کد خبر: ۷۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 04
دکترهاشمی:
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >وزیر بهداشت گفت: برخی می گویند حوزه درمان حوزه ای پرهزینه است در حالی که عدم مسوولیت پذیری همین افراد این بخش را پرهزینه کرده است.

به گزارش شفاآنلاین ،حسن قاضی زاده هاشمی پنجشنبه شب در همایش سراسری بهورزان و مربیان نمونه کشور در مشهد افزود: اگر امروز 700 هزار نفر در حوزه درمان زیر خط فقر هستند به این دلیل است که مسوولان به وظیفه خود عمل نکرده اند.


وی گفت: دولت تدبیر و امید مسیر خیلی خوبی را در حوزه سلامت انتخاب کرده که اگر کارشکنی یا کم کاری های عده ای نباشد این مسیر به خوبی پیش می رود.

وزیر بهداشت با اشاره به سهم مالی تحقق نیافته بخش سلامت در کشور افزود: دو درصد از مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد از درآمد قانون هدفمندی یارانه ها سهم بخش سلامت است که هنوز تحقق نیافته است.

وی ادامه داد: اکنون وزارت بهداشت در دیوان محاسبات 20 پرونده دارد که برای هیچ تشکیل شده زیرا هزینه های بخش درمان بسیار گسترده است و برای ایجاد عدالت در حوزه درمان و ارتقا این بخش باید هزینه کرد.

هاشمی گفت: دائما به این وزارتخانه انتقاد می کنند که چرا به مساله پیشگیری توجهی ندارد و تمرکز کار خود را بر درمان گذاشته است اما مگر می شود که مردم بیمار را درمان نکرد تا فوت کنند.

وی افزود: کسانی که چنین انتقاداتی به وزارت بهداشت دارند خود از همه نوع رفاهی برخوردار بوده و به محض اندک احساس بیماری از بهترین خدمات درمانی و بیمه ای بهره مند می شوند پس اقشار ضعیف جامعه نیز به ابزارهای حمایتی درمان نیاز دارند و باید از خدمات درمانی بهره مند شوند.
وی بیان کرد: درمان بخشی از پیشگیری و بهداشت است و از بروز یک فاجعه اجتماعی جلوگیری می کند اما متاسفانه کسانی که باید وزارت بهداشت را در این امر یاری کنند بعضا وارد حاشیه ها می شوند و از اصل موضوع دور می مانند.

وزیر بهداشت در ادامه به اهمیت نقش بهورز در ارتقا سلامت جامعه پرداخت و گفت: بهورزی یک نوع رفتارسازی، کار بنیادی و فرهنگی است و بهورزان نقشی پیامبرگونه دارند.
وی افزود: انتخاب عنوان بهورز برای این گروه اجتماعی زحمتکش در روستا نامی بسیار زیبا و زیباترین نام در گروه پزشکی به شمار می رود زیرا همواره این افراد در تلاش برای بهبودی و زیبایی بخشیدن به جامعه هستند.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت بهداشت جسم و روان نیز گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات، فضای مجازی و ماهواره بهداشت روان مردم را تهدید می کند و اکنون کار فرهنگی در این حوزه بسیار دشوار است.

وی افزود: اکنون تغییر رفتاری که در خوراک، معاشرت ها، زندگی، ورزش و سایر فعالیت های اجتماعی انسان ها بوجود آمده، تغییراتی که از نظر ژنتیکی در مواد غذایی ایجاد شده، سودجویی و پول پرستی و خلاف اخلاق رفتار کردن جماعتی که در حوزه غذا، هوا و آب فعالیت دارند همه و همه بلای جان مردم شده است.

هاشمی ادامه داد: در این شرایط با توجه به اینکه تریبونی هم در اختیار بهورزان نیست کار فرهنگی و تغییر رفتار ایجاد کردن برای یک جمعیت 80 میلیونی بسیار دشوار است به ویژه در شرایطی که دامنه رفتارهای پرخطر، اعتیاد و تبلیغات برای مواد غذایی مضر مانند فست فود روز به روز گسترش پیدا می کند.

وی گفت: اکنون از مجموع 10 تخت بستری که در یک بیمارستان روانپزشکی وجود دارد هفت تخت به معتادان مواد مخدر صنعتی اختصاص پیدا کرده، همچنین بیشترین علل بیماری اسکیزوفرنی در کشور به اعتیاد مربوط می شود.

وزیر بهداشت ایجاد تغییر نگاه در مسوولان را نیز کاری دشوار از سوی بهورزان ذکر و بیان کرد: برخی مسوولان اقدام به اجرای پروژه های اقتصادی بزرگ در کشور می کنند بدون اینکه به عوارض بهداشتی یا سهم سلامت مردم از آن پروژه توجه نمایند.

وی گفت: روز به روز بر تعداد کارخانه های دودزا و آلاینده محیط زیست، خودروهای ارزان، فاقد ایمنی و کیفیت افزوده می شود بدون اینکه به سلامت و ایمنی جان مردم توجه شود، بخش پیشگیری از دیدگاه مسوولان کشور بخشی پرهزینه است که صرفا به وزارت بهداشت مربوط می شود.


هاشمی افزود: پیشتر در کنار هر فعالیت اقتصادی یک فعالیت اجتماعی نیز انجام می شد اما اکنون در پروژه های بزرگ به مساله سودجویی توجه می شود، پیوست سلامت فقط شعار شده است.

وی ادامه داد: طرح مسکن مهر اجرا می کنیم بدون اینکه به ساخت درمانگاه آن فکر کنیم یا کیلومترها اتوبان می سازیم بدون اینکه قبل از آن نسبت به استقرار پایگاه اورژانس در آن اقدام کنیم.
وزیر بهداشت مشکل عمده در موضوع پیشگیری را متقاعد کردن مسوولان ذکر و بیان کرد: روزانه مواد شیرین کننده، مواد شور کننده و روغن های مختلف و سیگار وارد بازار می شود بدون اینکه عوارض سلامت برای آن در نظر گرفته شود.
وی گفت: مسوولان برای جلوگیری از قاچاق، عرضه این محصولات مضر برای سلامتی را در بازار آزاد کرده اند در حالی که می توانند به جای رها کردن این بخش جلوی قاچاق را بگیرند و اهرم های نظارتی خود را در این بخش گسترش دهند.
هاشمی تکثیر بهورزان از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهرها را اقدامی ارزشمند در حوزه بهداشت توصیف و بیان کرد: اگر بهورزان شهری یا مراقبان سلامت بتوانند مشابه بهورزان روستایی عمل و با همان انگیزه ها در حاشیه و داخل شهرها ارائه خدمت کنند بزرگترین خدمت را به بخش سلامت کشور کرده اند.
وی افزود: کار پزشک بر اساس سیستمی که در آن تربیت شده نسخه نوشتن و درمان کردن است و کمتر در امر پیشگیری کارایی دارد اما مسوولیت بهورز یا مراقب سلامت فراتر از درمان بوده و نیروی انسانی در دسترس، ارزان و کارآمدتر در حوزه های اجتماعی و فرهنگی در بخش پیشگیری و درمان است.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بهورزان در شهرها فعال شوند بزرگترین اقدام را در پیشگیری از بزرگترین عامل مرگ مردم ایران که به بیماری های غیرواگیر مربوط می شود، انجام خواهند داد.
وی گفت: داشتن آمار صحیح درباره بیماری های غیرواگیر مانند بیماریهای تنفسی، کم تحرکی، چاقی، فشار خون و دیابت در جهت اقدام برای پیشگیری از بروز آنها با همکاری بهورزان میسر می شود زیرا اغلب آماری که در این خصوص ارائه می شود بر اساس حدس و گمان است.
هاشمی با اشاره به مشکلات بهورزی و تلاش های انجام شده برای رفع آنها افزود: احتساب دوره دو ساله بهورزی جزو سنوات خدمتی بهورزان و قرار گرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان آور در قالب لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.
وی در مورد بازنشستگی پیش از موعد و با 25 سال خدمت بهورزان نیز گفت: بازنشستگی پیش از موعد بهورزان مصوبه مجلس شورای اسلامی است و می توان این موضوع را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز پیشنهاد داد تا مورد پیگیری قرار گیرد.
وزیر بهداشت در مورد ارتقا آموزشی بهورزی و امکان تحصیل آنان در مقاطع مختلف هم گفت: طرح بومی گزینی اجرا شده و 30 درصد جذب دانشجویان در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر گروهها به داوطلبان بومی اختصاص پیدا کرده و در این بخش امتیازات ویژه ای با توجه به سوابق خدمتی بهورزان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: موفق ترین پزشکان در حوزه های مختلف قبلا بهدار بوده اند لذا در حد بضاعت اعتباری و قانونی این وزاتخانه می توان در ارتقا شغلی و آموزشی بهورزان اقداماتی انجام داد.
هاشمی گفت: از ابتدای کار دولت یازدهم تاکید وزارت بهداشت تفویض اعتبارات و اختیارات حوزه بهداشتی هر استان و منطقه به مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی آن منطقه بوده لذا اکنون مباحث مالی حوزه بهداشتی در اختیار روسای دانشگاههای علوم پزشکی است که امیدوارم این امر به حوزه درمان نیز تسری یابد.
وی بیان کرد: با توجه به سابقه 40 ساله کار بهورزی در ایران این بخش نیازمند به روزسازی تشکیلاتی و بازنگری در نوع ارائه خدمت است.
وزیر بهداشت افزود: رده بندی بهورزان بر اساس سوابق خدمتی مانند سیستم نظامی ضروری است زیرا در ارتقا حرفه و دانش بهورزی مفید است و باید وضع معیشتی بهورزان نیز بهتر شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: