کد خبر: ۷۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 30
رییس انستیتو پاستور ایران بیان کرد:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>رییس انستیتو پاستور ایران گفت : در دو سال گذشته 75طرح تحقیقاتی با تاکید بر بیماری های عفونی، تولید واکسن، دارو و فرآورده های بیولوژیک با اولویت بیماری های مسری و صعب‏العلاج و پایش بیماری های نوپدید و بازپدید به تصویب رسیده است.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر مصطفی قانعی روز یکشنبه به مناسبت هفته دولت با تشریح عملکرد انستیتو پاستور ایران طی دو سال اخیر با بیان اینکه براساس نظام رتبه بندی ESI) Essential sience indication) این مرکز جزو دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی 1 درصد برتر جهان قرار گرفته است ،افزود: این موفقیت به علت اجرای طرح های تحقیقاتی در بخش های شناسایی، تشخیص، درمان، پیشگیری و کنترل بیماری ها صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: برای اجرای پژوهش های کاربردی با تاکید بر بیماری های عفونی و صعب العلاج در سال 1393 ، 75 طرح تحقیقاتی به تصویب رسید و مبلغ 15912 میلیون ریال نیز از منابع خارج از انستیتو پاستور ایران برای اجرای این پژوهش ها جذب شده است.
قانعی در بخش دیگری از سخنانش به مهمترین اقدامات انجام شده در این مدت اشاره کرد و افزود: میزبانی کارگاه علمی واکسن سازان جهان اسلام برای سال 1394 ، استقرار و عملیاتی شدن مرکز رشد و پارک فن آوری سلامت در انستیتو پاستور ،اخذ نشان حلال برای کلیه واکسنها و فرآورده های تولیدی انستیتو پاستور ،اخذ گواهی GMP برا ساختمان جدید' ب ث ژ ' برای نخستین بار از دیگر اقدامات انجام شده این مرکز بوده است .
به گفته رییس انستیتو پاستور تحویل شش ماهه اول سال 93 واکسن هپاتیت ب، داروی ب ث ژ اینتراوزیکال و محصولات بخش محلول های تزریقی نسبت به شش ماهه اول سال 92 به ترتیب به میزان 88درصد ، 75درصد و 87 درصد رشد داشته است.
قانعی اخذ گواهی اشتهار یک ستاره جایزه ملی کیفیت غذا و داروی ایران برای اولین بار برای کلیه فرآورده های دارویی و واکسنها در پایان سال 93 و گواهینامه 2008 – 9001 ISO را از دیگر فعالیت های این مرکز به شمار آورد.
رییس انستیتو پاستور ایران اضافه کرد :در مورد نشریه یافته های علمی در سطح ملی و بین المللی، تعداد کل مقالات انتشار یافته انستیتو پاستور ایران در این سال، 436 مقاله بوده است که 363 مقاله انگلیسی و 73 مقاله فارسی بوده اند و متوسط ارجاع به هر مقاله 91/7 بوده است و همچنین تعداد اختراعات ثبت شده خارجی و داخلی در دو سال 92 و 93 ، 18 عدد بوده است.
قانعی درباره فعالیت های معاونت خدمات تخصصی انستیتو پاستور ایران گفت : در این مدت از طریق پنج آزمایشگاه مرجع (سیاه سرفه، بیوشیمی، اشریشیا کلی، آربو ویروس، مالاریا،) ،دو آزمایشگاه همکار مرجع (هپاتیت و ایدز- آنفلوانزا ) و شش آزمایشگاه در حال استقرار سیستم 140 هزار واکسیناسیون به مراجعه کنندگان ارائه و از این طریق خدمت رسانی شده است.
** تولید واکسن های انسانی
دکتر هومن کاغذیان رییس مجتمع تولیدی و تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران نیز در مورد میزان تولید واکسن های انسانی در این مرکز تحقیقاتی حوزه سلامت گفت: در سال 93 پنج میلیون دوز واکسن ب ث ژ تولید و تحویل مراکز بهداشتی شده است. همچنین 5 میلیون دوز واکسن هپاتیت ب نیز در این مجتمع تولید و عرضه شده است.
وی با بیان اینکه تا اواسط مرداد ماه 94 نیز 3 میلیون واکسن ب ث ژ تولید و تحویل این مراکز شده گفت: نکته حایز اهمیت این است که تاکنون نیاز کل کشور به واکسن های هپاتیت ب و ب ث ژ از تولید داخل تامین شده است .
معاون تولید انستیتو پاستور ایران ارسال پرونده واکسن ب ث ژ به سازمان جهانی بهداشت برا ی اخذ مجوز کیفی به منظور صادرات،میزبانی و تامین محتوای علمی کارگاه علمی واکسن سازان جهان اسلام که قرار است در پائیز آتی در انستیتو پاستور ایران با حضور نمایندگان 8 کشور سازنده واکسن عضو سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شود، شکل دهی بخش خصوصی در قالب تشکیل شرکتهای دانش بنیان واکسن و تهیه طرحهای کسب وکار طرحهای جامع امکان سنجی اقتصادی به منظور جلب حوزه سرمایه برای تولید واکسنهای انسانی فهرست دیگری از اقدامات انجام شده در انسستیو پاستور دانست.
کاغذیان اضافه کرد: مشخص شدن طرف خارجی انتقال دهنده فناوریهای تولید واکسن های انسانی از طریق شرکتهای دانش بنیان ، تشکیل و اجرایی نمودن پارک فناوری سلامت در انستیتو پاستور ، تشکیل کارگروه واکسن در ستاد توسعه فناوری در ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، تشکیل شورای هماهنگی تولید واکسن در ذیل شورایعالی فناوریهای سلامت و مشخص شدن شرکتهای واجد صلاحیت جهت تولید و بومی کردن دانش فنی ساخت واکسن های انسانی مورد نیاز نظام سلامت را نیز بخش دیگری از فعالیت های دو سال اخیر این مرکز تحقیقاتی بهداشتی دانست.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: