کد خبر: ۷۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 07
شفا آنلاین>اجتماعی> باز هم افزایش طلاق و خلاف انتظارها، این بار افزایش ازدواج. در چند سال گذشته، افزایش روز به روز طلاق و کاهش طلاق یکی از موضوعاتی بوده که هر چند وقت یک بار در صدر خبرها قرار گرفته است.
به گزارش شفا آنلاین، این بار هم مانند ماه‌های گذشته آمارهای سازمان ثبت احوال کشور نشان از افزایش طلاق در ٥ ماه گذشته ‌سال ٩٤ دارد؛ آن هم افزایش ١١,٥ درصدی. اما گزارش ٥ ماه گذشته سازمان ثبت احوال خبر خوشی را هم خلاف سال‌های قبل در خود دارد؛ افزایش ٣.٣‌درصدی ازدواج.

براساس گزارش سازمان ثبت احوال، در ٥ ماه نخست امسال ۶۹‌هزار و ۱۸۲ مورد واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل، ١١,٥درصد افزایش داشته است.

این آمار نشان می‌دهد که در هر ساعت ۱۹ مورد طلاق و در هر شبانه‌‌روز ۴۴۶ واقعه طلاق در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ثبت‌احوال به ثبت رسیده است اما از طرف دیگر اینطور که پیداست، ازدواج ایرانی‌ها در٥ ماه گذشته وضع بهتری داشته است: «براساس آمارهای به دست آمده، ۲۹۷‌هزار و ۶۲۴ مورد ازدواج به ثبت رسیده که این واقعه هم ٣,٣درصد افزایش داشته است.

در هر ساعت ۸۰ مورد ازدواج و در هر روز نیز ۱۹۲۰ مورد واقعه ازدواج به ثبت رسیده است.»
گزارش سازمان ثبت احوال در ٥ ماه اول امسال، آمارهای دیگری هم دارد.

براساس این گزارش در پنج ماه گذشته ۶۵۷‌هزار و ۲ مورد ولادت و۶۹‌هزار و ۱۸۲ مورد طلاق به ثبت رسیده که آمار ولادت ٤,٨ درصد افزایش و طلاق هم ١١.٥درصد افزایش داشته است.براساس آمارهای سازمان ثبت‌ احوال، در ٥ماهه اول امسال، ۶۵۷‌هزار و ۲ مورد تولد رخ داده که نسبت به مدت شابه ‌سال قبل از افزایش ٤.٨ درصدی برخوردار بوده است. از کل آمارها ۳۳۷‌هزار و ۸۶۵ مورد مربوط به تولد پسران و ۳۱۹‌هزار و ۱۳۷ مورد هم تولد دختران به ثبت رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد که هرمزگان بیشترین و لرستان کمترین نرخ تولد را دارند: «بیشترین رشد ولادت مربوط به استان‌های هرمزگان با ١١,٤، قم با ٩.٢و یزد با ٩.١درصد افزایش بوده است.»
از طرف دیگر به‌طور متوسط در هر ساعت ۱۷۷ مورد ولادت و روزانه نیز ۴‌هزار و ۲۳۹ مورد تولد در کشور ثبت شده است.

همچنین کمترین ولادت‌ها هم مربوط به استان لرستان با منفی ۷دهم ‌درصد و گیلان با منفی ۴ دهم‌درصد بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد که ۴۱ مورد وفات در هر ساعت در ٥ ماه گذشته ثبت شده است: «در این مدت ۱۵۴‌هزار و ۸۴ مورد وفات رخ داده که در مقایسه با مدت مشابه‌ سال قبل ۵ دهم‌درصد کاهش داشته است.

در هر ساعت ۴۱ مورد فوت و در هر شبانه‌روز هم ۹۹۴ واقعه وفات به ثبت رسیده است.»
این بار هم انتشار گزارش سازمان ثبت احوال و افزایش ١١‌درصدی آمار طلاق در ٥ ماه گذشته مانند همیشه با واکنش‌هایی روبه‌رو بوده است؛ مثلا دیروز «احمد دنیامالی»، عضو شورای شهر تهران دراین‌باره گفته است:  «امیدوارم شرایط اقتصادی و فرهنگی به گونه‌ای شود که نرخ ازدواج افزایش و نرخ طلاق کاهش یابد. در ٥ ماه گذشته نرخ رشد ازدواج ٣,٣‌درصد بوده است، درحالی‌که آمار طلاق نگران‌کننده بوده و از هر ٤ ازدواج یک طلاق ثبت می‌شود.»

قبل از این و چند روز پیش بود که «محمدرضا زیبایی‌نژاد»، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت که آمار طلاق در بعضی استان‌ها به ٤٠‌درصد رسیده است: « این یعنی از هر ١٠ ازدواج، ٤ مورد به طلاق می‌انجامد. این در حالی است که در‌ سال ١٣٧٠ از هر ١٥ ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامید و این سرعت تغییر سبک زندگی در خانواده‌ها را نشان می‌دهد.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: