاهش داده‌ایم که همان نتایج را با عوارض کمتر به دست آورده‌ایم.

وی با اشاره به دوره درمان هوچکین در هر مرحله از پیشرفت تأکید کرد: در درمان با استفاده از اشعه معمولاً حدود 4 تا 5 هفته و در درمان شیمی‌درمانی بر حسب میزان پیشرفت بیماری در فرد و همچنین میزان مقاومت بدن بیمار 4 تا 6 دوره‌ی درمانی، درمان بیمار به طول می‌انجامد که ممکن است گاهی شیمی درمانی توأم با اشعه‌دهی انجام شود.

قوام نصیری درباره تأثیر بیماری هوچکین بر روی سیستم بدن تصریح کرد: بیماری هوچکین از انواع بسیار خوش‌خیم سرطان به شمار می‌شود که اگر در مراحل اولیه شناسایی گردد به راحتی قابل درمان خواهد بود و عوارضی نخواهد داشت. اما اگر این بیماری پیشرفت کند و مغز استخوان را احاطه کند و به سیستم عصبی دسترسی پیدا کند ممکن است به مغز یا کبد آسیب برساند که در این مرحله درمان دشوار است و امکان بروز عوارض جانبی هم وجود دارد تا حدی که ممکن است موجب مرگ بیمار گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: