کد خبر: ۷۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 02
شفا آنلاین>سلامت>شرکت هايي که آب هاي معدني با نيترات بالا توليد مي کنند، هفته آينده معرفي خواهند شد.
به گزارش شفا آنلاین، رييس سازمان غذا و دارو در آخرين اظهار نظر گفته که برخي آب هاي بطري نيترات بيش از حد مجاز دارند و اعلام کرده که  نتيجه بررسي وضعيت آب هاي آشاميدني بسته بندي هفته آينده اعلام مي شود.وي مي گويد:هر ساله اين کار انجام مي شود و  نتيجه سال گذشته اين بود که حدود سه درصد آب هاي آشاميدني بسته بندي غير قابل تاييد بودند که مجوز آنها رد شد.

 يک ماه قبل بود که وزير بهداشت به سازمان غذا و دارو مأموريت داد ( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد) تا ظرف حداکثر يک ماه آينده از کليه آب هاي معدني توليدي کشور نمونه برداري شود و نسبت به ارزيابي سلامت و کيفيت آنها اقدام شود.

 دکتر سيد حسن هاشمي  افزايش مصرف آب معدني و لزوم اطمينان بيشتر از سلامت و ايمني اين فرآورده در کشور را ضروري دانست و سازمان غذا و دارو را مکلف کرد تا نوع آب هاي بسته بندي شده شامل آب آشاميدني و آب معدني مبتني بر ضوابط و واقعيات مربوطه را تعيين و مشخص کند.

نمونه برداري از تمامي آب هاي معدني

از طرفي مديرکل آزمايشگاه هاي مرجع کنترل سازمان غذا و دارو در اين راستا مي گويد:تمامي آب هاي معدني و آشاميدني کشور نمونه برداري شده و اين آب ها از چند جنبه مختلف در حال  بررسي هستند تا اقدامات لازم به سرعت بر روي آن انجام شود و در صورت وجود مواردي از تخلف، از جنبه نظارتي و کنترلي به دانشگاه ها اعلام خواهيم کرد تا اقدام لازم صورت بگيرد.

چند نوع آب داريم ؟

به گفته دکتر حسين رستگار،مديرکل آزمايشگاه هاي مرجع کنترل سازمان غذا و دارو ، آب ها دو نوع هستند يکي آب هاي معدني و ديگري آشاميدني؛

آب هاي معدني بايد طي چهار فصلي که از منابع برداشت مي شود از لحاظ شرايط مواد معدني ، کيفيت و ديگر عوامل  يکسان باشد و اين آب ها در چهار فصل بررسي مي شود که نبايد شرايط آن تغييري داشته باشد .

اما آب آشاميدني آبي است که مي تواند تغيير فصلي داشته باشد و همينطور تغييراتي را در آب هاي آشاميدني ايجاد مي کنند که مي توانند مقداري املاح به آن اضافه يا کم کنند بنابراين آب آشاميدني و آب معدني  تفاوت هايي دارند.

رستگار تصريح مي کند که  تا به امروزه در بررسي ها هيچ گونه مشکلي  ديده نشده است و اگر مشکلي وجود داشته باشد حتما اعلام خواهد شد و برخوردها نيز از طريق مسير قانوني صورت مي گيرد و مردم در اين خصوص هيچ نگراني نداشته باشند.

آب هاي زيرزميني به دليل وجود نيترات مشکل آفرين هستند

از طرفي دکتر علي اکبر سياري معاون بهداشت وزير بهداشت نيز مي گويد:در استانداردهاي آب؛ نيترات، کلر، ميکروب و فلزات سنگين  در اکثر مناطق تهران بررسي مي شود که هيچ يک از اين موارد بجز نيترات در آب تهران وجود ندارد و نيترات هم در حد استاندارد است.

وي با اشاره به وضعيت بهتر آب در سال جاري نسبت به سال گذشته گفته که ما براي کيفيت آب به وزارت نيرو هشدار مي دهيم اما در هر صورت وزارت نيرو در شرايط سختي آب با کيفيت براي شهر بزرگي مانند تهران تامين مي کند و آب هاي زيرزميني به دليل وجود نيترات مشکل آفرين هستند که با راه اندازي پروژه قمر بني هاشم (ع)با احداث 148 کيلومتر لوله کشي در اطراف تهران اين مشکل نيز برطرف مي شود.

10 برند آب معدني داراي مشکل در سال 93

اما ديناروند معاون غذا و داروي وزير بهداشت مي گويد:نتايج بررسي ها در سال 93 نشان داده که از 300 برند آب بسته بندي شده در کشور، 10 برند داراي مشکل بودند و مهمترين مشکل آنها نيز ميزان بالاتر از حد مجاز نيتريت و نيترات بود.

به گفته وي برخي از اين آب هاي بسته بندي شده از آب هاي زيرزميني يا سطحي که با کودهاي شيميايي ارتباط داشتند، تهيه شده و ميزان نيترات و آلودگي آنها بيش از حد مجاز بود.در بررسي امسال نيز اگر به چنين نتيجه اي برسيم، شرکت هايي که آب آشاميدني آنها داراي آلاينده بيش از حد مجاز باشد ديگر اجازه توليد نخواهند داشت و اين محصولات آنها از چرخه توليد خارج مي شود.

آلايندگي جنس بطري ها

رييس سازمان غذا و دارو همچنين درخصوص آلايندگي جنس بطري اين محصولات نيز گفته که ممکن است برخي از اين محصولات در بطري هاي خود از پليمرهايي استفاده کننده که مواد آن به درون آب مهاجرت و آب را آلوده کند و اگر باقيمانده پليمر در اين آب ها بيش از حد مجاز باشد، عامل رد شدن آنها خواهد بود.

 به هر حال موضوع سلامت مردم موضوعي نيست که به راحتي از کنار آن گذشت و اين اقدام وزارت بهداشت بجاست و لازم است که در موارد اينچنيني همواره جديت به خرج داده شود و کارها دنبال شود تا زمينه سهل انگاري و سوء استفاده برخي افراد از بين برود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: