کد خبر: ۷۵۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 08
شفا آنلاین>اجتماعی>نتايج آزمون دستياري در حالي اعلام شد که در حاشيه، آن اتفاقات عديده‌اي رخ داد.
به گزارش شفا آنلاین، بسياري از داوطلبان آزاد که داراي رتبه‌هاي مناسب بودند با اميد به اينکه افزايش ظرفيت صورت گرفته است و بر اساس رتبه سال قبل و ماقبل آن، نيازي نديدند تا رشته‌ها و شهرهاي پايين‌تر را بزنند و درنتيجه با مردودي مواجه شدند.

همچنين آيين‌نامه اين دوره آزمون بعد از ثبت‌نام در حوزه سهميه‌ها تغيير کرد و قانون جديد اعمال شد. همين امر موجب اعتراض داوطلبان آزاد شد.

بر اساس اطلاعيه‌اي که مرکز سنجش پزشکي کشور نيم ساعت قبل از اعلام نتايج بر روي سايت گذاشت، در اين آزمون تعداد 14 هزار و863 نفر ثبت‌نام نمودند که از اين تعداد 12هزار و 102نفر در اين آزمون حاضر بودند و تعداد 7 هزار و 623 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

طبق قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي سهميه بومي مناطق محروم30‌درصد ظرفيت پذيرش، براي رشته‌هاي موردنياز در صورت داشتن حدنصاب 85 درصد گزينش آزاد است.

سهميه ايثار و رزمندگان بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي 25 درصد است که حدنصاب آن 70 درصد گزينش آزاد است.

از ظرفيت اعلامي 2 هزار و 4 نفر به‌صورت آزاد پذيرفته‌شده‌اند که تقريباً برابر با سال گذشته است. از سهميه ايثارگران و رزمندگان 424 نفر با داشتن حدنصاب قبول‌شده‌اند .از سهميه بومي مناطق محروم تعداد 527 نفر که داراي حدنصاب بوده‌اند پذيرفته‌شده‌اند.


راديولوژي رشته منتخب رتبه‌هاي برتر

بر اساس اعلام مرکز سنجش پزشکي از ميان 10 رتبه برتر اين آزمون 7 نفر رشته راديولوژي، 2 نفر رشته چشم‌پزشکي و يک نفر رشته قلب را انتخاب کرده‌اند. رئيس مرکز سنجش در اين خصوص گفت: «بايد بيشتر به اين مسئله توجه کرد، درگذشته اگر به داوطلبان مي‌گفتيم که رشته راديولوژي را انتخاب کنند، آن را رد مي‌کردند ولي امروز از ميان 10 نفر برتر 7 نفر اين رشته را انتخاب مي‌کنند.» پيش‌ازاين رتبه‌هاي برتر آزمون در مصاحبه با روزنامه سپيد (مورخ 5 خرداد 94) از گرايش خود به رشته‌هاي راديولوژي و چشم خبر داده بودند.

عبدالرسول صداقت، رئيس پيشين انجمن راديولوژي ايران درباره دليل گرايش رتبه‌هاي برتر به اين رشته گفت: «علم راديولوژي به‌سرعت در حال پيشرفت است و به عبارتي مي‌توان گفت اين رشته کانون مرکزي در ميان تمام رشته‌هاي پزشکي است.

طبيعتاً مي‌طلبد که افرادي وارد اين رشته شوند که هم علاقه و هم بهره هوشي بالايي داشته باشند. اما متأسفانه بعضي افراد بدون شناخت کافي دراين‌باره قضاوت مي‌کنند که اين رشته استرس کمتري دارد يا درآمد در اين رشته زياد است يا يک متخصص راديولوژيست با بيمار کمتر تماس دارد.

درست است که نسبت به رشته‌هاي مانند زنان استرس کمتري دارد اما با ورود رشته راديولوژي مداخله‌اي، عمل‌هاي بسته‌اي صورت گرفت که استرس خاص خود را دارد.اين رشته در کشورهاي امريکا، استراليا و کشورهاي پيشرفته نيز در رتبه اول قرار دارد. ما نبايد بر اساس يک سري نادانسته‌ها قضاوت نامناسبي داشته باشيم.»

سيد ضياءالدين طباطبايي هم درباره علت تمايل رتبه‌هاي برتر به رشته چشم‌پزشکي گفت: «اين رشته ظرافت‌هاي خاص خود را دارد و به‌نوعي رشته‌اي لوکس است که تميزتر از رشته‌هاي ديگراست. از ديگر مزاياي اين رشته اين است که جراح حين عمل و درنهايت چند ساعت پس‌ازآن نتيجه کار خود را مي‌بيند و مانند جراحي‌هاي ديگر زمان زيادي نمي‌برد تا نتيجه عمل مشخص شود.» اين عضو انجمن چشم‌پزشکان توضيح داد: «اين رشته با تکنولوژي روز هماهنگ است و کمتر رشته‌اي مانند اين رشته با تکنولوژي و فناوري روز عجين شده است، همچنين اين رشته وابستگي خاصي به رشته‌هاي ديگر ندارد و حتي بيهوشي نيز ندارد.»

طباطبايي ميزان درآمد اين رشته را نيز نسبت به برخي ديگر از رشته‌هاي جراحي مطلوب دانست: «ظرافت و پاکيزگي اين رشته و درگير نبودن بااندام‌هاي داخلي، در کنار تنوع بالاي جراحي‌هاي اين رشته مي‌تواند مجموعه عللي باشد که اين رشته را براي متقاضيان جذاب کرده است.»

استاد رشته زنان و زايمان دانشگاه تهران، شيرين نيرومنش در مورد علت گرايش داوطلبان به رشته‌هايي همچون راديولوژي گفت: « اصولاً پزشک‌ها به دنبال رشته‌هاي لوکسي مانند رشته راديولوژي هستند. راديولوژي رشته‌اي است که ميزان شکايات آن نسبت به رشته‌هاي ديگر کم است و ميزان استرس آن نيز به همان اندازه کمتر است. همچنين مزايا و تعرفه‌ها در اين رشته بسيار مناسب است.

البته بايد توجه کرد که دستيار‌ها نسبت به گذشته فرق کرده‌اند.درگذشته افراد خيلي به دنبال درآمد نبودند و بيشتر به علاقه خود گرايش داشتند، اما در حال حاضر ديدگاهشان تغيير کرده مي‌خواهند که در کنار کارشان به زندگي خود نيز برسند.» وي در خصوص نبود رشته زنان در ميان انتخاب‌هاي رتبه‌هاي برتر گفت: «رشته زنان رشته‌اي است که کشيک دارد و اورژانس‌هاي بسيار شلوغي دارد و در دوره دستياري فرد بايد زندگي‌اش را بايد در اين دوره بگذارد حتي در تخصص هم به همين‌گونه است. اين رشته بسيار وقت‌گير و سختي محسوب مي‌شود.» احمد سينايي‌پور، چهره ماندگار پزشکي، نيز درباره علت تمايل پذيرفته‌شدگان آزمون ارشد به رشته راديولوژي مي‌گويد: «رشته‌هاي پاراکلينيکي به دليل سرمايه‌گذاري در اين بخش، درآمد بيشتري به نسبت پزشکي عمومي دارند و به همين دليل تمايل به حضور در اين رشته‌ها بيشتر است .» وي در اين خصوص افزود:«برخي افراد هستند که تمايل به سرمايه‌گذاري در اين حوزه را دارند و فضاي کار را براي فارغ تحصيلان اين رشته فراهم مي‌کنند.درواقع درآمدزايي اين رشته دليل موجهي براي تمايل به ادامه تحصيل افراد در اين رشته است.»

اين متخصص علوم آزمايشگاهي ايجاد زمينه فکري و به‌نوعي فرهنگ‌سازي را دليل ديگري براي علاقه‌مندي افراد بيان کرد و گفت: «همين انگيزه مالي و فضاي اشتغال مناسب به‌مرورزمان اين زمينه فکري را براي افراد ايجاد کرده است که راديولوژي مي‌تواند برايشان مطلوب باشد ،البته برخي افراد واقعاً به اين رشته علاقه داشته و از سر علاقه شخصياين رشته را انتخاب مي‌کنند.»

موارد متناقض در مورد ظرفيت‌ها

از سوي ديگر، آزمون امسال هم مثل هميشه حاشيه‌هايي داشت. بعد از برگزاري اين آزمون افزايش ظرفيت اعلام شد و در آيين‌نامه اوليه سهميه‌ها به اين‌گونه تعريف شد: سهميه بومي مناطق محروم با 30 درصد از ظرفيت کل با حدنصاب 85 درصد از گزينش آزاد، سهميه ايثارگران و رزمندگان با 20 درصد ظرفيت کل که حدنصاب 80 درصد گزينش آزاد را داشته باشند. اما با تغيير آيين‌نامه سهميه به 25 درصد افزايش يافت آن‌هم با حدنصاب 70 درصد از گزينش آزاد.

يکي از داوطلبان معترض در اين خصوص گفت: «متأسفانه اين تبصره را زماني اعلام کردند که داوطلبان ثبت‌نام کردند و اين آيين‌نامه داراي تناقض است.بايد اين تبصره را براي دوره بعد اعمال مي‌کردند. افرادي که داراي سهميه هستند اگر نمي‌توانستند حدنصاب را پر کنند بر اساس قوانين جزو سهميه آزاد حساب مي‌شدند اما با ايجاد اين تغييرات حدنصاب کاهش‌يافته و افراد راحت‌تر مي‌توانند حدنصاب را پر کنند.

اگر بخواهيم مجموع اين دو سهميه را در نظر بگيريم 55 درصد افراد داراي سهميه پذيرش‌شده‌اند و تنها 45 درصد پذيرش آزاد بوده است که اين به ضرر داوطلبين آزاد بوده درحالي‌که 80 درصد داوطلبان آزاد هستند.» رئيس مرکز سنجش پزشکي کشور نيز در اين خصوص بيان کرد:«از سال 1367 قانون 20 درصد بوده است و زماني که قانون جديد اعلام شد آن را اعمال کرديم.در حالي که اين تعداد از آنها قبول نشدند و برخي نتوانستند حدنصاب را بياورند.

25 درصد از 3 هزار و صد نفر حدود 700 نفر مي‌شود درحالي‌که تعداد قبولي با اين سهميه 424 نفر بوده است.» همچنين دفترچه راهنماي انتخاب رشته اين آزمون مانند سال گذشته نبود و ديگر تعداد کل ظرفيت اعلام‌نشده بود.

اين در حالي است که داوطلبان اين حق رادارند تا تعداد کل پذيرش را بدانند.همچنين بر اساس شمارش دانشجويان تعداد ظرفيت‌هاي پذيرش اين آزمون 2هزار و 493 نفر است که بر اساس تعداد اعلام‌شده تنها 2 هزار و 4 نفر پذيرش آزادشده‌اند. اما به گفته مرکز سنجش پزشکي کشور ظرفيت‌ها هيچ تغييري نکرده است.قرار است امروز صبح تعدادي از معترضان در برابر سازمان ديوان عدالت اداري تجمع داشته باشند.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: